• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swiss Ronda

MMLJ

Breitling
Hej!

Jag har precis gått med i denna grupp och tänkte höra med proffsen här då jag läst väldigt delade meningar angående Swiss Ronda.

Är det någon här som har erfarenhet?

Skulle ni köpa en klocka för 1500-2500 kr klassen med urverk från Ronda?

Vad skulle ni rekommendera att man använder för urverk i en klocka som skall säljas för 1500-2500 kr klassen i butik.


Tack på förhand!
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Har ingen erfarenhet själv av Ronda. Men det finns klockor i den prisklassen med ETA tex 2824 som är riktiga arbetshästar och används i klockor upp i betydligt högre prisklass med väldigt bra resultat. :) (Förvisso inte svar på din fråga. Men ett tips i alla fall)
 
Senast ändrad:

wadbro

Cartier
2-Faktor
Välkommen!
Av egen erfarenhet så har jag inget negativt o säga om Ronda så jag kan rekommendera verket i sig. Vad är det för klocka på spanar på?!
 

MMLJ

Breitling
Tack för ditt svar @Aarrgghh, ETA använder sig väl av mekaniska urverk. Jag vet inte hur tunn man kan få klockan då, tanken bakom min klocka eller just denna design är att den skall helst inte vara tjockare än 8 mm.

Rätta mig om jag har fel, är inte så insatt i just denna del.
 

MMLJ

Breitling
@wadbro

Jag håller på att designa en egen klocka, men har haft väldigt delade meningar angående Ronda,
Jag var helt säker på att det var ett bra urverk för denna prisklass och de har en slimdesign som jag är ute efter vilket kan få min klocka till endast 7.5 mm tjock.

Men sedan har jag läst lite negativt att folk tycker visarna glappar etc och det väckte lite osäkerhet för mig.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej!

Jag har precis gått med i denna grupp och tänkte höra med proffsen här då jag läst väldigt delade meningar angående Swiss Ronda.

Är det någon här som har erfarenhet?

Skulle ni köpa en klocka för 1500-2500 kr klassen med urverk från Ronda?

Vad skulle ni rekommendera att man använder för urverk i en klocka som skall säljas för 1500-2500 kr klassen i butik.


Tack på förhand!
Beror ju på vad det är för Ronda. Är det ett Ronda 762, 763 som kostar 25-30 kronor och sitter i varannan reklamklocka, aldrig i livet!
$_1 (6).JPG


Skulle det istället vara ett Ronda Mecano R150 så absolut. (Tror priset ligger på runt 550:- )

R150_movement3D_Back.jpg
 
Senast ändrad:

wadbro

Cartier
2-Faktor
@wadbro

Jag håller på att designa en egen klocka, men har haft väldigt delade meningar angående Ronda,
Jag var helt säker på att det var ett bra urverk för denna prisklass och de har en slimdesign som jag är ute efter vilket kan få min klocka till endast 7.5 mm tjock.

Men sedan har jag läst lite negativt att folk tycker visarna glappar etc och det väckte lite osäkerhet för mig.

When in doubt, don't! Om du inte är hundra på hjärtat i en klocka du själv sätter ihop, då får du nog söka upp ett verk med kvalité som du är absolut säker på och kan stå för.

Hur långt har du kommit med den? Lägg gärna in en tråd med mer info, du kan få väldigt mkt feedback av medlemmarna här!!
 

MMLJ

Breitling
@eriksson850 Hej och tack för informationen, det urverk som jag har kollat på är rondas 1069 slimtech. Dessvärre hittar jag ypperligt lite info om denna och hur pass bra kvalité den håller.
 

MMLJ

Breitling
@wadbro Absolut och det är därför jag vänder mig hit för att förhoppningsvis få lite mer kött på benen, just nu håller jag på att varumärkesskydda min logotype vilket kommer dröja ytterligare 6-8 veckor innan det är klart. Sedan kommer jag börja med tillverkningen. Mitt mål är att försöka hålla så hög kvalité som möjligt till ett överenskomligt pris.

Jag har ett första utkast utav klockan hur dess design skall se ut och egentligen är allt klart, det är tillverkaren som väntar på mig i nuläget. Däremot vill jag vänta på att jag har varumärkesskyddet innan jag börjar beställa klockorna så jag inte står där med flera hundra klockor som jag inte kan sälja.
 

MMLJ

Breitling
@yonsson Härligt att se, det var ett fint ur det där.

Hur har klockan fungerat för dig? Du har inte upplevt något problem överhuvudtaget?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

MMLJ

Breitling
@eriksson850 Jag vet inte hur många urverk som verkligen visar rakt on point när vi pratar denna prisklass, lägger man ut 30000 på rolex eller dylikt så förväntar man sig nog inte mycket annat än perfektion. Har du något mer att rekommendera utom Ronda Mecano R150, något bra Quartz urverk kanske?
Är hela 700 serien av ronda att undvika?

Alla tips mottages gärna!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
@eriksson850 Jag vet inte hur många urverk som verkligen visar rakt on point när vi pratar denna prisklass, lägger man ut 30000 på rolex eller dylikt så förväntar man sig nog inte mycket annat än perfektion. Har du något mer att rekommendera utom Ronda Mecano R150, något bra Quartz urverk kanske?
Är hela 700 serien av ronda att undvika?

Alla tips mottages gärna!
Kommer säkert funka fint utan problem (precis som Yonssons klocka gör), men det är ju inget som gör en upphetsad direkt. Det beror helt på vad klockan ska tilltala för målgrupp, i @yonsson s fall så tror jag att han har köpt klockan för boetten, tavlan länken osv skull inte för urverket. Det vore ju ganska knasigt att köpa en klocka för 9500:- för ett urverks skull om det kostar 8$.

Samma sak för dig, ska du tillverka en egen klocka och sälja med rondakvartsverk i butik för 1500-2500:- så får du nog fokusera på att designa övriga delar av klockan så de attraherar din tilltänkta målgrupp (troligtvis inte klocknördar).
 
Senast ändrad:

MMLJ

Breitling
@eriksson850 Detta är exakt varför jag ville gå med i detta forum, väldigt bra konstruktiv kritik.

Designen hoppas jag folk uppskattar lika mycket som jag. Däremot så vill jag att även (klocknördar) ska tycka att det är helt okej för den summan. Nu är det ju inte att jämföra med alla stora kända märken. Sedan har jag väl även gått ganska hårt på andra detaljer som safir glas, fjärils spänne, läder armband etc. Så jag vill ändå kunna hålla en något högre kvalité än dessa "hype" klockor som omsätter miljardbelopp.

Så tipsa mig gärna vad du personligen skulle kräva att det var för urverk för denna summa inkluderat det jag listat ovanför då du ändå verkar ha ganska bra koll på detta.

Är väl lite som ett bil köp, alla tycker om en snygg bil som tar dig från A till B, sedan finns de dem som vill veta vilken typ av tändkassett bilen använder sig av etc etc. Men det känns som att det måste finnas ett urverk som inte kostar skjortan men som levererar en så pass hög kvalité att även en (klocknörd) skulle kunna köpa den och använda som vardagsklocka.

Självklart förstår jag att alla inte kommer vilja köpa min klocka vare sig du är klocknörd eller inte. Men däremot vill jag att folk ska tycka att den har hög kvalité för den summan och inte tycka klockans maskineri är skräp även om de tycker att den ser ut som skräp.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
@eriksson850 Detta är exakt varför jag ville gå med i detta forum, väldigt bra konstruktiv kritik.

Designen hoppas jag folk uppskattar lika mycket som jag. Däremot så vill jag att även (klocknördar) ska tycka att det är helt okej för den summan. Nu är det ju inte att jämföra med alla stora kända märken. Sedan har jag väl även gått ganska hårt på andra detaljer som safir glas, fjärils spänne, läder armband etc. Så jag vill ändå kunna hålla en något högre kvalité än dessa "hype" klockor som omsätter miljardbelopp.

Så tipsa mig gärna vad du personligen skulle kräva att det var för urverk för denna summa inkluderat det jag listat ovanför då du ändå verkar ha ganska bra koll på detta.

Är väl lite som ett bil köp, alla tycker om en snygg bil som tar dig från A till B, sedan finns de dem som vill veta vilken typ av tändkassett bilen använder sig av etc etc. Men det känns som att det måste finnas ett urverk som inte kostar skjortan men som levererar en så pass hög kvalité att även en (klocknörd) skulle kunna köpa den och använda som vardagsklocka.
Helt ärligt så den klockan jag skulle vilja ha finns nog inte, skulle jag köpa en ny klocka i prislappen 2500-3000:- där jag själv fick designa den, skulle jag.

- Dykare i stålboett med coin edge bezel.
- inte vilja betala för armband + fjärilslås (det har jag egna som jag vill köra), skicka med ett Phoenix-nato i annat fall (bra kvalitet för vettig peng), eller sälj det som komplement till klockan.
- inte betala för ett tråkigt platt safirglas, bättre isf att köra på ett kraftigt kupat plexi.
- bruten cremefärgad tavla och snygg logga.
- ett företagsnamn som inte försöker spela på sin svenskhet.
- Inte allt för stor boett 40-42 är lagom på en modern dykare.
- minst 200m vattentäthet och skruvad krona.


