• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svar på kostnadsfrågan?

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vad svarar ni andra här då icke klockintresserade frågar vad er klocka/era klocksamlingar kostar? Det är ta-mig-fan den första fråga som kommer då det kommer upp att man är klockintresserad. Ofta frågar folk också hur många klockor man har.

Sjukt trist.

Jag brukar svara att jag på rak arm inte vet hur många klockor jag har samt att de är billiga (sanna svar). Sen pratar jag bort dem och byter ämne.

Hur gör ni andra, ni som har ett flertal dyrare klockor kanske inte träffar på de här trista typerna så ofta, men jag antar att alla här råkat ut för sådana här frågor någon gång?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vad svarar ni andra här då icke klockintresserade frågar vad er klocka/era klocksamlingar kostar? Det är ta-mig-fan den första fråga som kommer då det kommer upp att man är klockintresserad. Ofta frågar folk också hur många klockor man har.

Sjukt trist.

Jag brukar svara att jag på rak arm inte vet hur många klockor jag har samt att de är billiga (sanna svar). Sen pratar jag bort dem och byter ämne.

Hur gör ni andra, ni som har ett flertal dyrare klockor kanske inte träffar på de här trista typerna så ofta, men jag antar att alla här råkat ut för sådana här frågor någon gång?

He he, ibland säger jag miljoner och annars några tusen. Beror på vad som passar sämst..
 

David

Bödeln
På antal svarar jag ärligt att jag inte vet, kostnad varierar beroende på vem som frågar, allt från exakt summa till "mer än den förra", "några tusen" eller "bytte till mig den".
 

POO

Panerai
Varför är det konstigt att fråga hur många klockor någon har? Är ju en ganska naturlig fråga kan jag tänka för en som inte själv hordar, jag menar samlar klockor.
Och i ärlighetens namn är väl inte kostnadsfrågan så konstig heller, att faktiskt ställa den kanske, men att tänka tanken om andras vansinne har nog de flesta gjort.
Mig har aldrig någon frågat:(
 

Ryttaren

Rolex
Hatar också om det kommer upp frågor om priser. Försöker slingra mig och säga att det är inbyten hit och dit så det går inte riktigt att säga...
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Brukar vara rätt ärlig om det skulle komma på tal, beroende på situation dock. Annars kan man ju skoja till det och antingen över/underdriva.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Beror ju på hur frågan ställs, om den som frågar är genuint intresserad eller bara vill dryga sig...

det finns ju som sagt inga dumma frågor, bara dumma människor. :meh:
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Tycker folk är för goa ibland. Dom kan fråga hur många klockor man har och vad det kostar men dom frågar inte hur många bilar, tv, brödrostar man har! Varför sticker det så mycket i folks ögon om man har en fin klocka eller fler?
Jag har en bekant som tycker det är sjukt att lägga så mycket pengar på en klocka och uttalar det ibland. Samma kille har kaffe, ja ni läste rätt kaffe som passion i livet och har utrustning för att få fram alla dessa otroliga smaker, vilken han har pyntat upp över 100 000kr för!!
Men detta handlar om njutning!! Hmmmm
 

POO

Panerai
Tycker folk är för goa ibland. Dom kan fråga hur många klockor man har och vad det kostar men dom frågar inte hur många bilar, tv, brödrostar man har! Varför sticker det så mycket i folks ögon om man har en fin klocka eller fler?
Jag har en bekant som tycker det är sjukt att lägga så mycket pengar på en klocka och uttalar det ibland. Samma kille har kaffe, ja ni läste rätt kaffe som passion i livet och har utrustning för att få fram alla dessa otroliga smaker, vilken han har pyntat upp över 100 000kr för!!
Men detta handlar om njutning!! Hmmmm


Som du beskriver hens kaffepassion är du ju inte ett dug bättre själv!?
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag har hittills aldrig råkat ut för att få en fråga om något annat än vad klockan kostar när någon av mina vänner/bekanta sagt något om vad jag haft på armen. Måste säga att det är ytterst trist och jag brukar som så många andra försöka att slingra mig då jag dels inte tycker att dem har med det att göra, men också för att jag vet att svaret hade blivit i stil med "du är ju inte klok". Det är tråkigt att dem inte kan uppskatta det på samma sätt som jag gör när jag pratar klockor med någon. Jag ger blanka f*n i vad folk betalat och det är inte heller min sak att avgöra om det är rätt eller fel. Jag antar att det är det som skiljer oss som tycker om klockor ifrån de som inte gör det :)
 

Laurentius

Cartier
Personligen anser jag att klockor faktiskt är en relativt billig hobby jämfört med mycket annat. Håller man sig till hyfsat kända fabrikat så förlorar man ju inga stora pengar när/om dom flippas.

