• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swatch group "news"

Bosse

Friends of KS
Hittade detta i min mail idag,

Beendigung der Belieferung mit Ersatzteilen für ALLE Marken der SWATCH Group
Sehr geehrte Kunden und Freunde,
Im Gegensatz zu unserer ersten Ankündigung hat uns die SWATCH Group Deutschland heute darüber schriftlich informiert, dass die Belieferung mit Ersatzteilen nicht nur für die Marke OMEGA eingestellt wird, sondern für ALLE Marken des Konzerns (Omega, Longines, Tissot, Balmain, CK, Mido, Certina, Swatch, Hamilton) ab dem 31.12.2015 beendet wird.
Was bedeutet das für Sie?
Ab 01.01.2016 sind Sie in der Wahl Ihres Uhrmachers nichrt mehr frei. Sie werden nicht mehr bestimmen können wer Ihr Vertrauen verdient, um Ihre kostbare Uhr zu reparieren. Sie werden nur noch die Wahl haben, diese zum Kundendienst-Center der Swatch Group zur Reparatur einzusenden oder müssen einen von der Swatch Group zertifizierten Uhrmacher damit beauftragen. Dieser hat für die Zertifizierung sehr viel Geld bezahlt. Klar, dass Sie mit an Sicherheit grenzender Wahrscheinlichkeit dann einem Preisdiktat unterliegen werden.
Sollten Sie Ihre Uhren selbst reparieren werden Sie ab diesem Zeitpunkt keine Möglichkeit mehr haben, sich die benötigten Ersatzteile wie bisher im freien Handel zu beschaffen.
Helfen sie uns, diese Situation zu verhindern und geben Sie Ihren Kommentar zu diesem Thema auf unserer Website http://www.watchparts24.de ab. Wir werden Ihre Kommentare an die SWATCH Group weiterleiten.
Mit freundlichen Grüßen, Thomas Krim Ernst Westphal e. K.

För dom som inte är så bra på tyska så är den korta varianten att från 01.01.2016 kommer ingen reservdelar att levereras till fria urmakare detta gäller alla Swatch Group märken.

Och datum på detta mail ? jo då fredag d.13.....

Monopolist fasoner av Swatch

//Bosse
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tack Porsan.
Så hur kommer det att fungera med att serva min Squale som har ett ETA-verk?
Vet faktiskt inte hur det kommer funka, skulle tro att du blir tvungen att gå till en urmakare som är kopplad till Swatch group för service, när det gäller ETA så tror jag dock att det kommer dröja väldigt länge innan fristående urmakare får slut på delar. China vet säkert mer om detta.
 
C

China

Guest
Vet faktiskt inte hur det kommer funka, skulle tro att du blir tvungen att gå till en urmakare som är kopplad till Swatch group för service, när det gäller ETA så tror jag dock att det kommer dröja väldigt länge innan fristående urmakare får slut på delar. China vet säkert mer om detta.

Det återstår att se om Swatch Group lyckas med den här manövern, och det lär bli en hel del protester. I dagsläget så finns det gott om delar till ETAs vanligare urverk, och som Porsan är inne på, så tar det tid innan lagren tar slut. Men skulle Swatch Group lyckas med att strypa leveranserna, så blir det med tiden förmodligen både prisökningar och mer eller mindre tvång att serva via AD/servicecenter. Men ett totalstopp tror jag inte på, och delar brukar förr eller senare hitta ut på den grå marknaden. Med andra ord så kommer det alltid gå att få en service, frågan är till vilket pris och av vem.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett hårt slag mot oberoende urmakare. Vi får hoppas att de hittar andra vägar.
 
C

China

Guest

Ministern

Founder
2-Faktor

Ministern

Founder
2-Faktor

DrDre

Patek
I pressmeddelandet så räknar man upp massor av klockmärken, men nämner inte urverk. Kan det vara så att fristående urmakare kan får tillgång till delar till de vanligaste urverken? Sedan finns ju Selita också som gör identiska (som jag förstått det i alla fall) urverk så därigenom kan förhoppningsvis de fristående köpa delar i framtiden.
 
C

China

Guest
Precis, tämligen normalt beteende i de flesta branscher.

Snarare ett trendbrott då det tidigare varit något av branschpraxis att sälja fritt till oberoende aktörer. Under lång tid så byggde merparten av klockindustrin på större tillverkare som sålde fritt till olika varumärken. Utan den filosofin så hade vi inte haft den flora av olika klockmärken som finns idag, ganska få hade klarat sig utan t.ex. Agler/Gruen AS, FHF, ETA och andra större tillverkare. Mot den bakgrunden så fanns det heller inte någon anledning att strypa/kontrollera försäljningen av reservdelar.

Intressant fråga blir då, kommer premien öka på servade klockor med ETA?

Förmodligen, minskad konkurrens har en tendens att ge ökade priser.
 

Bosse

Friends of KS
I pressmeddelandet så räknar man upp massor av klockmärken, men nämner inte urverk. Kan det vara så att fristående urmakare kan får tillgång till delar till de vanligaste urverken? Sedan finns ju Selita också som gör identiska (som jag förstått det i alla fall) urverk så därigenom kan förhoppningsvis de fristående köpa delar i framtiden.

Ett klarläggande av den tyska text:Swatch Group Tyskland har skriftligt meddelat att ingen reservdelar till någon av gruppens varumärken .... Kommer att ske efter ....

Vi får se hur det går med det, Rolex fick krypa till korset i USA och i motsättning till Andra inlägg i denna tråd tyckar jag inte att detta skal ses som ett ok agerande och ett felaktigt agerande gör det inte mindre fel om andra gör om det.
 

DrDre

Patek
Ett klarläggande av den tyska text:Swatch Group Tyskland har skriftligt meddelat att ingen reservdelar till någon av gruppens varumärken .... Kommer att ske efter ....

Vi får se hur det går med det, Rolex fick krypa till korset i USA och i motsättning till Andra inlägg i denna tråd tyckar jag inte att detta skal ses som ett ok agerande och ett felaktigt agerande gör det inte mindre fel om andra gör om det.

Min poäng var väl närmast att man räknar upp ett antal varumärken för klockor, men säger inget varumärken för urverk. Det är lite oklart om man räknar det som ett varumärke eller som (reserv)delar. Och hur har man tänkt göra med tillverkare utanför gruppen som tidigare köpt ETA-urverk (det finns ju massor både välkända och microtillverkare), måste de serva sin klockor hos tex Certina verkstad för att få tag i delar till sitt 2892 eller 7750?
 
Topp