• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankerna

pulpen

Cartier
2-Faktor
Vad tycker ni om den nya betalningslösningen Swish?

https://www.getswish.se/

Jag tycker det verkar väldigt smidigt tex vid privata klockaffärer. Pengarna syns direkt och man behöver bara ha mobilen med sig.

Vad tror ni?

Har någon tom hunnit prova tjänsten?
 
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

pulpen skrev:
Vad tycker ni om den nya betalningslösningen Swish?

https://www.getswish.se/

Jag tycker det verkar väldigt smidigt tex vid privata klockaffärer. Pengarna syns direkt och man behöver bara ha mobilen med sig.

Vad tror ni?

Har någon tom hunnit prova tjänsten?
Ah, verkar smidigt att kunna swisha över pengarna direkt nästa gång du "lurar" på mig nåt :mrgreen:
 

Johan M

Cartier
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

Ruttet. Så nu finns alltså PayPal, Swish, Izettle och Wywallet. Min bank verkar inte stödja Swish, vi kommer alla att behöva skaffa Wywallet om vi vill betala kollektivtrafiken via mobilen. Paypal behövs vid inköp av prylar från utlandet. Izettle har jag dålig koll på men fan, hur många tjänster skall vi egentligen behöva ha??
 

calzone

Vacheron
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

Johan M skrev:
Ruttet. Så nu finns alltså PayPal, Swish, Izettle och Wywallet. Min bank verkar inte stödja Swish, vi kommer alla att behöva skaffa Wywallet om vi vill betala kollektivtrafiken via mobilen. Paypal behövs vid inköp av prylar från utlandet. Izettle har jag dålig koll på men fan, hur många tjänster skall vi egentligen behöva ha??


Alla ska ju tjäna pengar vettöööööö ;) :lol:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

Swisch verkar som en bra lösning, vid större transaktioner måste man dock anmäla det i sin internetbank, eller låsa upp det på liknande sätt, kollade bara igenom sidan snabbt hos Handelsbanken.

En sak som jag tycker är katastrof är MyWallet, jag har förstått det som att man minst måste tanka med 50 spänn, och en biljett kostar 24 kronor eller liknande vilket gör att man bara kommer ha småkrafs samlandes där på MyWallet kontot istället för på kontot. Isåfall föredrar jag kontot...
 
  • Like
Reactions: POO

pulpen

Cartier
2-Faktor
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

JakobZ skrev:
Swisch verkar som en bra lösning, vid större transaktioner måste man dock anmäla det i sin internetbank, eller låsa upp det på liknande sätt, kollade bara igenom sidan snabbt hos Handelsbanken.

Ok, verkar vara olika hos olika banker. Hittade ingen info om maxbelopp hos SEB. Hos Danske Bank var maxbeloppet 150 000, vilket iaf jag tycker var över förväntan. Jag var rädd att maxbelopp skulle vara 10 tkr eller liknande.

Stod det maxbelopp, eller vid vilket belopp man måste anmäla på Handelsbanken?

Edit: Hittade infon hos handelsbanken, se nedan.

Beloppsgränser
Du kan skicka högst 5 000 kr per betalning, dock maximalt 15 000 kr under en fyradagarsperiod.
Vill du göra en större betalning upp till 150 000 kr behöver du föranmäla detta i Internettjänsten. Föranmälan kan vara giltig i upp till sju dagar. Du kan som mest ha tre föranmälningar samtidigt.

Intressant också att priserna är olika. Kostar 1 kr hos SEB och Handelsbanken per betalning, 1,5 hos Danske bank. Kanske inte låter som så stor skillnad, men är ju faktikst 50% dyrare...
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

Johan M skrev:
Ruttet. Så nu finns alltså PayPal, Swish, Izettle och Wywallet. Min bank verkar inte stödja Swish, vi kommer alla att behöva skaffa Wywallet om vi vill betala kollektivtrafiken via mobilen. Paypal behövs vid inköp av prylar från utlandet. Izettle har jag dålig koll på men fan, hur många tjänster skall vi egentligen behöva ha??

Jag hade missat Mywallet, verkar spontant väldigt likt swish. Mywallet verkar dock ta 3% för överföring till bankkonto.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

Fryken skrev:

Har en kompis som kör det och det funkar kanon (han är författare och tar betalt för böcker när han håller föreläsningar etc). Tänkte skaffa det själv men sket i det eftersom jag antingen måste koppla det till min firma (vilket jag inte vill) eller till ett facebookkonto om jag ska köra privat. Jag har inte facebook så då sket jag i det...
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av ban

Men jag har ju fortfarande inte kommit igång ordentligt med Cash-kort... :grin:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

Någon som vet varför man ska köra via MyWallet och inte via telefonen när man köper biljetter i kollektivtrafiken?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

Fattar inte riktigt vad problemet är faktiskt. Antingen använder man sin dator/ipad/telefon och skriver in clearing nr och banknummer, eller så skickar man med paypal. :|

Vad är det som är jobbigt? Att behöva ha dosan med sig?
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

yonsson skrev:
Fattar inte riktigt vad problemet är faktiskt. Antingen använder man sin dator/ipad/telefon och skriver in clearing nr och banknummer, eller så skickar man med paypal. :|

Vad är det som är jobbigt? Att behöva ha dosan med sig?

