• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Svensk" Rolex

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Alltså, är det ingen som har någon slags självinsikt här på forumet?

Alla "smartass" kommentarer, att ni orkar. Läs igenom denna tråd ni som missat
https://klocksnack.se/threads/tycke...trevligt-forum-igen.45194/page-6#post-1092366
null_170.jpg
 
Jag tycker inte man ska ha en Rolex om man inte kan skilja den från en äkta. Men visst finns det otroligt välgjorda, jag har sett ett flertal. Har man en riktig bredvid, känner , tittar och lyssnar så är det uppenbart vilken som är äkta och inte. Tycker jag iaf
Jag tror att de sista som håller med om detta är fabriken och återförsäljarna. Om man sätter som krav att man ska vara expert för att få köpa sin första Rolex lär försäljningen minska drastiskt och i värsta fall konkurs. Klart att man ska kunna köpa Rolex utan att vara superhaj på alla smådetaljer. Ett bra sätt att kolla upp en begagnad är ju då att ta reda på ursprunget och kolla med återförsäljaren. Att många då tycker att det blir enklare om återförsäljaren är svensk är väl inte så konstigt? För den som inte är livslång världsvan globetrotter kan det ju vara osäkrare att ta reda på hur en okänd butik i ett för honom obekant land verkligen är seriös.

Att vara oerfaren ska väl ändå inte vara ett hinder för att köpa en Rolex? Och hur självklart är det att man handgripligen kan jämföra den man funderar på med en garanterat äkta?
 

David

Bödeln
Kanske också förekommer i några andra länder... Men vad vet jag som bara handlat i Sverige och Danmark, inte i den stora världen.
Samma fenomen är definitivt vanligt i Australien. Man behöver heller inte läsa många annonser på TRF för att hitta stolta kungörelser att certet är stämplat av amerikansk AD.
 

rogart-63

Patek
Då är du lurad på riktigt.

Kor som står i trånga bås halva året under lysrören och käkar sojamjöl o ensilage. Köttraser har man knappt upptäck, ofta är det gamla mjölkkossor eller överblivna tjurar som slaktas. Klart köttet blir dåligt.

I många länder i Sydamerika (Uruguay, Argentina) och tex på Nya Zeeland, går boskapen, alltid raser som Black Angus, Hereford etc, ute året om och äter bara färskt gräs. Inga hormoner eller förebyggande antibiotika som är så poppis i USA och delar av Europa tex. Och miljövänligt eftersom foder inte behöver tillverkas och bås värmas upp. Och ev. transport vid export sker med miljövänlig båtfrakt, står bara för 1-2% av miljöbelastningen (klimatpåverkan) enligt alla relevanta svenska instanser som menar att uppfödning/odling står för absoluta merparten.

Men vi letar efter en svensk flagga på oxfilén. :rolleyes:
Menat som ett skämt . En liknelse hur vi svenskar tänker . Å andra sidan om man tänker klimatpåverkan är väl svenskt kött bättre än att köpa från Sydamerika . Och att gynna våra egna bönder m.m .
 

rogart-63

Patek
Jag tycker inte man ska ha en Rolex om man inte kan skilja den från en äkta. Men visst finns det otroligt välgjorda, jag har sett ett flertal. Har man en riktig bredvid, känner , tittar och lyssnar så är det uppenbart vilken som är äkta och inte. Tycker jag iaf
Säger du som kanske känt på ett antal Rolex? Den som aldrig känt på men ändå vill köpa sin första Rolex . Hur gör hen? . Jo man köper en riktig och en öäkta och så tar man den som känns bäst?:p
 
Det finns en sak här som jag anser är totalt korkad... alla ni som vill ha en "svensksåld" Rolex. Vad f*n har det med saken att göra om en äkta Rolex är såld här, Chile eller Nya Zeeland?

Det handlar nog mest om möjlighet till enklare äkthets- och historik- kontroll och inte att den skulle vara sämre. Samma sak med bilar, ingen tror att en tysksåld Audi på något sätt är sämre än en dito svensksåld men den senare kan kanske vara enklare att kolla upp miltal och servicehistorik på. Ett orginalkvitto från klock-och-guld i Svedala kan man enkelt verifiera genom att slå en signal medans en från Nya Zeeland kräver lite mer. Sen är nog själva ursprunget på en begagnad pryl bara en parameter av många.

