• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Surfa sig trött på en klocka, ny folKSjukdom utvecklad?

Surfat dig trött på potentiell klocka sedan KS lanserades?

  • Känner ej igen begreppet - händer inte mig!

    Röster: 14 13.6%
  • Känner igen begreppet - erkänner sjukdomen!

    Röster: 89 86.4%

  • Totala väljare
    103

Chuck

Patek
2-Faktor
Ännu en KS biverkning letar sig fram

Vi har ju alla varit med om den långa utdragna men kanske det bästa av allt jakten på en klocka. Till slut står du där hos AD eller väntar spänt på budbilen/brevbäraren, yeha! Burköl unbox tråd på KS och flipp inom 3-6 månader.
Sen börjar du om, skitkul det är meningen med att vara en WIS!

Men har det senaste halvåret upptäckt ett nytt fenomen, surfa sig trött på en klocka. Du blir så matad men info bilder och reviews att du tröttnar och helt sonika avvisar objektet efter ett tag.

Ännu en folKSjukdom är utvecklad?
 

Schildfat

Cartier
Hänt så många gånger att jag nu ser det som en besparing när det händer! Då kan pengarna hellre gå till något man "verkligen" vill ha
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Känner igen mig till fullo! Vad betyder WIS?

Säger allt :D tvek på 2:an dock imho :)

Abbreviation of “watch idiot savant”—a term used by watch nerds to refer to themselves in all kinds of watch forums.

The typical way to determine if somebody is a WIS, is by loudly proclaiming that you are about to buy a <INSERT FASHION BRAND HERE> QUARTZ watch. A real WIS will furiously interrupt you, only to teach you three essential things:

1. <FASHION BRAND> is not a real watch brand. WIS will narrate a 20 minute story of horology and how the only watches actually worth buying are from Switzerland, Germany, or Japan.
2. Only mechanical watches are real watches—screw quartz! If you don't need to routinely adjust the time on your watch, you're not appreciating it's heritage.
3. WIS will advise you to start with a Seiko 5, now that you decided to start collecting watches …
 
Känner verkligen igen mig i det du skriver, som ny medlem på forumet så var Sub 14060M min absoluta drömklocka, den jag skulle göra vad som helst för och bara skulle ha inom sin tid. Efter att ha sett en Sub 4985 gånger i "dagens klocktråd" så är den numera nästan... tråkig? Eller kanske är det smaken som utvecklas.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Japp, händer ofta.
Börjar typ med att men hittar ett nytt objekt.
Gärna genom KS i någon av märkestrådarna och reaktionen blir
-va grym! En sån ska jag ha!
Sen googlar men sig blå om info. Börjar planera olika band/länkar som ska köpas till. Osv
Efter ett tag när man letat objekt så börjar man ifrågasätta och börjar ledsna på modellen för att tillslut nästan tröttna...
Och sen börjar det om.
Nu blir de flesta köpen spontan. Men liksom bara kör.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Och jag som nyligen köpte en Seiko 5, bara av en slump, utan att ha läst ett dyft. Mycket trevlig klocka.
Men ett faktum med KS är, att nu är vi så stora att de vanligaste (och ändå mycket dyra) klockorna, finns här drösvis. Vill man ha något som sticker av, får man använda fantasin, som jag. Å ändå är det ingen, säger ingen, som kommenterar mina klockor. Tror jag ska sälja av hela skiten.....
 

Andy McB

Rolex
Ännu en KS biverkning letar sig fram

Vi har ju alla varit med om den långa utdragna men kanske det bästa av allt jakten på en klocka. Till slut står du där hos AD eller väntar spänt på budbilen/brevbäraren, yeha! Burköl unbox tråd på KS och flipp inom 3-6 månader.
Sen börjar du om, skitkul det är meningen med att vara en WIS!

Men har det senaste halvåret upptäckt ett nytt fenomen, surfa sig trött på en klocka. Du blir så matad men info bilder och reviews att du tröttnar och helt sonika avvisar objektet efter ett tag.

Ännu en folKSjukdom är utvecklad?
Det låter ju illa. Finns det nåt botemedel?
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Men det väl ett sundhetstecken. Med en 11460 och Zenith "tri colour" inser man hur mycket tid man kastat bort på letande och flippande. Rätt var det är så hittar man sina val.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Säger allt :D tvek på 2:an dock imho :)

Abbreviation of “watch idiot savant”—a term used by watch nerds to refer to themselves in all kinds of watch forums.

The typical way to determine if somebody is a WIS, is by loudly proclaiming that you are about to buy a <INSERT FASHION BRAND HERE> QUARTZ watch. A real WIS will furiously interrupt you, only to teach you three essential things:

1. <FASHION BRAND> is not a real watch brand. WIS will narrate a 20 minute story of horology and how the only watches actually worth buying are from Switzerland, Germany, or Japan.
2. Only mechanical watches are real watches—screw quartz! If you don't need to routinely adjust the time on your watch, you're not appreciating it's heritage.
3. WIS will advise you to start with a Seiko 5, now that you decided to start collecting watches …
Haha jag har aldrig orkat bry mig om begreppet när det dykt upp :D
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Mmm, var sugen på en Seamaster i flera år och surfade runt och kollade och läste om den. När det väl blev aktuellt, så var jag liksom mätt på den och köpte en Speedy istället. Just ny håller jag på att surfa mig trött på Tudor BB :blackeye:
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Tudor BB var den första klockan jag surfade sönder totalt för mig själv. Sedan följde GS SBGX065..... surfade den ful och blev inte omvänd ens efter ett antal klämningar hos Klockmaster i Globen. Nu skummar jag bara..... låter uren behålla sin mystik...... Fast man kan ju inte låta bli att lära sig specsen förstås.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Måste vara en tråkig klocka om du tröttnar på den innan du haft den på handleden? :)
Många gånger kan en klocka man spanat in och vill ha ,se bra ut på bilder eller andras handleder. När man väl hittar den och den sitter på handleden är den inte alls som bilden man målat upp under jakten ! Den är helt enkelt tråkig och vipps där flippades den :)
 

Joseph

Cartier
Är väl inte så mycket att man tröttnar på klockan , mer att man höjer sina förväntningar när man väntat så länge. De klockor jag klickat bäst med har det inte varit allt för mycket research för innan.
 

ErikM

Omega
Friends Of KS
Händer minst en gång per vecka. Har redan varit igenom alla (de relativt överkomliga) PP-modellerna utan att ha ägt en enda.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Klockor på nätet ska ses som inspiration. Det är stor skillnad att se en bild och att ha den fysiskt på armen. Det är lite som om bilden kommunicerar utifrån och in medan en klocka på armen kommunicerar inifrån och ut. Jag har dissat många klockor live efter att bara ha sett dem på bild. Känslan blir en helt annan, men ibland stämmer bilden med känslan. De flesta bilder är så photoshoppade att de inte är verkliga längre, men det finns ju en del amatörbilder och där ser man bättre.
 
Topp