• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svårsålt på begagnatmarknaden?

Alarik

Audemars
2-Faktor
Är det trögare än någonsin att flippa sina klockor just nu?
Tycker att det finns mängder av roliga objekt som är bra prissatta både här på KS och på Blocket men annonserna bumpas månad efter månad.
Hur är er känsla?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är det trögare än någonsin att flippa sina klockor just nu?
Tycker att det finns mängder av roliga objekt som är bra prissatta både här på KS och på Blocket men annonserna bumpas månad efter månad.
Hur är er känsla?
Brukar vara segt i den här perioden innan och under sommaren, det blir bättre i sept-okt
 

Macklin

Cartier
Är det trögare än någonsin att flippa sina klockor just nu?
Tycker att det finns mängder av roliga objekt som är bra prissatta både här på KS och på Blocket men annonserna bumpas månad efter månad.
Hur är er känsla?

Sitter mest på Tradera och ugglar och där tyckte jag mig se låga priser i januari-februari men att det nu har studsat upp igen. Detta är i de lägre prisnivåerna, ingen aning hur marknaden över 4000 ter sig.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tycker iofs att priserna är relativt höga på många klockor. I nivå med handlarna.
Instämmer, priserna här på forumet är för höga. Många av klockorna som annonseras på KS lägger till och med ut dyrare än vad handlare ute i europa tar. Köper man från handlare får man garanti och andra fördelar. Det är annars bra drag i andrahandsmarknaden, bra objekt till rätt pris säljs fort.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Instämmer, priserna här på forumet är för höga. Många av klockorna som annonseras på KS lägger till och med ut dyrare än vad handlare ute i europa tar. Köper man från handlare får man garanti och andra fördelar. Det är annars bra drag i andrahandsmarknaden, bra objekt till rätt pris säljs fort.
Och även om vissa priser är marknadsmässiga så tar det emot när det är 50-100 % högre än för 3-4 år sedan. Tänker t ex på vintage Speedmaster, 1675, 5513, 1680 och de flesta andra Rollarna.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sjukt många klockor på K&S = kort exponering. Svårt att sälja en klocka som hamnar på sid 5 på 24hrs.
Lite synd att det blir så. Hade varit bra om KS hade en K&S som liknade tex C24 där man enkelt kunde söka på vissa modeller, nya annonser osv.

Har föreslagit tidigare att KS borde ha lite extratjänster som man fick betala för så de kunde dra in mer pengar och kanske kunna leva på sidan :)
(Att betala några hundringar om året är knappast ett problem för en majoritet av medlemmarna)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Är väldigt olika beroende på vad man säljer såklart. Nedan är mina säljförsök i år.
La ut en Hamilton Seaview och fick den såld inom någon dag.
La ut en Alpina GMT. Inte ens ett skambud trots bra pris. Drog tillbaka den och la ut på ebay.co.uk. Såldes för mer än jag begärde här.
La ut en Sinn 104. Såld på två minuter.
 
Klurat lite på det här...
Sålde igår min Longines Heritage Diver 1967 som jag är rätt så säker att de flesta lagt märke till och även behövt så ut med att se bumpas sedan ett bra tag tillbaka.
Den gick för 12k. Nypriset på 26k kanske inte är superrelevant men någonstans har jag ändå tyckt att det är ett bra pris och framförallt att det är mycket klocka för pengarna. Är det bara så att modellen är svår att få iväg eller är det trögt just nu? Vad tror ni?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Instämmer, priserna här på forumet är för höga. Många av klockorna som annonseras på KS lägger till och med ut dyrare än vad handlare ute i europa tar. Köper man från handlare får man garanti och andra fördelar. Det är annars bra drag i andrahandsmarknaden, bra objekt till rätt pris säljs fort.

Själv tittade jag enbart på KS tidigare om jag skulle köpa, men har lyft blicken nu via Tradera/C24 till eBay där det ofta kommer ut roliga objekt till väsentligt bättre priser. Det verkar som att en del säljare anser att det är premium att sälja via KS. Premium borde ligga i säkerhet/smidighet och inte i prissättning.

Sen så är det fortfarande hyfsat smalt på KS gällande vilka märken som gäller och därmed är lättsålda. Jag tycker mig märka att det då och då kommer ett uppsving för ett specifikt märke om en forumprofil postar/köper men annars är det väl så att merparten väljer att gå på säkra kort.
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Även om det är privatpersoner så känns det ändå rätt säkert att köpa en klocka här på forumet. Referenstråden till exempel. Sen om man hänger här ett tag så märker man vilka som är seriösa och schyssta.

Det är värt lite extra för mig. Jag är beredd att betala mer för säkerheten när det kommer till privatsäljare.

Butiker är ju en annan sak. Där har man en viss säkerhet rent juridiskt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Även om det är privatpersoner så känns det ändå rätt säkert att köpa en klocka här på forumet. Referenstråden till exempel. Sen om man hänger här ett tag så märker man vilka som är seriösa och schyssta.

Det är värt lite extra för mig. Jag är beredd att betala mer för säkerheten när det kommer till privatsäljare.

Det verkar som att en del säljare anser att det är premium att sälja via KS. Premium borde ligga i säkerhet/smidighet och inte i prissättning.

Tänk att man kan tycka så olika :)
 
Nja vissa är priser rätt men oftas inte, då man lägger till lite mer och kan få hos AD. Helt nytt med garanti :) eller gråhandlare
 
Folk har mer pengar än vanligt, men de har egentligen inte råd att köpa dyra klockor.

= Alla är livrädda för att torska pengar, så man köper så billigt man kan och försöker sälja extra dyrt.

Men ta t.ex Tudor Black Bay, 30 nånting nytt med garanti, stämplat etc köpa på AD + kanske pruta?
E.v 1 dag i Amsterdam mot 20000 på beg? Inte prisvärt alls. Ganska dyra beg priser på vissa klockor här :/ tradera och Blocket.

Då köper man så klart nytt istället
 

PCB

Audemars
som tidigare talare sagt,
många begär för mycket!,och sen gnälls det i andra trådar att det tokprutas och skambjuds
har sålt 3 klockor senaste månaden (15-30k) utan bekymmer och tokprut,,,varför?
jo, för att dom varit rimligt prissatta från början;)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Är väldigt olika beroende på vad man säljer såklart. Nedan är mina säljförsök i år.
La ut en Hamilton Seaview och fick den såld inom någon dag.
La ut en Alpina GMT. Inte ens ett skambud trots bra pris. Drog tillbaka den och la ut på ebay.co.uk. Såldes för mer än jag begärde här.
La ut en Sinn 104. Såld på två minuter.
Hur gjorde du med frakten? Skulle gärna sälja på Ebay.co.uk emellanåt, men frakten från Sverige är ju(?) svindyr. Eller har jag fel?
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Hur gjorde du med frakten? Skulle gärna sälja på Ebay.co.uk emellanåt, men frakten från Sverige är ju(?) svindyr. Eller har jag fel?
Ungefär 300 spårbart med postnord. Tog en vecka men det var över påsk. Lite meckigt att lägga ut på bukten dock. Du behöver lägga ut den på ebay.co.uk annars blir det knas om du bara vill sälja inom EU vilket jag ville.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ungefär 300 spårbart med postnord. Tog en vecka men det var över påsk. Lite meckigt att lägga ut på bukten dock. Du behöver lägga ut den på ebay.co.uk annars blir det knas om du bara vill sälja inom EU vilket jag ville.
Okej, det var bättre än jag hade trott. Var det då en försäkrad försändelse? Maxbelopp i så fall? Är det att likna vid rekommenderad försändelse inrikes?
 
Topp