• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swatch Sistem51...

För övrigt:

Den kommer i fler färger än Svart/blå! :D

http://m.swatch.com/zz_en/sistem51.html

jx2um2p.jpg
 
  • Like
Reactions: par

DrDre

Patek
Vet inte riktigt vad jag tycker om just den här klockan, men det är jäkla roligt att vi börjar se lite nytänkande. Det har ju inte hänt så mycket de senaste 50 åren på urverksfronten för vanliga klockor. Samma prestanda idag som på 60 talet: 40 timmars power resserve, service vart 5:e år och tidshålling på runt 3-5 sek per dygn. Det enda man egentligen lyckas åstadkomma är ju att få ned tillverkningskostnaden, men det vore roligt med något lite mer spännande än cost management på 50 år.

Nicolas Hayek, en av de verkliga visionärerna i branschen, sa i en intervju för ca 5 år sedan att klockindustrin måte börja produktutveckla igen. Det är kanske resultatet av det vi ser nu? Tissot och Certina har ju släppt något nu som har 80 timmars power reserve (powermatik 80) och jag förmodar att Rolex måste ha något nytt urverk som ska ersätta 31xx men än har vi ju inte sett något.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår poängen med denna. Mekaniskt urverk handlar mycket om hantverk, känsla, osv. Denna är exakt motsatsen. Fyller samma funktion som motsvarande Swatch quartz med skillnaden att denna stannar efter 90h, så varför automatisk?
Känns som att jag missar något här, så upplys mig gärna! :)

P.S. Rätt snygg var den iaf!

Håller inte alls med, mekaniskt är mekaniskt oavsett om det är monterat av robotar eller ej.
 
Vet inte riktigt vad jag tycker om just den här klockan, men det är jäkla roligt att vi börjar se lite nytänkande. Det har ju inte hänt så mycket de senaste 50 åren på urverksfronten för vanliga klockor. Samma prestanda idag som på 60 talet: 40 timmars power resserve, service vart 5:e år och tidshålling på runt 3-5 sek per dygn. Det enda man egentligen lyckas åstadkomma är ju att få ned tillverkningskostnaden, men det vore roligt med något lite mer spännande än cost management på 50 år.

Nicolas Hayek, en av de verkliga visionärerna i branschen, sa i en intervju för ca 5 år sedan att klockindustrin måte börja produktutveckla igen. Det är kanske resultatet av det vi ser nu? Tissot och Certina har ju släppt något nu som har 80 timmars power reserve (powermatik 80) och jag förmodar att Rolex måste ha något nytt urverk som ska ersätta 31xx men än har vi ju inte sett något.
Fast denna skall ju rnl uppgift ha 90timmars gångreserv, och jag gillar att de kan bygga ett urverk så "effektivt" dock försvinner typ hela hållbarhets/miljö-aspekten när det är ingjutet i en plastboett som i Swatch. Men kan tänka mig att andra tillverkare i SwatchGroup kan tänka sig använda liknande tillverkade urverk i framtiden på deras billigare klockor och på så sätt göra lite roligare billiga modeller med automatiska urverk :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Samma prestanda idag som på 60 talet: 40 timmars power resserve, service vart 5:e år och tidshålling på runt 3-5 sek per dygn. Det enda man egentligen lyckas åstadkomma är ju att få ned tillverkningskostnaden, men det vore roligt med något lite mer spännande än cost management på 50 år.

Fast det finns ju massvis med klockor med bättre gångreserv än så! Jag har två med +50 och en +72hrs kraftreserv. Sedan finns det ju klockor med 8/10 dagars kraftreserv. Det finns även massvis med klockor som har längre serviceintervallrekommendationer än 5 år.
 

DrDre

Patek
@ yonsson (får ingen ordning på citeringsfunktionen) Jo, jag vet att det finns avvikare (med power reserve uppåt 8 dagar tom) men vad jag menade med "vanliga klockor" är alltså bulken. Dvs Rolex, Bretiling, Omega, och något steg upp eller ned i märkeshierarkin. Där har det ju faktiskt inte hänt mycket så där tycker jag att det finns utrymme för rejäla förbättringar.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
*snip*... Det finns även massvis med klockor som har längre serviceintervallrekommendationer än 5 år.

Ganska vanligt att man hör om folk med Seiko ur som fungerat perfekt i 30+ år utan att de fått någon service.