Jag skulle inte vara förvånad om en tysk på jakt efter en dyr begagnad klocka ser tysksåld som en fördel.
 

Ludvig

Omega
Det handlar nog mest om möjlighet till enklare äkthets- och historik- kontroll och inte att den skulle vara sämre. Samma sak med bilar, ingen tror att en tysksåld Audi på något sätt är sämre än en dito svensksåld men den senare kan kanske vara enklare att kolla upp miltal och servicehistorik på. Ett orginalkvitto från klock-och-guld i Svedala kan man enkelt verifiera genom att slå en signal medans en från Nya Zeeland kräver lite mer. Sen är nog själva ursprunget på en begagnad pryl bara en parameter av många.

Jag skulle inte vara förvånad om en tysk på jakt efter en dyr begagnad klocka ser tysksåld som en fördel.

+1
 

Englunds

Breitling
"Jokkmokkswe, post: 1094698, member: 429"]Alltså, är det ingen som har någon slags självinsikt här på forumet?

Alla "smartass" kommentarer, att ni orkar. Läs igenom denna tråd ni som missat
https://klocksnack.se/threads/tycke...trevligt-forum-igen.45194/page-6#post-1092366

+1
Inte första gången någon postar ett "alternativt" (gentemot rådande konsensus) inlägg och forummobben regredierar till dagisåldern och förvandlar en potientellt intressant tråd till skitsnack.se.

Tillbaks till ämnet så bör anledningen, som vissa redan pekat ut, vara närheten till ursprunlig AD. Själv är jag inte särskilt brydd utan köper gärna klocka från utlandet då priserna är fördelaktiga och jag fortfarande kan få den service jag behöver från de svenska urmakare som finns.
 

Greven

Audemars
1. Som man ropar får man svar, är ju en gammal sanning. Jag vidhåller mina tidigare inlägg i denna tråd att om man som TS har en tuff/knepig/arrogant tonalitet, eller har en frågeställning som är ogrundad eller bara kort och gott säger "vad är denna klocka värd" eller "alla som vill handla svensksåld Rolex är patetiska" riskerar att få mothugg och kommentarer i samma tonalitet. Simple as that.
2. Självklart skall vi inte hamna i mobbingläge eller personangrepp i forumet, men jag måste erkänna att episka trådar, som exempelvis denna, älskar jag! :)
 

D.S

Omega
Vrf det är viktigt att en klocka är sv såld är pga att man inte vill köpa en klocka som såldes ny via en gråhandlare. Väldigt mycket fuffens o oklarheter med dessa. E den sv såld så kan man sova gott på nätterna!
Självklart har man köpt en klocka utomlands i en AD o har kvitto på detta så är det inga problem för min del. Men allvarligt! Hur många utländska klockor har original kvitto från AD??
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vrf det är viktigt att en klocka är sv såld är pga att man inte vill köpa en klocka som såldes ny via en gråhandlare. Väldigt mycket fuffens o oklarheter med dessa. E den sv såld så kan man sova gott på nätterna!
Självklart har man köpt en klocka utomlands i en AD o har kvitto på detta så är det inga problem för min del. Men allvarligt! Hur många utländska klockor har original kvitto från AD??
Fuffens och oklarheter? Utveckla tack...
 

D.S

Omega
Alla cert säljs blanka till gråhandlare. Står inget datum. Räcker inte det?! Med andra ord köparen kan teckna ett oklart (falskt) datum innan han säljer några år efter köpet.
Vilken årsmodell e det? Hur länge har den varit hyllvärmare?

Tillräckligt mycket oklarheter??
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Alla cert säljs blanka till gråhandlare. Står inget datum. Räcker inte det?! Med andra ord köparen kan teckna ett oklart (falskt) datum innan han säljer några år efter köpet.
Vilken årsmodell e det? Hur länge har den varit hyllvärmare?

