• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Super Oyster

Littera69

Omega
Fubderar på att skaffa ett Super Oyster till mina SKX007/009 bara för att ha provat.

Alla verkar rekommendera just det som de köpt själva men har någon provat flera fabrikat och kan ge en jämförande rekommendation?

De som brukar dyka upp i diskussioner är:

Wjean (verkar vara slut)
Strapcode
Yobokies

Känns lite överkurs att köpa alla tre så jag är tacksam för tips på vilket som är att föredra.
 

Sinizter

Omega
Paneristi
Har klämt, känt och prövat ett Yobokies på en väns SKX, som jag tyckte var riktigt fint!
Planer existerar på att själva skaffa en SKX men har inte lyckats med det än :)
 

plattfot

Rolex
Jag har testat alla (ovan) och gillar Yobokies modell med vikta ändbitar och tapering om 22/18 mm bäst. Anledning - bra infästning mot boett, bra lås (utan Seikomärkning), bra känsla i själva länken.

Det jag inte gillade med Wjeanlänken var infästning mellan länk och lås - rassligt och någon konstig mellandel.
Det jag inte gillar med Strapcodelänken är den fula ändbiten mot boetten - bullig och med rundade hörn som inte passar med resten av länken.

Övrigt har jag testat Uncle Seikos länk som är ok, men har en ful extraglipa mellan ändbiten och själva länken.
 

Littera69

Omega
Jag har testat alla (ovan) och gillar Yobokies modell med vikta ändbitar och tapering om 22/18 mm bäst. Anledning - bra infästning mot boett, bra lås (utan Seikomärkning), bra känsla i själva länken.

Det jag inte gillade med Wjeanlänken var infästning mellan länk och lås - rassligt och någon konstig mellandel.
Det jag inte gillar med Strapcodelänken är den fula ändbiten mot boetten - bullig och med rundade hörn som inte passar med resten av länken.

Övrigt har jag testat Uncle Seikos länk som är ok, men har en ful extraglipa mellan ändbiten och själva länken.

Tack, det verkar finnas flera versioner av Yobokies men jag får väl maila honom och höra vad han har :)
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Hur är original Seiko Oyster-länk? Sämre än varianterna där ute?

Det finns såvitt jag vet inte någon seiko original oysterlänk till SKX (0020boetten) serien. Däremot säljer vissa asiatiska näthandlare den med länken från SNFZ (Sea Urchin) vars ändlänkar inte passar helt 100 samt att den bara tar tunna bandstift.
 

andrande101

Omega
2-Faktor
Det finns såvitt jag vet inte någon seiko original oysterlänk till SKX (0020boetten) serien. Däremot säljer vissa asiatiska näthandlare den med länken från SNFZ (Sea Urchin) vars ändlänkar inte passar helt 100 samt att den bara tar tunna bandstift.
Jag kanske bryter en forumregel nu(?);
http://www.ebay.com/itm/SEIKO-SKX007-GENUINE-22mm-OYSTER-BRACELET-FROM-SEIKO-/201643285875?
Såvitt jag förstår säljs 007:an i Japan under "J" och i övriga länder under "K", där det även finns lite olika armbandsval; gummi, Jubilee och Oyster. Detta stämmer alltså ej?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Jag kanske bryter en forumregel nu(?);
http://www.ebay.com/itm/SEIKO-SKX007-GENUINE-22mm-OYSTER-BRACELET-FROM-SEIKO-/201643285875?
Såvitt jag förstår säljs 007:an i Japan under "J" och i övriga länder under "K", där det även finns lite olika armbandsval; gummi, Jubilee och Oyster. Detta stämmer alltså ej?

J versionen brukar ha arabisk/engelskt daghjul och är i första hand avsedd för Mellanöstern. SKX är inte avsedd för japanska marknaden alls. Det har skrivits spaltmeter här och på andra forum om J vs K.
Har aldrig sett en SKX till salu med en sådan länk bara gummi eller jubilee. Vad jag dock ser är att den länken inte har solida länkar utan det är vikta plåtbitar.
M.a.o en ganska billig o rasslig konstruktion. :)
 

Littera69

Omega
Edit pga dubbelpostning

J versionen brukar ha arabisk/engelskt daghjul och är i första hand avsedd för Mellanöstern. SKX är inte avsedd för japanska marknaden alls. Det har skrivits spaltmeter här och på andra forum om J vs K.
Har aldrig sett en SKX till salu med en sådan länk bara gummi eller jubilee. Vad jag dock ser är att den länken inte har solida länkar utan det är vikta plåtbitar.
M.a.o en ganska billig o rasslig konstruktion. :)

Vissa leverantörer säljer den med jubilee som SKX007K4. Köper man ett Yobokies kan man välja Seiko spänne för 50$ extra så det är möjligt att det bara är egna byggen, precis som man kan få sin SKX på olika NATO hos en del säljare.

Skx031 och 033 är något ogenerade Rolex homager och dessa såldes med Oyster länk.

De verkar vara original, försökte googla och fick upp två alternativ, 44g4-jb och 44g4-be.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Vissa leverantörer säljer den med jubilee som SKX007K4. Köper man ett Yobokies kan man välja Seiko spänne för 50$ extra så det är möjligt att det bara är egna byggen, precis som man kan få sin SKX på olika NATO hos en del säljare.

Skx031 och 033 är något ogenerade Rolex homager och dessa såldes med Oyster länk.

De verkar vara original, försökte googla och fick upp två alternativ, 44g4-jb och 44g4-be.

Det stämmer jag vet att SKX031/033 kom med original oysterlänk. Tack för att du redde ut ursprunget :)
Men hursomhelst finns det alltså inget orginaloyster specifikt för SKX007 etc (ref. 7S26-0020).
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Jag har testat alla (ovan) och gillar Yobokies modell med vikta ändbitar och tapering om 22/18 mm bäst. Anledning - bra infästning mot boett, bra lås (utan Seikomärkning), bra känsla i själva länken.

Det jag inte gillade med Wjeanlänken var infästning mellan länk och lås - rassligt och någon konstig mellandel.
Det jag inte gillar med Strapcodelänken är den fula ändbiten mot boetten - bullig och med rundade hörn som inte passar med resten av länken.

Övrigt har jag testat Uncle Seikos länk som är ok, men har en ful extraglipa mellan ändbiten och själva länken.
@plattfot Grymt bra sammanfattning. Minns du vad du fick betala för Yobokies länk? Har fått prisförslag på $99 inkl frakt för http://s161.photobucket.com/user/yobokies/media/Super Oyster Evo S/IMG_2572.jpg.html?sort=3&o=4 som är 22/20 mm. Rimligt?
 

Calle med C

Panerai
Jag har bara provat länken från Wjean och vill minnas att jag var nöjd!

Han fick dock skicka mig en ny då den första inte låste som den skulle.
 
Topp