Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Svårare att handla på plats än online

Diskussion i 'Diskussion' startad av MJ24, 24 februari 2015.

1. MJ24
    Trådstartare

MJ24 Friends of KS

Kollade lite på att få med mig något nytt (begagnat, men nytt för mig) från handlare när jag var i Florida förra veckan.
    Två större onlinehandlare, varav jag handlat av den ena innan, hade båda objekt som var intressanta.
    Trodde i min enfald att det skulle vara enklare att kunna handla på plats, än via nätet i och med att man skulle kunna betala produkten på plats, och själv bära hem den.
    Båda handlarna jag kontaktade var inte alls speciellt sugna på att sälja direkt på plats, och vill lägga på 4% på köpesumman på alla betalningsalternativ utom bankövföring.
    Frakten slipper man ju inte helt heller eftersom boxar måste transporteras hem i alla fall, och de är ju oftast för stora för att platsa i bagaget.
    Rätt överaskande faktist att de inte var mer positiva till att sälja något som kunde betalas och avhämtas personligen samma dag!
    Blev inget nytt eftersom jag hellre sparar dom 4% av köpesumman, och kanske till och med kan pruta lite om jag handlar online från samma handlare istället.
    Surt, men kanske kan informationen även vara intressant för andra också.

don segundo och jabla gillar detta.
  2. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm

Så trodde jag verkligen inte att det fungerade!

yonsson gillar detta.
  3. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Sjukt,vilka handlare rör det sig om?

4. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Konstigt att dom skulle vara ute efter dom 4% , tar inte tex.PayPal dom ? eller är det mindre ?

5. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Jag lyckades inte heller få till några bra dealar när jag besökte Florida i somras.

6. MJ24
    Trådstartare

MJ24 Friends of KS

Betalningsalternativ som Paypal och kortbetalning (spelade ingen roll vilket kort) +4%.
    Vet att Paypal kostar, men ändå...
    Cash hade givetvis funkat, men vem har mellan 7k-10k usd tillhands i kontanter?

7. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Skumt! Trevligt att du delar med dig.

yonsson och MJ24 gillar detta.
  8. MJ24
    Trådstartare

MJ24 Friends of KS

Blev faktiskt förvånad över att det var såpass lite entusiasm över att sälja.

yonsson gillar detta.
  9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ganska vanligt att småhandlare i USA vill ta en "kortavgift".

Förhandlade med en säljare i Peking en gång om en kamera. Förhandlade stenhårt tills säljaren blev förbannad. Därefter skulle jag dra kortet och de säger att de vill ha 4% i kortavgift och pekade på en skylt de hade. Trodde jag skulle skalla gubben, men sedan slapp jag avgiften i alla fall efter en jäkla massa tjat. Vara och pengar bytte ägare och vi skiljdes som ovänner. :D

vikgul, J86A, k0ltrasten och 11 andra gillar detta.
  10. MJ24
    Trådstartare

MJ24 Friends of KS

Det här var inga ditekta småhandlare, utan personer med företag som säljer mycket online.
    Hade det varit nån som krÄnger en eller annan klocka hade det inte förvånat mig, men nu...

yonsson gillar detta.
  11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jo, men amerikaner och dolda avgifter är en klassiker.

Matts och MJ24 gillar detta.
  12. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö

Helt otroligt, att gå miste om att sälja en klocka ,fan vad jag hade blivit förbannad .

13. MJ24
    Trådstartare

MJ24 Friends of KS

Deras förslust!:;)

14. don segundo

don segundo Biskop

Ute på lite djupt vatten nu men kan det inte ha att göra med något slags "sales tax" som vissa stater har? Har för mig att det var något med det och det triggas ju när man köper och hämtar varan på plats. Med banköverföring kan man ju hävda distansköp. Eller så har de höga avgifter på kort kanske. Som sagt lite spekulation från min sida...

Aurum och MJ24 gillar detta.
  15. MJ24
    Trådstartare

MJ24 Friends of KS

Handlar inte om skatter i det här fallet, men visst läggs det på skatt på varor i USA, hur mycket beror på i vilken stat man befinner sig i.

16. don segundo

don segundo Biskop

Ok, då så! Tackar för att du delar infon, har själv tänkt liknande tankar ang att köpa på plats.

MJ24 gillar detta.
  17. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Märkligt att de inte vill få till en affär.

paradis och MJ24 gillar detta.
  18. Kim

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Riktigt drygt, ska till Florida i Maj! Har hitta en massa olika trevliga objekt. Kan du inte namnge vilka företag det rör sig om?

19. MJ24
    Trådstartare

MJ24 Friends of KS

Regler och annat kan ju ändras, så jag föreslår att du kontaktar de företag som har objekt som är intressanta för dig och hör vad just de har för villkor.
    Vill du undvika det här kan du alltid göra en banköverföring och hämta på plats, det borde funka utan avgifter.

20. closetplayer

closetplayer Friends of KS

Från:
    Malmö
    Om man betalar med PAYPAL så får säljaren ta kostnaden..

21. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Du får två likes om du avslöjar vilka handlare det handlar om...

22. Kim

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Man vill se och känna på dinkan innan man slår till, ska man sedan göra en banköverföring efter det tar det några dagar. Vi ska mest åka runt med bilen, vi kommer inte vara flera dagar på samma ställe. Men ska mejla och kolla vad de säger

23. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Märkligt?

24. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Handlar man från annan stat slipper man sales tax.

25. closetplayer

Från:
    Malmö
    Det stämmer. olika stater har olika skatter, men tyvärr så tillkommer PAYPAL avgiften på inköpspriset i alla stater..
    Är man på plats, så funkar cash bäst, om inte så är priset betydligt bättre me Bank Wire..
    PAYPAL suger..

26. closetplayer

Från:
    Malmö
    PAYPAL=Bläckfisk;)

27. Sond

Sond Friends of KS

Har besökt butiker i Europa som finns på c24 som varit grymma besvikelser. De hade nästan inga klockor i butiken. Och inte var de intresserade av att hämta dem heller. Den ena antydde tydligt att de föredrog att jag handlade via nätet. Detta var såklart ur säkerhetsperspektiv, samt att hålla lokalkostnaderna nere. Men jag hade inte tänkt på det innan.

MJ24 gillar detta.
  28. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Varför namnges inte butikerna?

29. Sond

Sond Friends of KS

Om du tänker in mig så är mitt minne som vanligt skakigt..:D. Den senaste var en av de största i Grekland. Kommer inte ihåg utan att googla det exakta namnet.

30. poormans

poormans Präst

ingen nyhet att de helst vill ha cash eller paypal, verkar som en del banker i USA tar uppåt hundra usd för överföringen

tror en del i det hela handlar om att de inte vill ta det på företaget när de ändå ska ut ur landet

paypal kan ju vara knutet till ett privat konto samma med banköverföringen medans kreditkort hamnar direkt på företagskontot

MJ24 gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield