• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svarta måndagen den 19 oktober 1987

Hoppas LarsG hittar den förlorade klockan

  • HOPPAS!

    Röster: 45 81.8%
  • NEJ, GÅ VIDARE I LIVET

    Röster: 5 9.1%
  • JAG HAR HANS KLOCKA, MEN JAG KOMMER INTE BERÄTTA DET.......

    Röster: 9 16.4%

  • Totala väljare
    55

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Hej KS

Detta är en tråd om jakten på min fars klocka, som kom bort i börskraschen 1987.
(målet är att ersätta den)

Här är historien:
Min far har idag en mycket god förmögenhet, det hade han innan 1987 också, men det året förändrade allt.
Han har alltid varit en risktagare, han handlade med fastigheter och aktier, men tog sig vatten över huvudet när han lånade för mycket till sina börs äventyr (alla ville vara wall street på den tiden, känns det som).
Filmen Wall street kom förövrigt till Sverige bara några månader efter kraschen 1987.

Börskraschen 1987 slog väldigt hårt eftersom han inte kunde täcka upp sina förluster.
Han hade helt enkelt spelat med alldeles för hög risk på börsen, och förlorat.

Idag har han byggt upp en förmögenhet igen men det var inte förrän 1992 han fick ordning
på finanserna igen.

Hur hänger detta ihop men en klocka? Jo, han hade alltid en klocka på armen. Samma klocka.
Den hade han fått när han far ung av sina föräldrar, vid examen troligtvis.

Han har ersatt allt han förlorat med råge, men 1987 pantade han sin klocka och kunde inte hämta ut den.
Har sedan dess alltid saknat den...

Vad är det för klocka, Rolex? Nej...
Värdet sitter i modellen, affektionsvärdet var enormt för honom.
Han ville inte ha en Rolex, han ville ha sin examens gåva.

Det var en helguld 18k Atlantic med fiskbens armband 18k. Troligtvis unik.
Och det är en sån jag vill ge honom nu när han fyller
60 år. Hans förlorade Atlantic.
Vet att han fick över 35 000 kr i dagens pengar på pantbanken.
Vägde troligtvis 220- 250g.

Detta är jag säker på:
- Atlantic 18k
- Fiskbens armband 18k
- Gissar att den är från tidigt 70-tal? Den var beg när han fick den iallfall, runt 1982
- Hans pappa hade haft den innan honom
- Ovanlig
- Automat

- Högt välvt plastglas

Han har beskrivit den för mig, och jag ska göra mitt yttersta för att ersätta den.

Måste berätta att jag sökt på google bilder efter klockan och kommer inte i närheten! Suck!

Jag vill be alla som kan något om Atlantic hjälpa mig. Kan inget om detta!
Länkar, tips, allt!

Tack på förhand KS,

Här börjar min jakt, med en dålig bild från hans handled (Mallorca 1986):
Fler bilder på liknande klockor och urtavlor kommer.
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Kommer med flera bilder:
:)
 

Bilagor

  • 789.jpg
    789.jpg
    54.9 KB · Visningar: 388

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Intressant story! Finns det någon som kan hjälpa dig så är det här på KS dom finns. Tyvärr kan inte jag bidra så mycket mer än önska lycka till!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Måste säga att det var en rolig, eller snarare intressant historia, men det gick trots allt bra till slut. Får nästan lite Gordon Gekko vibbar. :greedy:
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Den här tråden har potential att bli KS-historia.

Fyller han 60 i år? Frågar eftersom det skulle innebära att han var 28 när han fick examenspresenten.

Hej alla
Tack för svaren:)
Han fyller 60 iår. Var troligtvis inte examenspresent. Måste fråga.
Han hade uppenbarligen gjort något för att göra hans föräldrar stolta:)
Måste fråga om det var 1982 han fick klockan också kan ha varit lite tidigare.
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Hoppas på att vintage killarna hoppar in och hjälper snart.
Men jag kan börja nysta i det här projektet.
Ganska säker på att tavlan har Atlantic med streck under sig:
7878.png

Är dock väldigt osäker på hur länge min farfar hade klockan innan han gav bort den.
Kan ha varit något år bara, ingen aning. Sen ser jag att tavlan med feta indexmarkeringar
verkar vara ovanlig på Atlantic klockor. Visarna är helt fyrkantiga, kan ju varit utbytta?

