Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

"Swiss" only. GMT master 1675. Tankar?

Diskussion i 'Diskussion' startad av OBRKV, 3 september 2014.

1. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Hej,

Har kollat runt på lite GMTs på senare och undrar vad ni har för tankar och åsikter om "Swiss" only-tavlor. Som jag har förstått det så är det luminova som antagligen inte kommer att få samma gulnade färg som tritium-tavlorna.

Vad säger ni?

(Lite osäker på om detta skulle postas här eller på Vintage. Admin får flytta om Vintage känns mer korrekt)

2. Gavve

Gavve Greven

låter som en servicetavla från typ 1999-2000 då Rolex enbart skrev "SWISS" på tavlorna under tiden då de använde Luminova (bytte sedemera till superluminova)

3. acce1999

acce1999 Friends of KS

Om det inte är en riktigt gammal tavla, så är det en servicetavla med Luminova. Den förstnämnda är en radiumtavla. Luminova ska inte ändra färg med tiden och är ganska praktiskt för dagligt (eller snarare nattligt) bruk då det hjälper vid avläsning av tid.

Kanske David kan bjussa på några tankat kring det hela?

A

4. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Precis...

Ja, finns det någon med erfarenhet av matt luminova-tavla vore jag tacksam för input. Dess känsla gentemot matta tavlor med gulnande index.

5. egbert

egbert Friends of KS

Inte första gången jag läser ordet servicetavla, men jag har inte riktigt förstått vad det är. Någon som kan upplysa?

6. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ingen expert, men det är tavlor som ersatte originaltavlan vid någon service. Vet inte varför man valde att byta ut originaltavlan, men jag gissar på att det kan bero på att originaltavlan kanske var skadad och man ville ha en "hel".

7. acce1999

acce1999 Friends of KS

En urtavla, som tillverkats för att fungera som utbytesdel, vid service.

Finns servicelås och serviceglas också, där det går att se att det är just servicedelar (från Rolex, alltså... Säkerligen samma för många andra tillverkare).

8. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Swiss-only på en 1675 är ju inget att hänga upp i julgranen...

9. acce1999

acce1999 Friends of KS

Både vanligt och rimligt. Tavla och visare betraktades förr som förbrukningsvara. När lysmassan inte längre räckte till, så byttes tavla och visare. Är fortfarande ett förslag man får vid service av äldre Rolex. Lysmassan är ju till för att just lysa och med tanke på att de tritiumbaserade tavlorna tappade sin förmåga efter ett antal år, så byttes de.

OBRKV gillar detta.
  10. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Inte alltid fallet att de ens varit skadade. Det finns exempel där man bytt ut tavlan mot en modernare, i vissa fall t.ex. uppgraderat från målade- till vitguldsindex, för att 'modernisera' klockan och få en nyare look. Gäller dock kanske framförallt 16570 när vi pratar GMT.

Det vi, vintagefantaster, uppskattar idag har ju ibland ansetts som gammalt och muggigt och något man vill byta bort så snart som möjligt.

Om det inte är en gilt då. Som också de facto är 'swiss only'. Då tycker jag att vi hänger dem i den högsta gran vi hittar!

OBRKV gillar detta.
  11. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    That bad, huh..?

12. poormans

poormans Präst

mkt beror väl även på klockan i övrigt, knappast troligt att det är ett fynd, prismässigt alltså för matta utbytestavlor och visare kostar en del så en fullservice med tavelbyte och andra strö delar landar nog sällan under 10k

den är inte direkt något samlarobjekt men en bra vintage beater och är boetten ok kan man alltid leta fram en urtavla som matchar boetten tisdmässigt så har man återställt den igen

cheers
    christian

13. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Njaaaaa....swiss only 98-00 har inget med servicetavlor att göra....du får kamma benan hårdare :)

14. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    http://www.hqmilton.com/watches/1978-rolex-gmt-16754

Om vi tar den här som ett exempel. Bezeln ser skarp och "vass" ut. Kan inte uttala mig allt för mycket gällande boetten, men av vad jag kan se är den väl inte allt för hårt polerad. Jag säger inte att det är ett kap, men är den okej för ca 4500usd?

15. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Hyfsat!

16. poormans

poormans Präst

priset är väl ok om urverket är servat och i ordning men som sagt inget kap och igen samlarklocka med den tavlan

har du tankar på att byta tavla och visare så är det oftast för dyrt för att det ska bli rimligt, en bra korrekt tavla ligger på 500-1000 usd och visare runt 350 usd plus att de ska helst matcha

cheers
    christian

17. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Gillar inte alls helt vita tavlor på en 1675 som dessutom är från 1978...........det ska vara lite patina på ............ ;)

Mårtenssons ur Brookfield