Det positiva med detta är ju att mottagaren får pengarna direkt, oavsett bank, OM mottagarens bank är ansluten till tjänsten vill säga. Har gjort upp många bil-/mc-affärer på helger och det är alltid lika frustrerande att få en förbannad postväxel som man inte kan ringa och kolla förrän måndag.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

yonsson skrev:
Fattar inte riktigt vad problemet är faktiskt. Antingen använder man sin dator/ipad/telefon och skriver in clearing nr och banknummer, eller så skickar man med paypal. :|

Vad är det som är jobbigt? Att behöva ha dosan med sig?

Det som är jobbigt är när man har olika banker. Då kan det ta någon bankdag innan pengarna syns på kontot.

Dessutom känns det kanske rätt omständigt med banköverföring på småbelopp. Säg att man lånar pengar till lunch, kaffe eller liknande av en någon och vill betala tillbaka utan att behöva gå via bankomaten och ta ut kontanter eller ta reda på bankkontonummer för att göra en banköverföring.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

yonsson skrev:
Fattar inte riktigt vad problemet är faktiskt. Antingen använder man sin dator/ipad/telefon och skriver in clearing nr och banknummer, eller så skickar man med paypal. :|

Vad är det som är jobbigt? Att behöva ha dosan med sig?

Nä precis, håller med helt här!

Jag har dessutom lagt till de vanligaste som jag sätter över till i listan över överföringar som kan göras via mobilappen. Använder bara dosan vid nya placeringar eller ovanliga ärenden.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av ban

Camo00 skrev:
Men jag har ju fortfarande inte kommit igång ordentligt med Cash-kort... :grin:

:lol:

Cash-kortet, en produkt man visste skulle faila big time innan det ens lanserades... :mrgreen:
 

bredbud

Omega
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

"Produkten" Swish är egentligen framtagen av BGC (Bankgirocentralen) och inte bankerna. Dock är storbankerna huvudägare i BGC så det beror ju lite på hur man ser det. Personligen tror jag att denna tjänst ligger i tiden, tänker man ett steg längre finns många andra användningsområden där realtidsbetalningar kan vara av intresse, men det kanske bara är jag som är yrkesskadad... :roll:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

bredbud skrev:
"Produkten" Swish är egentligen framtagen av BGC (Bankgirocentralen) och inte bankerna. Dock är storbankerna huvudägare i BGC så det beror ju lite på hur man ser det. Personligen tror jag att denna tjänst ligger i tiden, tänker man ett steg längre finns många andra användningsområden där realtidsbetalningar kan vara av intresse, men det kanske bara är jag som är yrkesskadad... :roll:

Japp, du avslöjade dig när du använde uttrycket realtidsbetalningar... :lol: :lol: ;)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Re: Swish - ny betallösning via mobilen framtagen av bankern

Denke skrev:
bredbud skrev:
"Produkten" Swish är egentligen framtagen av BGC (Bankgirocentralen) och inte bankerna. Dock är storbankerna huvudägare i BGC så det beror ju lite på hur man ser det. Personligen tror jag att denna tjänst ligger i tiden, tänker man ett steg längre finns många andra användningsområden där realtidsbetalningar kan vara av intresse, men det kanske bara är jag som är yrkesskadad... :roll:

Japp, du avslöjade dig när du använde uttrycket realtidsbetalningar... :lol: :lol: ;)

+1 :lol:
 

Belic

Cartier
Tänkte bara höja ett varningens tecken! Har använt Swisch flertalet gånger samt en gång för klockköp.

För två dagar sedan förde min flickvän över 10k till mig. Pengarna kom aldrig fram och vi ringde supporten som inte visste var pengarna var. Fortsatte såhär fram och tillbaka 5-6gånger med supporten som först inte sa någonting utan mest att det var konstigt. Sedan blev jag rätt aggressiv i min ton och då fick det lite mer rullning.

Nu har jag ett 100%löfte att pengarna ska vara inne idag samt att deras kundombudsman ska ringa mig.

Detta kan skapa stora problem vid eventuell försäljning av en klocka. Vad gör man om man träffas i en annan stad och kontrollerar klockan, för att sedan swischa över och säljaren inte får någon bekräftelse överhuvudtaget? Ja ni förstår själva.

Har en vän som fick vänta 1 vecka innan hon fick sina pengar. Hon var tvungen att hota med att gå ur banken.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det jag brukar göra när jag använder swish är att jag testswishar en mindre summa innan, för att se att det fungerar, till just den mottagaren..

Bara ett tips! :)

Tråkigt när det blir problem med en tjänst som övrigt är väldigt bra.
 

Rivalen

Rolex
Det jag brukar göra när jag använder swish är att jag testswishar en mindre summa innan, för att se att det fungerar, till just den mottagaren..

Bara ett tips! :)

Tråkigt när det blir problem med en tjänst som övrigt är väldigt bra.

Låter vettigt med provskick. Om jag fattat rätt så sätter man själv en dagsbegränsning och möjligen även vecka - vet jag inte - för hur mycket man max får föra över. Bra för säkerheten - och den kan du inte höja från telefonen - också bra. Så skall du köpa klocka för 30k så måste du in i internetbanken och höja först, så kan du sätta tillbaka efteråt.

Mottagarens namn skall synas innan du bekräftar. Säg att säljaren medvetet säger sin kompis nummer för att scamma dig. Bra att skicka en provpeng och även kolla mottagarens namn noga. Väl du loggat in så skall du vara tvungen att slå koden en gång till innan pengar skickas - bra.

Måste vara helt överlägset kontanter ur säkerhetssynpunkt.

Att supporten inte vet vart de 10k tog vägen låter absurt. Hoppas det ordnar sig.
 
Topp