Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Sveriges sämsta klockstad (sett till sina förutsättningarna) är...

Diskussion i 'Diskussion' startad av SwedishMade, 9 juni 2015.

?

Är Linköping Sveriges sämsta klockstad sett till sina förutsättningarna?

1. Ja

30 röst(er)
    83,3%
  2. Nej

6 röst(er)
    16,7%
  1. SwedishMade
    Trådstartare

SwedishMade Stadsbo

I denna tråden diskuterar vi vilken stad som är Sveriges sämsta klockstad sett till sina förutsättningarna.

Jag vill nominera Linköping till förstaplatsen.

Linköping är en välmående kommun, till rätt stora delar fylld av tjänstemän med relativt goda inkomster. 5:e största kommunen i Sverige sett till folkmängd.

Bilspekulanter kan välja mellan märkeshandlare som säljer det mesta förutom "rena lyxbilar". MB, BMW, Audi och till och med Porschehandlare finns i staden, så nog verkar det finnas cash to burn...

Närhet till Norrköping borde dessutom ge en välskött butik ännu större möjligheter.

Men hur ser det ut?

I Linköping kan man numera inte ens serva eller köpa en Omega Maaaaaaaaaaaan on the moooooooooooon hos en märkeshandlare, där någonstans där går väl en anständighetens gräns?

Omega - no!
    Breitling? Nej.
    Rolex, knappast!
    Patek? ;-)

Vissa kommuner i Sverige med 1/3 av Linköpings invånarantal har butiker som säljer Rolex, Breitling, Omega...

Jag känner mig fast i min övertygelse att Linköping är SÄMST. Försök att övertyga mig om att jag har fel!

Gör närheten till Stockholm och den höga andelen tjänstemän och låga andelen överklass/egenföretagare att Linköping i all framtid får nöja sig med Rado och Sjöö Sandström? :(

Apansson och Richispice gillar detta.
  2. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Strängnäs kanske...

3. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Men visst kan man väl köpa Omega i Linköping eller har de slutat sälja dem, minns jag var där förra sommaren och kikade på en PO?

Men i övrigt tror man faktiskt att de ska ha bättre utbud i en sådan stad.

4. Jörgen A

Jörgen A Bonde

Haha! Tänkte direkt på Linköping när jag såg trådrubriken. Det är ett mörker numera, i synnerhet sedan Lidens slog igen.
    Malmbergs är inte längre ad för Omega. Så nu är det mest parfymklockor som gäller.
    Trist, förutsättningarna för åtminstone en bra butik borde absolut finnas.

laketwig gillar detta.
  5. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Aha öken alltså...

6. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Om vi vänder på frågan, är Skövde då Sveriges bästa klockstad sett till storlek och befolkning? Pagoldhs säljer ju Rolex, Omega, Breitling osv.? Dessutom har vi handlare som säljer BMW, Audi och MB...

Sen haltar jämförelsen på ett sätt då Skövde har hela gamla Skaraborg som upptagningsområde, det vill säga uppemot 200 000 invånare, fast jag antar att Linköpings handel även den lockar till sig folk utifrån.

Redmean gillar detta.
  7. Kairo

Kairo Friends of KS

Jag såg faktiskt en 114060 på Ica i Strängnäs en gång... :angel: Bor du där? Inte på Ica alltså, utan i Strängnäs. :woot:

Jimpa och ScubaKing gillar detta.
  8. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Sveriges sämsta klockstad måste ju vara Göteborg, med tanke på alla Breitling...

Apansson och CarlV gillar detta.
  9. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Eskilstuna? Med tanke på alla Seikos som cirkulerar där!

10. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Har landställe där :). Jag tänkte mer på utbudet av klockbutiker och vad dem säljer för märken :)

11. nöt

nöt Biskop

Karlstad.
    Hyffsat stort ändå.

12. David

David Bödeln

Sämst är väl ändå Stockholm? En ort som gör anspråk på att vara huvudstad där den enda flagshipbutiken man lyckas prestera är Fossils och där det inte ens går att köpa en Rolex på flygplatsen är ett skämt. Pinsamt är bara förnamnet.

