• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svart eller grått?

Såg att denna klocka dök upp på sälj-delen, och för att undvika kladd så tar jag diskussionen här istället.

Först och främst vill jag säga att tavlan har väldigt fin och åtråvärd patina.
Maxi-begreppet är ju väldigt löst definierat, precis som allt annat inom vintage Rolex-världen. Med rådande benämningar för tavlorna vill jag dock påstå att det där INTE är en mk3-tavla. Mk2 och mk4 är relativt lika varandra, men tavlan ifråga vill jag tro är en mk4 tavla.

Detta kanske vissa inte tycker spelar någon roll, men det väcker en annan fundering. Tidigaste mk4 jag sett har varit SENT 6 mil. I din annons säger du att det är en 5.6 mil case, men att tavlan är original

Om jag har fel, så upplys mig gärna.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Såg att denna klocka dök upp på sälj-delen, och för att undvika kladd så tar jag diskussionen här istället.

Först och främst vill jag säga att tavlan har väldigt fin och åtråvärd patina.
Maxi-begreppet är ju väldigt löst definierat, precis som allt annat inom vintage Rolex-världen. Med rådande benämningar för tavlorna vill jag dock påstå att det där INTE är en mk3-tavla. Mk2 och mk4 är relativt lika varandra, men tavlan ifråga vill jag tro är en mk4 tavla.

Detta kanske vissa inte tycker spelar någon roll, men det väcker en annan fundering. Tidigaste mk4 jag sett har varit SENT 6 mil. I din annons säger du att det är en 5.6 mil case, men att tavlan är original

Om jag har fel, så upplys mig gärna.

Det är en MK III.

http://www.hqmilton.com/watches/1978-rolex-submariner-5513-mark-iii-maxi-dial
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Verkar som att du har rätt. Borde vara MK IV. Fan vad de är svåra att se skillnad på.

Har mailat Jacek, och dragit tillbaka annonsen tills vidare.
 
Topp