• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svårt att välja...

Tony

Omega
Hej, funderar på att köpa min första Rolex. Senaste veckorna har jag varit mycket intresserad av en DSSD. Men de sista dagarna har jag börjat fundera på 116610LN eller 114060. Kan ni som har mer erfarenhet säga vilken modell ni skulle välja av ovannämnda tre modellerna? Och kanske en kort motivering om varför? Tack på förhand.
 

Isodor

Audemars
Har du provat dem själv?

Rekommenderar du går till en AD och gör det.

DSSD tycker jag personligen är för stor och dyr.
Både 116610 och 114060 är väl bra men tycker de är för dyra för vad man får.

Gillar dock med datumet mer, då det känns mer Rolex med glas-bubblan :)
 

Tony

Omega
Jag har provat DSSD och 116610. 114060 hade de inte i butiken. Jag gillar alla tre och har svårt att välja...
 

TKVF

Panerai
Tänk på det. Och gå å prova igen, å igen, å igen. Tillslut kommer du att ha bestämt dig....



.... Eller så hittar du en annan klocka du vill ha också/eller ;)
 

TKVF

Panerai
Då ska man inte handla hos den AD. Ska man köpa en sak för så mycket pengar måste man ju vara "säker" på att det är den modellen man vill ha. Dåliga säljare tänker inte på framtiden!

Pengar tjänar dom ju den dagen du köper (om du köper). Men är du inte välkommen till affären så köp någon annanstans, då kan du slippa tjäna pengar på dig.
 

sjobbe

Cartier
Håller med föregående talare om att DSSD är för stor och tjock (i synnerhet om det ska vara en klocka du kommer använda flitigt). Både 116610 och 14060 funkar till i princip allt.
Skulle säga 116610 om du känner att du vill ha en datumfunktion (om du använder det på andra klockor) - om inte så skulle jag valt 114060 då det är en estetiskt vackrare klocka, sen är det ju sweet att spara en slant också om du känner att du inte behöver/vill ha någon datumfunktion.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Då ska man inte handla hos den AD. Ska man köpa en sak för så mycket pengar måste man ju vara "säker" på att det är den modellen man vill ha. Dåliga säljare tänker inte på framtiden!

Pengar tjänar dom ju den dagen du köper (om du köper). Men är du inte välkommen till affären så köp någon annanstans, då kan du slippa tjäna pengar på dig.

Jo, men det finns ju bra många jönsar som har som helgnöje att tex. testa klockor eller provköra bilar. Dessa blir till slut inte tagna på allvar vilket är förståeligt, oavsett hur bra säljaren är. Talar av egen erfarenhet då jag jobbat två år på BMW och sett många komma in och testa hela modellsortimentet, flera ggr, för att sedan gå vidare till Audi och Mercedes längre ner på gatan.


OnT: DSSD är för stor, enligt mig. Kör på 114060 om du klarar dig utan datum.
 

fredtiger

Cartier
Har inte testat 116610 men väl de övriga och kan ganska lätt föreställa mig hur 116610 är IRL.

Jag skulle alla gånger valt 114060 eftersom den är snyggast IMO och jag vet dessutom att datum är en icke-fråga för mig. Ifall du är osäker så är såklart 116610 det säkra valet och den kanske också är lättast att omsätta på andrahandsmarknaden.

DSSD är snygg, cool och imponerande men väldigt stor! Jag tror att man ska veta att det är just DSSD man vill ifall den ska bli ett lyckat köp. Den är dessutom mindre "likvid" på andrahandsmarknaden. Eftersom du är osäker och postar här blir alltså mitt slutliga råd en 116610!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag köpte nyss en 116610ln och är skit nöjd rent ut sagt. Egentligen ville jag haft 114060 men kom fram till att jag måste ha datum, jag kollar klockan flera ggr per dag bara för att kolla datumet (kan fan inte ha det i huvudet). Så datum var ett måste för mig.

Klarar man sig utan datum är 114060 en given vinnare.
 
Topp