Just nu verkar det som att klockan kan vara producerad mellan 1955-1981?
Det är inte bra. Som ni ser så famlar jag i mörkret utan ficklampa...:facepalm:

Måste också tyvärr säga att pantbanken troligtvis smälte klockan för guldvärdet.
Atlantic klockor har aldrig varit riktigt värdefulla...
Så hans exakta klocka är nog borta.

Kan något berätta när den här modellen var väldigt populär:
Feta fyrkantiga index med fyrkantiga visare?
Generellt, man ser dem ju på Rado, Omega med flera
Var det 1967-77? cirka
(tack för lånad bild joshua3)
gkWWets.jpg
 

hollow123

Rolex
Oh spännande! Tyvärr tror jag inte att jag kan bidra med någon hjälp men finns säkert någon vass rackar i från Vintage som löser detta :)
 

nifag

Cartier
Men jag kan börja nysta i det här projektet.
Ganska säker på att tavlan har Atlantic med streck under sig:

Jag har för mig att jag missade att lägga upp en av bilderna. Loggan med Atlantic och streck under, men utan modellbeteckning är inte med där. Det ska vara typ sent 50-tal till tidigt 60-tal.
Exempel:
image.jpg
 

David

Bödeln
Har du kollat med pantbanken? Sannolikheten att de har kvar något av värde 27 år senare är kanske inte jättehög, men det finns verksamheter som har rigorös dokumentation för varje transaktion och som aldrig kastar gamla pärmar.
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Har du kollat med pantbanken? Sannolikheten att de har kvar något av värde 27 år senare är kanske inte jättehög, men det finns verksamheter som har rigorös dokumentation för varje transaktion och som aldrig kastar gamla pärmar.


Det är en bra tanke men han sålde säkert minst 500 föremål till olika pantbanker och auktioner,
han kommer nog inte ihåg vilken pantbank det var. Vill ju inte börja fråga han massor av saker om klockan,
då kanske han börjar misstänka att det är något på gång;)
 

nifag

Cartier
Atlanticklockor i helguld är ju inte jättevanliga så många har nog dessvärre smälts ner. Länkarna likaså. Börja kolla helguld från tidigt 60-tal så kanske du hittar nåt liknande. Lycka till i sökandet!
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Atlanticklockor i helguld är ju inte jättevanliga så många har nog dessvärre smälts ner. Länkarna likaså. Börja kolla helguld från tidigt 60-tal så kanske du hittar nåt liknande. Lycka till i sökandet!


Tack för svar, är det din klocka på bilden?:)

Jag börjar redan tappa hoppet att hitta en liknande...
Men vad är oddsen att klockan var unik. Liten.
Måste finnas minst en till, troligtvis sitter den och de få andra som finns på läder.
 
Du kan ju inte ge upp nu, jag tänkte följa denna tråd tills du har hittat klockan och levererat bilder på hur glad din far blir när han mottar den på sin 60-års dag.

Kör hårt nu! Jag ska hålla ögonen öppna för Atlantic hädanefter!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tycker det ser ut att vara en stor blaffa upptill där logon sitter så det gör i alla fall mig lite osäker på om det är logon med ett streck under atlantic.

Jag ska dyka lite i detta :p
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Tycker det ser ut att vara en stor blaffa upptill där logon sitter så det gör i alla fall mig lite osäker på om det är logon med ett streck under atlantic.

Jag ska dyka lite i detta :p


Jag kan ingenting, möjligt att det är 14k i hela klockan, men eftersom han fick så bra betalt när guldet inte var
jättedyrt förutsatte jag 18k. Dock 99% säker att loggan var den stilrena Atlantic med streck under.

Har inte vågat ta upp om klockan har datum, vill minnas att jag såg en närbild på den för länge sen...
Då hade den datum kl 3, men inte säker...

Kan inte någon moderator lägga in en smile:) gubbe med en ficklampa som ser helt vilsen ut.
Skulle behöva flera såna nu. :pompus:
 
Topp