• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svart kostym dagtid?

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet det riktiga svaret på denna fråga, men finns det inga förmildrande omständigheter som gör det ok att glida in på kontoret dagtid i en svart kostym?
Bakgrunden är att jag nyligen har hittat en skräddare som gör underverk med mina kläder, så hade för ett par månader sedan tre av mina kostymer justerade till perfektion.
En av dem är svart och har bara burit den en kväll sedan jag fick tillbaka den, vilket är väldigt tråkigt. Är totalt tabu att köra den dagtid imorgon för att kunna rulla in på AW'n en klass över alla andra?
 

jhm

Panerai
Varför skulle du inte kunna det? Jobbar du på kontor där kostym är kutym, ser jag inga hinder. Jobbar du på bygge och blandar betong, gissar jag att det är fel val. ;)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
oj, jag misslyckades nog förmedla vad i mitt inlägg som var ironiskt och vad som inte var det. Glöm scenariot jag målade upp, ni som känner mig vet att AW's på fredagar inte rimmar med mitt träningsschema *ej ironi*. Att så gott som alla på jobbet inte bryr sig goes without saying, merparten av utvecklarna går i ostrukna t-shirt och illasittande jeans.

Men till er som går i kostym till kostym oftare än enbart för "kundmöten", hur resonerar ni med färger? Mörkgrå, är det ok en vardag? Matt svart? Brun?
Beige på vintern går ju helt bort t.ex. om ullen inte är av grövre typ. Kan man bära en svart kostym dagtid om man t.ex. klär ned den med ett par bruna skor?
 

jhm

Panerai
oj, jag misslyckades nog förmedla vad i mitt inlägg som var ironiskt och vad som inte var det. Glöm scenariot jag målade upp, ni som känner mig vet att AW's på fredagar inte rimmar med mitt träningsschema *ej ironi*. Att så gott som alla på jobbet inte bryr sig goes without saying, merparten av utvecklarna går i ostrukna t-shirt och illasittande jeans.

Men till er som går i kostym till kostym oftare än enbart för "kundmöten", hur resonerar ni med färger? Mörkgrå, är det ok en vardag? Matt svart? Brun?
Beige på vintern går ju helt bort t.ex. om ullen inte är av grövre typ. Kan man bära en svart kostym dagtid om man t.ex. klär ned den med ett par bruna skor?


Bruna skor till svart kostym är oftast inte särskilt snyggt (såvida det inte är något hejdundrande i skoväg som gäller), men om vi skiter i estetiken, stipulerar etikettreglerna att du inte har bruna skor efter klockan 18, då är det svart som gäller. Med tanke dock, på hur casual allting i samhället är idag, tror jag att du kan ta vad du vill. Håller med om att beige kostym går bort vintertid. :)
 

Sond

Patek
1. Man kan tänja på de flesta regler som du just nu tar upp.
2. Svart kostym på dagtid är helt ok.
3. Mörkgrå är definitivt ok en vardag. När skulle man annars bära den..? Bara på kvällen hemma..? ;)
4. Bruna skor till svart kostym tangerar en gräns, men är helt ok på 99,9% av de svenska arbetsplatserna.
5. Bruna skor efter 18:00 är helt ok i de absolut flesta fall. Här kan jag dock tycka att vid en middag efter 18:00 bör man försöka ha svarta skor om det är lite mer formellt. Men det innebär inte att den i kostym och bruna skor har gjort ett stort "fel" jämfört med någon annan tjomme som dyker upp i jeans. Alltså, man får försöka förstå kontexten och fundera på vilken respekt värdarna kan kräva.

Sedan tycker jag man kan vara ganska avslappnad inför alla dessa olika klädkoder. De flesta är gammalmodiga och går bra att bryta mot. Särskilt om man vet att man bryter mot dem.

Det stora problemet och det riktigt relevanta för KS är om bruna skor kräver brunt bälte..? Svaret torde av de flesta bli ja. Men kräver det också brunt läderband till klockan? Dvs, samma färg på skor, bälte och klockarmband? Personligen tycker jag det är löjligt, men förmår mig nästan aldrig att bryta mot treenigheten (om man nu inte har länk såklart). Detta är nog det som stör mig allra mest i mitt klockintresse. Trots det har jag svårt att göra avsteg.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Går i kostym varje dag, själv så gillar jag inte svart kostym utan föredrar varvar mellan nyanser av mörkblå/grå/brun och varierar mellan 5 par skor
Men träffar dagligen personer i svart kostym
Bryr mig inte skitmycke om den är svart eller inte, men tycker kanske att det är en lite tråkig färg och gör att allt utom svarta skor sticker ut enormt
 

jhm

Panerai
Går i kostym varje dag, själv så gillar jag inte svart kostym utan föredrar varvar mellan nyanser av mörkblå/grå/brun och varierar mellan 5 par skor
Men träffar dagligen personer i svart kostym
Bryr mig inte skitmycke om den är svart eller inte, men tycker kanske att det är en lite tråkig färg och gör att allt utom svarta skor sticker ut enormt


Har man kostym varje dag, blir det till slut lika spännande som ett blåställ blir för hantverkaren. Har väldigt ofta svart kostym själv, men om det inte krävs, skulle jag aldrig dra på mig "blåstället" i onödan. ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker att du ska ha en t-shirt med My Bloody Valentine-tryck under kostymen i sådana fall. Shoegazing-looken är så du. :)

(självklart ska du köra svart kostym om du ser ut som en grekisk gud i den. Skippa vit skjorta och välj ex en ljusare blå så slipper du se ut som en konfirmand. Och skippa bruna skor, till allt i kostymväg utom tweed.)
 

Mr Chance

Kalmar
1. Man kan tänja på de flesta regler som du just nu tar upp.
2. Svart kostym på dagtid är helt ok.
3. Mörkgrå är definitivt ok en vardag. När skulle man annars bära den..? Bara på kvällen hemma..? ;)
4. Bruna skor till svart kostym tangerar en gräns, men är helt ok på 99,9% av de svenska arbetsplatserna.
5. Bruna skor efter 18:00 är helt ok i de absolut flesta fall. Här kan jag dock tycka att vid en middag efter 18:00 bör man försöka ha svarta skor om det är lite mer formellt. Men det innebär inte att den i kostym och bruna skor har gjort ett stort "fel" jämfört med någon annan tjomme som dyker upp i jeans. Alltså, man får försöka förstå kontexten och fundera på vilken respekt värdarna kan kräva.

Sedan tycker jag man kan vara ganska avslappnad inför alla dessa olika klädkoder. De flesta är gammalmodiga och går bra att bryta mot. Särskilt om man vet att man bryter mot dem.

Det stora problemet och det riktigt relevanta för KS är om bruna skor kräver brunt bälte..? Svaret torde av de flesta bli ja. Men kräver det också brunt läderband till klockan? Dvs, samma färg på skor, bälte och klockarmband? Personligen tycker jag det är löjligt, men förmår mig nästan aldrig att bryta mot treenigheten (om man nu inte har länk såklart). Detta är nog det som stör mig allra mest i mitt klockintresse. Trots det har jag svårt att göra avsteg.
Bra svar, jag håller med om allt. Utom bälte/sko/armbandsnojan...
 

jhm

Panerai
Jag tycker att du ska ha en t-shirt med My Bloody Valentine-tryck under kostymen i sådana fall. Shoegazing-looken är så du. :)

(självklart ska du köra svart kostym om du ser ut som en grekisk gud i den. Skippa vit skjorta och välj ex en ljusare blå så slipper du se ut som en konfirmand. Och skippa bruna skor, till allt i kostymväg utom tweed.)


Eller skippa alltid brun skjorta. Förutom att det är fult, skulle det kunna få fel person, på fel tankar. ;)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Visst är det löjligt att försöka matcha sko, bälte o armband..? Svara gärna ja tydligt så vi kan se om jag blir botad...
Ja det är löjligt:
ETjc3DY.jpg


fast jag hade lite ont i magen hela den dagen;)
 

Boris Balkan

Fark you!
Men till er som går i kostym till kostym oftare än enbart för "kundmöten", hur resonerar ni med färger? Mörkgrå, är det ok en vardag? Matt svart? Brun?
Beige på vintern går ju helt bort t.ex. om ullen inte är av grövre typ. Kan man bära en svart kostym dagtid om man t.ex. klär ned den med ett par bruna skor?

Svart kostym är stort i Sverige av någon anledning. Jag tycker att mörkgrå och mörkblå med ev ett nedtonat mönster är the way to go på kontoret. Svart kostym är till för kypare och begravningar.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Svart kostym är stort i Sverige av någon anledning. Jag tycker att mörkgrå och mörkblå med ev ett nedtonat mönster är the way to go på kontoret. Svart kostym är till för kypare och begravningar.


Svart kostym är lite "gamla skolan" men det är fullt accepterat att köra mörkt blå kostym med mörkbruna oxfords som formell klädsel på samtliga banker/byårer.
 
  • Like
Reactions: jhm

SJ Smythe

Cartier
Svart kostym är lite "gamla skolan" men det är fullt accepterat att köra mörkt blå kostym med mörkbruna oxfords som formell klädsel på samtliga banker/byårer.

Är det snarare inte så att gamla skolan håller svart kostym endast för begravningar och annars marinblå eller antracitgrått som konservativ kostymfärg i vardagen?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Fast tvärtom. Det är numera accepterat att köra svart. Blått/grått är gamla skolan.


Ska man se rent konservativt så var det "förr i tiden" svart kostym på bank/byrå som gällde. Där mörkt blå/grå har blivit accepterat på senare men det "var inte rätt". Nu är det snarare tvärtom: svart är för begravningar, typ.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Grym diskussion, det är precis de här resonemangen jag vill höra.

Matchar skärp och skor i sammanhanget är inget problem för mig, jag har inte skärp till kostym :) Men matchar gärna klockarmbandet till skorna (om jag inte kör länk...)

Framförallt är svarta kavajer stort i sverige. För ett par år sedan kunde man inte ta in en IT-konsult (no offense till er som konsultar) utan att de hade blåa jeans och svart kavaj.

Hur ser ni på att splitta upp en kostym för att klä ned den?
 
Topp