Själv har jag fått ett rekommenderat serviceintervall för Japanare på cirka 15 år. Så jag vet inte, det här med 5 år är väl för schweiziska ur av undermånlig kvalité ;)

Jag menar en Alfa går inte heller sönder så ofta nu förtiden, å andra sidan kräver de service på sina bilar efter halva intervallen jämfört med andra bilar ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@ yonsson (får ingen ordning på citeringsfunktionen) Jo, jag vet att det finns avvikare (med power reserve uppåt 8 dagar tom) men vad jag menade med "vanliga klockor" är alltså bulken. Dvs Rolex, Bretiling, Omega, och något steg upp eller ned i märkeshierarkin. Där har det ju faktiskt inte hänt mycket så där tycker jag att det finns utrymme för rejäla förbättringar.

Med vanliga klockor menar du ju Rolex, säg som det är. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ganska vanligt att man hör om folk med Seiko ur som fungerat perfekt i 30+ år utan att de fått någon service.
Själv har jag fått ett rekommenderat serviceintervall för Japanare på cirka 15 år. Så jag vet inte, det här med 5 år är väl för schweiziska ur av undermånlig kvalité ;)

Klockor med lägre bph har oftast ett lägre servicebehov, så billiga klockor med bra basurverk håller ofta länge utan service. Det innebär ju dock inte att allt i dessa är i bra skick. :) "Schweizarna" har ju oftast 28800bph.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Klockor med lägre bph har oftast ett lägre servicebehov, så billiga klockor med bra basurverk håller ofta länge utan service. Det innebär ju dock inte att allt i dessa är i bra skick. :) "Schweizarna" har ju oftast 28800bph.
Haha sant, lägre bph färre rörelser och hastigheter på komponenterna. Fortfarande hör jag om folk som ärvt en oservad (alltid japanare) som använts dagligen i 30 år väljer att serva den och den ser ut som ny inne i klockan. Samtidigt hör man historier om folk som haft sin Rolex Sub i 10 utan att serva den och när den väl används så blir varenda rubinlager helt bortnött etc.

Fast just när det gäller 28800 bph verk har jag även för desssa fått rekommendationen ca 15 år mellan service (för japaner). Troligen beror det på val av oljor, kan även tänka mig att toleranser kan spela in.
 

DrDre

Patek
Nu blir det lite OT, men som jag har förstått det så står sig klockor med lägre bhp lite bättre om service eftersatts, dvs skadan blir lite mindre. Man får också bättre power reserve (det är väl bla så Powermatic 80 lyckats dubbla power reserven jfr 2824). Nackdelen verkar vara att det är svårare att få den att gå lite rätt som en med högre BHP. Allt annat lika givetvis.
 
Jo jag vet, men detta blir isf direkt från butik i Schweiz! Tycker inte priserna på ebay är så värst höga annars. Vi har ingen på forumet än eller?
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Klämde på dem i Genevé. De var stooooora! För mig hovrade de nästan ovanför armen som ultralätta tefat, så det sprack..
Men rätt så roliga klockor får man säga, skulle ha gått på den svarta med läderband om jag köpt en.
 
Klämde på dem i Genevé. De var stooooora! För mig hovrade de nästan ovanför armen som ultralätta tefat, så det sprack..
Men rätt så roliga klockor får man säga, skulle ha gått på den svarta med läderband om jag köpt en.

Ja jag har sett att de är ganska så fläskiga. Är också inne på den svarta!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tycker inte priserna på ebay är så värst höga annars.

Vad jag sett så säljs den officiellt för 150 CHF i butik just nu, dvs. ~ knappt 1100 spänn. På Ebay verkar de flesta 'Buy it Now'-priser ligga på nästan 2000 sek.

Det är riktigt att i reella kronor är det priset kanske inte så högt, men ett påslag på nära 100% är iaf. för mig ganska mycket, helt orimligt och inte något jag tänker betala.
 
Vad jag sett så säljs den officiellt för 150 CHF i butik just nu, dvs. ~ knappt 1100 spänn. På Ebay verkar de flesta 'Buy it Now'-priser ligga på nästan 2000 sek.

Det är riktigt att i reella kronor är det priset kanske inte så högt, men ett påslag på nära 100% är iaf. för mig ganska mycket, helt orimligt och inte något jag tänker betala.

OJ! Jag jag har inte riktigt sett något butikspris, men då är det stor skillnad ja!
 
Topp