Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Svalan Sportsman -52

Diskussion i 'Vintage' startad av Gast, 13 juli 2014.

1. Gast
    Trådstartare

Gast Torpare

Hej!

Jag fick nyss av min farfar (91år) hans Svalan Sportsman klocka. Den har han köpt från Stockholm 1952 och lär ha kostat 140kr. Har haft den på service och maskineriet lär vara i bra skick. Den håller tiden väl i ca 40 timmar och har ett härligt tickande ljud. Hade lite problem att hitta ett passligt band till det för det borde väl vara 16mm brett band men fick ett 18mm skinn nato att passa. Visarna är lite rostiga och på boet finns det lite märken av användning, vilket jag ville behålla.

Jag har läst att Svalan var en försvenskad version av Schweiziska ur som såldes till ett lägre pris. Samtidigt såldes andra motsvarande klockor (t.ex. Örnen och Tärnan). Klockan är gjord i Schweiz av ASUAG (Allgemeine Schweizerische Uhrenindustrie AG) som numera tillhör Swatch Group. Och i Sverige var det Stjärnurmakarna som låg bakom försvenskningen och försäljning.

Jag är intresserad av att höra lite mer om historia bakom denna och motsvarande klockor på den tiden. Var de värdefulla då? För mig är ju denna klocka ovärderlig och har på känn att 140kr var mycket på den tiden. Speciellt för min farfar som levde sparsamt i Finland efter kriget. Men vad kostade t.ex. motsvarande Omega på den tiden. Var detta en vanlig klocka på 1950-talet?

Jag märkte att Omega hade en Suverän klocka som ser mycket lika ut, var min Svalan en billigare kopia av den?
    Bilden är lånad från Thomas härliga Omega samling:

Dela gärna med bilder och historien av era Svalan klockor!

mvh Magnus från Finland

Mr Skurkburk, Erik1, David Paul och 26 andra gillar detta.
  2. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Kan inget annat än säga vilken underbar klocka och härligt arv att få (kul också den funkar så bra efter all tid, säger mycket om kvaliten på äldre ur :) ).

solex och chrand gillar detta.
  3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Vilket fint arv! Har inget att tillägga tyvärr.

4. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    En fin klocka med härlig story bakom, kul att du håller den vid liv. Zontavlor med liknande look var poppis kring perioden så vem som härmat vem är omöjligt för mig att svara på. Slit den med hälsan och tack för fina bilder till storyn!

5. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Härlig story och en jättefin svala.

6. orre

orre Stadsbo

Fin klocka! Zontavlor är typiskt 50tal. Har själv en Birka stadion som jag fått av en släkting; det var hans första klocka en gång i tid och den har varit med om ett och annat. [​IMG]

Edit: ni får ursäkta den dåliga bilden.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

solex, Mr Skurkburk, Pictor och 2 andra gillar detta.
  7. Gast
    Trådstartare

Gast Torpare

Tack desamma! Fint åldrad strap också! Ser mycket lika ut, kanske de inte var så noga med patenter och kopiering på den tiden? :)

Storyn bakom klockor är väl det bästa! Min farfar hade bl.a. en bilverkstad (eller det har han fortfarande men alla kunder har dött brukar han säga) och han har svetsat med denna klocka och det har fastnat en liten "svetsloppa" (som han kallar det) på boet nära klo 5. Den ville jag absolut behålla fast boet blev polerat. Ser rolig ut då den har ny plexiglas men åldrat tavla, gillar kontrasten.

Vad betyder INCABLOC? (det står på baksidan)

Icaras och orre gillar detta.
  8. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Stötskyddad betyder det .

http://www.incabloc.ch/en/incabloc_sa.php

9. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Omega släppte väl Suverän och Officer i samband med kriget - alltså 40-talets första hälft. Zontavlorna var populära under 40- början av 50-talet skulle jag tro :)

Många av dessa mindre märken såldes genom postorder, exempelvis Atlantic.

orre gillar detta.
  10. orre

orre Stadsbo

Okej. Vet att min Birka är från tidigt 50tal iaf. :)

Aa, Atlantic, Birka, svalan osv :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Icaras gillar detta.
  11. Wondersack

Wondersack Torpare

Från:
    Täby
    Svalan.JPG Här kommer en bild på min Svala.

chrand, solex, Pictor och 3 andra gillar detta.
  12. Chuck

Chuck Friends of KS

Snyggt!

Wondersack gillar detta.
  13. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Icaras gillar detta.
  14. Rdm

Rdm Friends of KS

Från:
    Landsbygden S om Sthlm
    Fint skick!

15. Bassman

Bassman Friends of KS

Min farfars Certina från -48 med liknande tavla
    image.jpg

solex, Pictor, Icaras och 2 andra gillar detta.
  16. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Trevligt arv! Svalan flyger i dubbel bemärkelse!

17. Wozzor

Wozzor Stadsbo

Från:
    Borlänge
    Här är min Svalan! Tror den är från 60-talet, rätta mig gärna om jag har fel.

Bassman, eriksson850 och LongCon gillar detta.
  18. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    På ren känsla skulle jag tippa sent 50 eller tidigt 60. :)

LongCon och Wozzor gillar detta.
  19. Banankontakt

Banankontakt Stadsbo

Efter letande om har jag kommit fram till detta som jag hoppas kan vara till nytta för någon (rätta mig gärna om jag har fel :)):

Svalan är inte ett märke såsom Omega eller Longines. Urmakarföretaget Rätt Tid AB i Malmö importerade urverk från Schweiz och monterade egna urtavlor anpassade efter den svenska marknaden.

Klockan är gjord i Schweiz av ASUAG (Allgemeine Schweizerische Uhrenindustrie AG) som numera tillhör Swatch Group.

Rätt Tid AB grundades av urfabrikör Otto Jansson. Företaget bestod av 100 anställda och var på sin tid bland de ledande inom urgrossistbranschen. Förutom Svalan sålde han flera andra märken som Rolex, Tärnan och Exacta - och på 1960-talet distruberade han även optiska produkter som glasögon.

Otto Jansson ägde även företaget ASU (Svenska Urdepoten AB) vars huvudmärke var Helvetia. ASU gjorde ofta reklam i veckotidningar och sålde även japanska kikare som var populära bland älgjägare.

Det finns även nyare varianter av Svalan där det sitter japanska quartzverk som Rioch- och Miyotaverk.

Mr Skurkburk, Jowe, Martin Lovasz och 1 annan gillar detta.
  20. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Ja han var stor här i Sverige.
    P2221361.jpg
    Denna ASU Marin var den första mekaniska klocka som jag gjorde en full servis på. Jag valde den då det inte fanns något värde i klockan. :)

solex, Pictor och Banankontakt gillar detta.
  21. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Jag har satt Svalan under B.S. Hüttners Aktiebolag men jag kan ha fel här (händer allt för ofta)?

22. Jowe

Jowe Torpare

image.jpg En svala från min morfar

solex och Martin Lovasz gillar detta.
  23. Mr Skurkburk

Mr Skurkburk Stadsbo

Från:
    Lund
    Svalan ålder okänd:) svalan.jpg

24. Mr Skurkburk

Mr Skurkburk Stadsbo

Från: