• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Super-exklusiva klockor med problem?

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag satt och läste Ariel Adams senaste artikel om PP Grandmaster Chime. På sina håll så känner jag en viss doft av bitterhet i artikeln (ganska ovanligt, kanske en dålig dag). Men han skriver så här:

"In an environment with few regulations and only a small group of people to "make happy," there are instances when the world's most impressive watches don't ever work really impressively. Like I said, I am not pointing fingers to Patek Philippe, as they are not the type of brand to have this reputation, but this conduct occurs in the industry because most brands see the mere existence of these mega-complicated watches as being of paramount importance to the eyes of watch lovers, compared to the weight given to durability experienced by the actual owners."​
(http://www.ablogtowatch.com/2-6-million-patek-philippe-grandmaster-chime-5175-watch-in-person/)

Finns det (via fakta eller ryktesvägen) exempel på super-klockor som ser bra ut i bankfacket när de står still men helt enkelt inte håller måttet när de sätts på armen utan rasar lätt?

Jag misstänker att tillverkarna inte går ut med sådan info, men det borde sippra ut info från användarna via forum och bloggar.
 

Rojalisten

Panerai
Har för mig att Axwell hade stora problem med en inköpt ap right? Klart att det alltid finns någon form utav brist i produktionsledet..
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Finns det inte någon variant av en äldre IWC perpetal calendar där om man skruvade lite för långt, fick skicka in din till IWC så dom fick öppna och sätta rätt datum/år/osv åt en ^^?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tror det gäller alla IWCs perpetual calendars, dvs mekanismen går inte att backa.
Han (Ariel) säger ju något om evighetskalendrar:

"Watches like this will be "adjusted" by the dealer or sale's person for the owner, and in most instances, should the watch stop, a visit back to the dealer is necessary to reset the correct time and calendar information. This is especially true with perpetual calendar watches that have the full year indicators. Even when simple to set, they can be excruciatingly frustrating as many delicate pushes and turns must be coordinated together."​

Inget problem för mig kan jag tänka eftersom jag inte planerar köpa någon evighetskalender. Men någon här kanske har/har haft en och kan kommentera?
 

fredrikb

Cartier
Jag tycker det låter helt sjukt värdelöst :/ Om jag vore på jakt efter en perpetual calendar så hade detta varit en fet dealbreaker för mig iaf


Varför? Poängen med dem är ju just att man ställer dem en gång och sedan aldrig mer.

Fördelen med IWCs mekanism är att den är robust och mycket enkel att ställa om klockan skulle stanna, men många andra varianter tydligen kan vara ett litet helvete att få rätt om klockan väl stannar.

Man jag har inga egna erfarenheter.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Varför? Poängen med dem är ju just att man ställer dem en gång och sedan aldrig mer.

Fördelen med IWCs mekanism är att den är robust och mycket enkel att ställa om klockan skulle stanna, men många andra varianter tydligen kan vara ett litet helvete att få rätt om klockan väl stannar.

Man jag har inga egna erfarenheter.

I dno, det verkar bara väldigt meckigt att den alltid ska behöva vara uppdragen :/ å andrasidan så kanske ägarna till dessa klockorna helt enkelt skiter i att ställa dom rätt, som jag ofta gör med mina klockor som har datum
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det beror kanske också på vart man drar gränsen för superexklusiva ur? Pratar vi limiterade Omega Speedys, safirrollar, standardpateker eller handbyggda historier som sultanen av Brunei sopat in i badrumskaklet och fått fixat på garantin? ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
I dno, det verkar bara väldigt meckigt att den alltid ska behöva vara uppdragen :/ å andrasidan så kanske ägarna till dessa klockorna helt enkelt skiter i att ställa dom rätt, som jag ofta gör med mina klockor som har datum
Typ som Patek verkar göra med denna Grandmaster eftersom året envisas med att vara "2104" jämt...

Patek-Philippe-Grandmaster-Chime-9.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det beror kanske också på vart man drar gränsen för superexklusiva ur? Pratar vi limiterade Omega Speedys, safirrollar, standardpateker eller handbyggda historier som sultanen av Brunei sopat in i badrumskaklet och fått fixat på garantin? ;)
Jag tänkte mig kanske de som endast går att köpa om man redan har lagt ut ett antal 100-tusenlappar på klockor från samma märke...
 

Clocksauce

Cartier
En evighetskalender är ju tekniskt sett inte speciellt annorlunda än en årskalender enligt min klockbok. Montblanc fixade ju till ett 2892-a till en chronometer grade evighetskalender med en modul. Så komplikationer och pris behöver ju inte betyda mer tekniskt finess per automatik. Fast det vet ju ni med pateks utan hackingfunktion/uppdragning åt endast ett håll a la Seiko ;)
 

ScubaKing

Audemars
Nu räknas den kanske inte in som super exklusiv men jag vet att många har varit missnöjda med IWC Aquatimer Galapagos.
 
Topp