13. Bojke

Bojke Fjunis

Lund!

14. JaTack

JaTack Friends of KS

Jo Omega rök ju, men annars finns det närhet till Malmö, återförsäljare av SS samt alla standardmärken. PLUS att vi har Mcgyver :D

paradis gillar detta.
  15. alfgren

alfgren Biskop

Linköping är en trist stad på många vis. Utslängd mitt på en tråkig åker, långt till kusten, ful och ointressant stadskärna.

Det smärtar i ett avundssjukt Norrköpingshjärta* att staden mår så mycket bättre :bag:

* I exil sedan många år dock

16. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Helsingborg! Har inte en enda vettig klockhandlare/urmakare!!
    Skitstad på det planet.

17. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Umeå, har inte ens S&S utan endast Oris som topp tillsammans med Longines.

Brr

18. christian-h

christian-h Biskop

Jag går i dvala på veckorna & flyr staden på helgerna.

WHU gillar detta.
  19. KenKun

KenKun Biskop

Var ju precis en som gick i KK...

Tobias Eriksson gillar detta.
  20. +1, finns endast Ur och Penna i Strängnäs
    Känner två handlar i Eskilstuna (tre med Ur och Penn på Tuna Park), Stjärnurmakarna är bäst men besitter ingen större kunskap. Frågar man om vilket verk som sitter i en klocka måste dem oftast kolla eller svara "automatiskt" finns även Urcenter (lite osäker på namet, George är trevlig men kan inte heller så mycket. Han har slutat ta in Omega sedan ett par år tillbaka, de såldes inte.
    Södertälje ha också Ur och Penn och Klockmaster, men Claes där byter bandstift och batteri för det mesta (har skrapat en och annan klocka). Longines är det dyraste märke som han säljer
    Verkar som hela södra delen av Mälaren inte ha värst mycket att erbjuda...

ScubaKing gillar detta.
  21. Säljer ICA Rolex?

Ponlarsson gillar detta.
  22. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Ja, därför har vi ingen nu. :(

23. Kairo

Kairo Friends of KS

Haha, inte vad jag vet... Vet däremot att jag inte läste trådstarten ordentligt. :banghead:

mouqvist gillar detta.
  24. Mforce

Mforce Biskop

Alla! Precis alla! Går inte hitta en Orient nånstans i det här u-landet. [emoji35]

Seikosthlm gillar detta.
  25. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Försök att handla en klocka i Ludvika, det du får med dig är på sin höjd en Skagen alt en talibancasio....

Scaramanga och Carolin gillar detta.
  26. SwedishMade
    Trådstartare

SwedishMade Stadsbo

Ja, Norrköping verkar vara ännu sämre än Linköping klockmässigt. Samtidigt som Norrköping kanske har lite sämre förutsättningar? Om man räknar bort studenter så tror jag Linköping har högre medelinkomst, samtidigt finns det ju fler egenföretagare i Norrköping, och då tänker jag främst på lite större företag med typ 20-400 anställda.

Är det E4:ans fel och närheten till Stockholm som gör Linköping och Norrköping till klocköken? Som nämndes tidigare så är ju Skövde riktigt bra, och Östergötland är ju inte direkt fattigare än Skaraborg.

Som sagt verkar det ju finnas pengar att bränna i båda städer, t.ex. Porsche Center i Linköping och Platinum Cars i Norrköping.

27. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Borås.

28. A_Andersson

A_Andersson Friends of KS

Om man vänder på frågan, Finns det nån stad med bra utbud? Förutom Sthlm, GBG, Malmö och kanske Skövde?
    Och i så fall vilka?

29. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Körde igenom denna håla en gång och såg inte en enda klocka - pinsamt!

image.jpg

bartoldous, Mforce, alfgren och 1 annan gillar detta.
  30. alfgren

alfgren Biskop

Min bild som din var att medelinkomsten i Norrköping var betydligt lägre. Men jag kollade upp det faktiskt nyss och skillnaden är bara 238.000 mot 243.000kr i medianinkomst. Platinum cars har i princip hela Sverige som upptagningsområde dock. Endast en bråkdel säljs i Norrköping.

Mårtenssons ur Brookfield