Jämför det med t.ex nya bilar, sweet Jesus! Jag hade en C-klass AMG som jag körde 8000:- mil med och förlorade endast 400 000:- på dom milen...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Personligen anser jag att klockor faktiskt är en relativt billig hobby jämfört med mycket annat. Håller man sig till hyfsat kända fabrikat så förlorar man ju inga stora pengar när/om dom flippas.

Jämför det med t.ex nya bilar, sweet Jesus! Jag hade en C-klass AMG som jag körde 8000:- mil med och förlorade endast 400 000:- på dom milen...

Ja det är bisarrt att höra biltokar klaga på att man spenderar för mycket på klockor..
 

emilarne

Cartier
Får frågan relativt ofta och brukar svara ärligt, dock åtföljs det oftast av nåt i stil med "jag placerar bara pengarna, den håller värdet"... osv
 

Bolio

Panerai
Svarar aldrig på den typen av frågor oavsett om det är klockor, bilar, motorcyklar osv. Är de så in i h...... intresserade kan de väll Googla och hitta ett snitt pris.
Det är väll samma typ av människor som köper Expressen och Aftonbladet när det står "se vad chefen har i inkomst där du bor" på löpet eller köper stora inkomstboken för att se vad grannen drar in. Tragiskt är vad det är men avundsjuka hör väll till i landet lagom. Jobba ihop pengar är lite fult men vinner man pengar är det rätt ok men ändå synd att det inte var en själv som vann.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Brukar oftast få frågan av min hustru, och då brukar det bli fru-kvoten a la yonsson

Om man bara ser till att göra sig av med en, kanske låta henne posta paketet, så kan man fixa "bytet" smärtfritt. Vill hon veta är det ju bara att kolla på kontot...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Sen kan det ju bli jättekonstigt om man svarar också. En ytlig bekänd frågade vad jag hade för klocka på mig (Seiko Monster, beater) då vi riktade en stuga. Han frågade sedan vad den kostade och sa att en sån skulle man ha. Jag blev entusiastisk och sa att den är svinbillig och prisvärd, du hittar en ny för under 2k.

Han tittade på mig som om jag var idiot och frågade sedan hur jag kunde ha en så dyr klocka när jag jobbade.

Referensramar...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Varför måste alla var så hemlighetsfulla, är ni likadan om de frågar vad er brf alt villa kostar?


Fullständigt rimlig fråga. Samma som tidigare nämnts med bilar. Det konstiga är ju att "folk" tycker det är helt ok grejer att lägga hyfsade belopp på.
Samma sak med smycken. Min fru (guldsmed) har en hyfsad mängd smycken, men det är inte en jäkel som tycker det är konstigt, eller som frågar henne vad grejer kostar.
De frågar FAN inte ens vad hennes klockor kostar!

Är det grejen med manliga "smyckesbärare" som drar igång "folk"? Att lägga pengar på "pynt" som inte är typ fälgar till bilen, hemelektronik eller annat "manligt"?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En besserwisser på jobb provade min Daytona och konstaterade att det var den i särklass dyraste klocka han haft på armen. En sån hittar man inte under 15 tusen. Jag kunde bara konstatera att han inte hade fel. :)


Haha han var väl för skön! :D


Överlag tycker jag folk ger ett ganska positivt och intresserat bemötande när jag berättar att jag är intresserad av klockor. Nästan alltid får jag frågan om jag inte kan hjälpa till att hitta en schysst klocka...

På frågan om vad klockorna kostar så säger jag ärligt att jag inte vet.
 
Topp