Tillräckligt mycket oklarheter??
Nu spekulerar du ju bara. Jag och andra har köpt klockor utomlands, där certen har varit ifyllda av den riktiga AD:n.
Frågor på det?
 

D.S

Omega
Sa inte att alla gör det men dom flesta. Speciellt här i Sverige här tecknar gråhandlaren certet. Vilket mygel!!! Sannolikheten att få en falsk är mycket större via en gråhandlare. Räcker att han skyller på sin "kontakt " om det blir nått fel.

Händer inte hos en svensk rolex AD!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Sa inte att alla gör det men dom flesta. Speciellt här i Sverige här tecknar gråhandlaren certet. Vilket mygel!!! Sannolikheten att få en falsk är mycket större via en gråhandlare. Räcker att han skyller på sin "kontakt " om det blir nått fel.

Händer inte hos en svensk rolex AD!
Från alla till de flesta alltså... jaja...
Du får spekulera vidare.
 

D.S

Omega
Det stämmer från alla till dom flesta. Det var det jag menarde dom flesta. Känner en gråhandlare i Sverige så spekulerar inte
En sak är inte spekulation du har ju nån skum klocka från någon gråhandlare. Helt klart!
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Det stämmer från alla till dom flesta. Det var det jag menarde dom flesta. Känner en gråhandlare i Sverige så spekulerar inte
En sak är inte spekulation du har ju nån skum klocka från någon gråhandlare. Helt klart!

Du känner alltså en person som sysslar med mycket fuffens och oklara klockaffärer? personligen hade jag bytt umgängeskrets om jag varit i din sits.
 
P

Philippe Stern

Guest
Sa inte att alla gör det men dom flesta. Speciellt här i Sverige här tecknar gråhandlaren certet. Vilket mygel!!! Sannolikheten att få en falsk är mycket större via en gråhandlare. Räcker att han skyller på sin "kontakt " om det blir nått fel.

Händer inte hos en svensk rolex AD!
Rolex skriver med stor R.
 

D.S

Omega
Känner o umgås e olika saker. Han tjänar pengar det e en sak som är säkert! Gillar att känna sånt folk.
 
P

Philippe Stern

Guest
Vrf det är viktigt att en klocka är sv såld är pga att man inte vill köpa en klocka som såldes ny via en gråhandlare. Väldigt mycket fuffens o oklarheter med dessa. E den sv såld så kan man sova gott på nätterna!
Självklart har man köpt en klocka utomlands i en AD o har kvitto på detta så är det inga problem för min del. Men allvarligt! Hur många utländska klockor har original kvitto från AD??
Vem fan skriver Vrf? Just det, @Mackan2015. Sen du förstås. Ingen annan. Vilken slump. Är han en av "polarna" du har?
 

Jimpa

Panerai
Oj nu får vi hejda oss annars blir det så upprörd stämning här, räkna till tio och sånt. Slå på en kanna grönt te ☕.. Woo-Zaaa. Go to your Happy place
 

Rearden

Cartier
Mackan går in och dominerar med ett stabilt första inlägg med lika stabil fortsättning - om än inte lika stabil stavning, gäller att lägga ribban högt!

Välkommen tillbaka till landet förresten!
 

Ale

Cartier
Menat som ett skämt . En liknelse hur vi svenskar tänker . Å andra sidan om man tänker klimatpåverkan är väl svenskt kött bättre än att köpa från Sydamerika . Och att gynna våra egna bönder m.m .
Det är tydligen högst osäkert, eftersom transporten står för en sån liten del av klimatpåverkan jämfört med produktionen (man brukar ange ca 2%) som i dessa länder kan bedrivas mer klimatsmart pga naturliga förutsättningar helt enkelt. Precis som det är bättre att odla mango i Indien jämfört med Svalbard. Och blåbär i Norrland jämfört med Guatemala etc.
Årets offtopic dock!:D
 

D.S

Omega
Spelar ingen roll vad deras yrke e endast inkomsten som styr. Hatar paragrafryttare! Hoppas jag stavade rätt :)
Verkar vara många som köper via gråhandlare i denna tråd?? Kanske chrono24.....
Support svensk AD! Kostar lite mer men smakar bättre ;)
 
Topp