• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svärfars klockgömma

alexndr

Rolex
2-Faktor
Fick ett kuvert med gammalt "skrot" av svärfar i helgen. Tre klockor varav den ena hamnade direkt under skämskudden. En riktigt dålig Rolex- kopia. Övriga 2, roliga pjäser.

Först en 70-tals (?) Certina.
DSCF2325.JPG

DSCF2320.JPG
DSCF2321.JPG

Allt ser original ut. Slitet glas men går nog putsa till. Riktigt fin tavla därunder. Det automatiska verket ser vid en första okulär besiktning helt ut men helt igenkleggat. Spiralen helt fylld men en seg grön sörja. Antingen fukt eller ett sprut med 556.

Sedan en Sandoz. Hade gissat på en noname- dressare om det inte stått "Chronometre" på tavlan. Under locket dolde sig ett häftigt automatiskt verk som det skall bli en ära att skruva i. Verkar också behöva en rejäl tvätt. Sprucket glas men annars i bra skick.

DSCF2326.JPG

DSCF2317.JPG

DSCF2318.JPG
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Certinan har jag ganska bra koll på men Sandoz:en känns värdemässigt svårplacerad. Initialt hade jag nog gissat på en tusing men med tanke på verket så borde det vara högre? Chrono24 har ett ex. med manuellt 17 juvelers verk ute för 4000:- men den ser å andra sidan ut att vara i väldigt bra skick ..
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Certinan har jag ganska bra koll på men Sandoz:en känns värdemässigt svårplacerad. Initialt hade jag nog gissat på en tusing men med tanke på verket så borde det vara högre? Chrono24 har ett ex. med manuellt 17 juvelers verk ute för 4000:- men den ser å andra sidan ut att vara i väldigt bra skick ..
Skulle nog säga knappt en tusenlapp just på grund av kronometermärkningen. Sandoz är ett rätt billigt ur med ebaucheverk, skulle tippa på ett pris runt 2-400 för en sandoz med "vanligt" automatverk utan kronometermärkning (oservad med slitet glas) och 800-1000 för en med märkning.
 
Senast ändrad:

alexndr

Rolex
2-Faktor
Skulle nog säga knappt en tusenlapp just på grund av kronometermärkningen. Sandoz är ett rätt billigt ur med ebaucheverk, skulle tippa på ett pris runt 2-400 för en sandoz med "vanligt" automatverk utan kronometermärkning (oservad med slitet glas) och 800-1000 för en med märkning.

Första intrycket inte fel då kanske? Känns inte den här ganska överprisad i så fall? http://www.chrono24.com/en/all/sandoz-fils-chronometre--67120--id1647607.htm
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

alexndr

Rolex
2-Faktor
Väldigt överprisad. Ser ut som fhf 974 och är inget speciellt. Skulle max ge 1000:- för den om jag verkligen gillade den. Dock hade jag ändå valt en pr-516 för samma pengar istället. :)

Edit: Din är ju dock lite roligare iom chronometre märkningen...

"& Fils" får ju en att tro att det finns en koppling med Tissot?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Haha. Fy fan vilket nöt. Kanske är det samma söner? :)

Snyggare än svärfars får jag medge.
Äh lätt att missa, sedan finns det ju också en hel del vanliga namn i Schweiz precis som i Sverige. En del billigare märken har ju försökt utnyttja det genom åren genom att ta med det namnet i föföretagsnamnet Mathey Tissot etc.

Tycker din svärfars klocka hade mer charm än min, kommer nog bli tuff med service och tvätt. :)
 

Warwian

Cartier
Äh lätt att missa, sedan finns det ju också en hel del vanliga namn i Schweiz precis som i Sverige. En del billigare märken har ju försökt utnyttja det genom åren genom att ta med det namnet i föföretagsnamnet Mathey Tissot etc.

Tycker din svärfars klocka hade mer charm än min, kommer nog bli tuff med service och tvätt. :)
Namnet Mathey-Tissot var alltså en marknadsföringsploj och inte bara grundarens efternamn (Edmond Mathey-Tissot)? Jag vet inte riktigt om jag förstod vad du menade om jag skall vara ärlig.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Namnet Mathey-Tissot var alltså en marknadsföringsploj och inte bara grundarens efternamn (Edmond Mathey-Tissot)? Jag vet inte riktigt om jag förstod vad du menade om jag skall vara ärlig.
Nej sorry, du har såklart rätt. Mer att efternamn oftast används i klockors företagsnamn och att det i Schweiz (precis som överallt) finns mer eller mindre vanliga efternamn. Samma efternamn behöver inte betyda att det är samma företag.

Mitt mindre bra exempel med Mathey Tissot, kommer från att det inte är helt ovanligt att ebay-försäljare försöker få det till att klockor är tillverkade av ett mer känt företag.
Mathey Tissot s klockor har jag t.ex. vid ett flertal tillfällen sett försökas säljas som just Tissot. Mathey Tissot håller absolut vettig kvalitet, men de hade större spänvidd i utbudet och även om det finns roliga bumpers och chronographer, finns det också fler mediokra modeller än hos "vanliga" Tissot.

Det finns dock mycket bättre och tydligare exempel på släkt och företagsnamn där ena parten genom missförstånd kan misstas för sin bättre "kusin".

Nu kommer vi dock bort lite väl långt ftån ämnet och alexndr s Certina och Sandoz :)
 
Topp