Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Swish?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jonaz, 6 april 2013.

1. Jonaz
    Trådstartare

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
  2. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Re: Swish?

Givet! Det är fantastiskt smidigt. Funkar dock bara på mindre transaktioner. Max 5k tror jag.

3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm

+1, Bra idé, bara att du skulle nämnt det innan jag gjorde en trög banköverföring ;)

4. Rille

Rille Präst

Jag har kört det ett tag nu och det är sjukt jäkla smidigt :)

5. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Det är jäkligt smidigt!!

6. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    Nej tack.

7. ZQT

ZQT The Banker

Motivera gärna!

Swish funkar hur bra som helst, har både skickat och fått mindre summor via swish.

8. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    En krona per överföring är i sammanhanget väldigt mycket pengar.

9. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten

Ööö va?

10. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg

Nä, jag fick betalt för min 116613 med swish. Inga problem alls.

11. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm

Aha! Vad bra då. Vet bara att när jag skaffade det så skulle man sätta en daglig gräns men kanske inte funkar då längre då. Då finns det inget att klaga på alls. :)

12. calzone

calzone Biskop

Jag tycker vi alla ska köra med kontantos i näven ;), Så gör vi lite revolt iaf :p

13. Rber

Rber Biskop

Swish är riktigt smidigt. Oavsett bank så är stålarna inne per omgående. "Kostnaden" är helt klart försumbar. Försöker få mina polare att inse samma sak..

14. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Jag tycker det är kanon å 1:- i avgift kan väl omöjligen vara "för mycket"?!?

Skaffa't pôjkar!

15. micke_s

micke_s Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Agreed, grymt bra för direkta betalningar!

16. Re: Swish?

Yes, då var klart! Då är det bara att skicka över stålar till mig gubbar! :cool:

17. Rber

Rber Biskop

PMa dina kortuppgifter (glöm inte CVC) så sätter jag in stålar direkt på ditt kort i stället. :roll: ;) ;)

18. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen

Fungerar kanon!
    På handelsbanken gäller följande; 5kkr per tillfälle och 15000kr på tre dagar är maxbelopp som standard direkt i appen. Skall du föra över mer så går man in på sitt konto på nätet och aktiverar högre betalning. Denna öppning gäller i 7 dagar så man har gott om tid på sig. Gränsen är då 150 000kr.
    1kr per betalning.
    Fördel med tjänsten: pengarna förs över direkt istället för att ta 1-2 arbetsdagar och man slipper ta med sig kontanter när man skall köpa en klocka. Tex så är ju 60 000kr i kontanter ett elände både för betalaren och mottagaren. Helt klart värt 1kr att slippa åka till banken och plocka ut kontanter alt möta säljaren där.
    Andrew hur får du ihop matematiken att 1kr är mkt för den tid man sparar?

19. Re: Swish?

Ok! Men du behöver inte min kod då?

20. Re: Swish?

Joakim von Anka :mrgreen:

21. Rber

Rber Biskop

Jo tusan, den kan jag ta också. Tack!

22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG

Jag tycker bankerna är nötter som inte kan lösa direktöverföringar mellan olika banker utan ett extrasystem.
    När jag pratade med swedbank om detta förra veckan, så sa de att swish än så länge är gratis. Tydligen inte längre då alltså.

För övrigt innebär väl inte swish någon säkerhet för varken köpare eller säljare då det gäller exempelvis reklamationer av varor som inte motsvarar beskrivningen, så då måste man ju ändå använda pyapal för att få något extra (förutom snabbhet) jämfört med direktöverföring.

23. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen

Swish tillför såklart inget vid distansaffärer!
    Det är vid f2f som det är guld, man kan möta upp någom man aldrig träffat förut utan att ha 60 000kr i kontanter i bakfickan, man kan inspektera klockan och när man känner sig nöjd för man helt enkelt över pengarna via swish. Säljaren kan då se på sitt konto att pengarna kommit in innan han släpper iväg köparen med varan. Ingen av parterna behöver uppsöka bank på dess öppettider och argumentera med dem att man inte fått pengarna från svartjobb.
    Enkelt och tryggt.

Kan dock hålla med om att bankerna borde ha direktöverföring som standard!

24. Bojke

Bojke Fjunis

"Tjänsten är kostnadsfri under 2012 och 2013.

(Ordinarie pris är 1,50 kronor per betalning.)"
    -Saxat från Nordeas hemsida.

Det är väl ett fullgott skäl till att köpa några extra klockor i år?

25. POO

POO Präst

Utan att ha provat Swish så kan jag ju säga att det verkligen är på tiden med en tjänst som tillåter betalning på direkten!
    Varför tar det minst en bankdag att föra över mellan två olika banker? Och varför kan man inte göra en överföring på helger eller efter 15? Så urbota dumt!!! Stänger personalen av datamaskinen som har hand om transaktionerna när de går hem för dagen eller???

Och paypal är ju inte optimalt, erbjuder visserligen viss säkerhet till köparen men å andra sidan finns det massor av skräckhistorier där säljaren blivit blåst i stället.

26. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen

Det roligaste är att handelsbanken spärrar användarna från att titta på sitt fondinehav varje natt :D Alltså inte bara att köpa utan att se saldot! Förklara den om du kan :D

27. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Tja det är ju Sveriges största skitbank och dess kunder är ju nästan religiösa i sin syn på banken..

28. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna

Swish är lika smidigt som skivat bröd! Nordea kör jag, 20k:- per tillfälle och 50k:- i veckan har jag för mig.

29. ZQT

ZQT The Banker

Är du seriös?

30. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ

Ja, självklart är jag det.

Det ska inte behöva kosta ett öre att föra över pengar mellan banker i Sverige. Tycker inte du det? Det är bankerna som gemensamt har tagit fram tjänsten och ingen tredje part som därför behöver ta betalt.

Bankerna kommer att tjäna tillräckligt med pengar på den minskade kontanthanteringen och att bankerna hela tiden kan behålla pengarna i sina system om tjänsten slår igenom bland fölket.

Du säger att du några gånger tagit emot mindre summor via tjänsten. Många transaktioner kommer att vara på mindre belopp och då är blir bankernas avgift på beloppet procentuellt sett hög.

Så ja, jag är seriös. Frågan är om du, som väl är bankanställd och Sveriges banker är seriösa i sammanhanget?

Mårtenssons ur Brookfield