• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Svensk" Rolex

Boris Balkan

Fark you!
image.gif
 

Mackan2015

Breitling
Det kan jag väl i och för sig hålla med om? MEN tror svensken litar mer på att den svenska Rolex klockan är "äkta vara".
Jag tycker inte man ska ha en Rolex om man inte kan skilja den från en äkta. Men visst finns det otroligt välgjorda, jag har sett ett flertal. Har man en riktig bredvid, känner , tittar och lyssnar så är det uppenbart vilken som är äkta och inte. Tycker jag iaf
 

jhm

Panerai
Jag tycker inte man ska ha en Rolex om man inte kan skilja den från en äkta. Men visst finns det otroligt välgjorda, jag har sett ett flertal. Har man en riktig bredvid, känner , tittar och lyssnar så är det uppenbart vilken som är äkta och inte. Tycker jag iaf

Ett starkt skäl till att jag själv helst köper hos en svensk AD, är att jag då även är skyddad av svensk konsumentlagstiftning. Den vet jag hur den fungerar och slipper överraskningar, vilket kan vara bra om det handlar om lite större pengar. :)
 
tycker bara man kan hålla sig till klocksnack här och inte komma med personliga påhopp
Men du, nån sorts förståelse måste du väl ändå ha för att du rör upp känslor.
Att starta en sån här tråd och med den tonen på inlägget är ju som att be om mothugg...

Ur samlarsynpunkt kan jag förstå om man vill köpa en svensksåld rolex.
Känns säkert lite mysigt att man kan spåra klockan tillbaka till återförsäljaren, och ännu mysigare om man har originalkvitton på svenska mm.
För egen del bryr jag mig inte.

Till sist, välkommen till forumet.
Presentera dig i "nya medlemmar"-tråden, skjut av några bilder på din fina AP och kör en lite ödmjukare ton så ska du se att det blir lite skönare stämning.
:)
 

Mackan2015

Breitling
Ett starkt skäl till att jag själv helst köper hos en svensk AD, är att jag då även är skyddad av svensk konsumentlagstiftning. Den vet jag hur den fungerar och slipper överraskningar, vilket kan vara bra om det handlar om lite större pengar. :)
OK jag förstår hur du resonerar. Men jag kan ge dig rådet att alltid ringa ett lands ambassad och be att få tala med "chamber of commerce" så är de alltid behjälpliga att kolla upp företag till dig. Jag har tre saker jag alltid ber om då det är en ny dealer 1) har de haft anmärkningar sista tre åren hos reps skatteverk 2) har de betalat sin moms sista tre åren 3)... kanske lite onödig, men; har de gått med vinst tre år i rad. Får du ett svar JA på alla frågor så inser du att de aldrig skulle riskera sin verksamhet för att blåsa dig på kanske 50 000 kr då de har en omsättning på 2-4 milj euro/år (vilket alla de 4 största på chrono24 haft)
 

Ale

Cartier
Jaha . Välkommen till forumet . Jag äter gärna svensk kött oxå .
Då är du lurad på riktigt.

Kor som står i trånga bås halva året under lysrören och käkar sojamjöl o ensilage. Köttraser har man knappt upptäck, ofta är det gamla mjölkkossor eller överblivna tjurar som slaktas. Klart köttet blir dåligt.

I många länder i Sydamerika (Uruguay, Argentina) och tex på Nya Zeeland, går boskapen, alltid raser som Black Angus, Hereford etc, ute året om och äter bara färskt gräs. Inga hormoner eller förebyggande antibiotika som är så poppis i USA och delar av Europa tex. Och miljövänligt eftersom foder inte behöver tillverkas och bås värmas upp. Och ev. transport vid export sker med miljövänlig båtfrakt, står bara för 1-2% av miljöbelastningen (klimatpåverkan) enligt alla relevanta svenska instanser som menar att uppfödning/odling står för absoluta merparten.

Men vi letar efter en svensk flagga på oxfilén. :rolleyes:
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Då är du lurad på riktigt.

Kor som står i trånga bås halva året under lysrören och käkar sojamjöl o ensilage. Köttraser har man knappt upptäck, ofta är det gamla mjölkkossor eller överblivna tjurar som slaktas. Klart köttet blir dåligt.

I många länder i Sydamerika (Uruguay, Argentina) och tex på Nya Zeeland, går boskapen, alltid raser som Black Angus, Hereford etc, ute året om och äter bara färskt gräs. Inga hormoner eller förebyggande antibiotika som är så poppis i USA och delar av Europa tex. Och miljövänligt eftersom foder inte behöver tillverkas och bås värmas upp. Och ev. transport vid export sker med miljövänlig båtfrakt, står bara för 1-2% av miljöbelastningen (klimatpåverkan) enligt alla relevanta svenska instanser som menar att uppfödning/odling står för absoluta merparten.

Men vi letar efter en svensk flagga på oxfilén. :rolleyes:

Min familjs gård ser varken ut eller fungerar som du beskriver. Så det beror helt på vilket Svenskt kött du köper.
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Säkert någon mer som noterat att danskarna verkar vara som vi är. Danska handlare skriver gärna att det finns danska papper eller, ännu hellre, att klockan ursprungligen är såld av Klarlund. Kanske också förekommer i några andra länder... Men vad vet jag som bara handlat i Sverige och Danmark, inte i den stora världen.
 
Senast ändrad:
Topp