- Som urverk skulle jag valt antingen ett ronda mecano R150 eller ett Seagull st2130
- inte glasbaksida eller skeletterad tavla.

Om dressklocka så mindre boett, max 38mm. Sedan skulle jag ha gjort mycket likadant fast kanske gått på ett handuppvridet verk och glasbaksida, eller kvarts om klockan är tänkt att bli ruskigt tunn. Ett kvartsverk i den här prisklassen kommer dock aldrig (enligt mig) att vara en "selling point", utan det kommer att bli övriga delar och designen som säljer medans verket bara gör sitt jobb.


Sedan finns det lika många smaker som nördar, många kommer säkert inte att hålla med mig medan andra gör det. :)
 

MMLJ

Breitling
@eriksson850 Tack för din input.
Jag kommer inte att "ta betalt" för läder armband och fjärilslås, utan jag försöker lägga mig på samma kurs som de andra märken som använder mer "basic" variant. Alltså att man får fjärilslås på köpet om man kan uttrycka sig på det viset. Däremot designen jag har är inte någon dykarklocka, utan mer en dress/casual klocka. Väldigt stilren och simpel men med få detaljer som jag tycker gör att klockan sticker ut. Boetten kommer ligga på 40-42 mm. Min första klockdesign ligger boetten på 41mm. Vattentätheten ligger dessväre bara på 5 ATM.
Jag gillade verkligen Phoenix-nato men huruvida det passar en lite mer dress/casual klocka är kanske diskuterbart. Men det finns ju ett stort märke som lyckades med den kombinationen av nato kontra dress klocka.
Alternativen jag har att välja mig av är vanligt mineral glas eller safir, safiret är dyrare och där blev jag lite tveksam till en början över huruvida folk brydde sig om det var safir eller mineral.
Målet är en så tunn klocka som möjligt, men försöka landa på MAX 8 mm, tror inte att det går att uppnå med ett mekaniskt urverk, rätta mig om jag har fel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt ärligt så den klockan jag skulle vilja ha finns nog inte, skulle jag köpa en ny klocka i prislappen 2500-3000:- där jag själv fick designa den, skulle jag.

- Dykare i stålboett med coin edge bezel.
- inte vilja betala för armband + fjärilslås (det har jag egna som jag vill köra), skicka med ett Phoenix-nato i annat fall (bra kvalitet för vettig peng), eller sälj det som komplement till klockan.
- inte betala för ett tråkigt platt safirglas, bättre isf att köra på ett kraftigt kupat plexi.
- bruten cremefärgad tavla och snygg logga.
- ett företagsnamn som inte försöker spela på sin svenskhet.
- Inte allt för stor boett 40-42 är lagom på en modern dykare.
- minst 200m vattentäthet och skruvad krona.


- Som urverk skulle jag valt antingen ett ronda mecano R150 eller ett Seagull st2130
- inte glasbaksida eller skeletterad tavla.

Om dressklocka så mindre boett, max 38mm. Sedan skulle jag ha gjort mycket likadant fast kanske gått på ett handuppvridet verk och glasbaksida, eller kvarts om klockan är tänkt att bli ruskigt tunn. Ett kvartsverk i den här prisklassen kommer dock aldrig (enligt mig) att vara en "selling point", utan det kommer att bli övriga delar och designen som säljer medans verket bara gör sitt jobb.


Sedan finns det lika många smaker som nördar, många kommer säkert inte att hålla med mig medan andra gör det. :)
En bra önskelista! :)
 

MMLJ

Breitling
@eriksson850

Just nu använder jag en Kronen & Söhne klocka med ett mekaniskt urverk, vet dock inte vilket. Men jag måste säga att detta urverk har fungerat extremt dåligt. Dels så har en utav 2 "knappar" på sidan lossnat, vilket det gjorde under första veckan. Jag måste vrida upp klockan ett flertal gånger per dag och den gång som faktiskt klockan har gått över en natt så har den varit off med nästan 15 minuter morgonen efter.

Därför är jag lite försiktig gällande mekaniska urverk.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
@eriksson850

Just nu använder jag en Kronen & Söhne klocka med ett mekaniskt urverk, vet dock inte vilket. Men jag måste säga att detta urverk har fungerat extremt dåligt. Dels så har en utav 2 "knappar" på sidan lossnat, vilket det gjorde under första veckan. Jag måste vrida upp klockan ett flertal gånger per dag och den gång som faktiskt klockan har gått över en natt så har den varit off med nästan 15 minuter morgonen efter.

Därför är jag lite försiktig gällande mekaniska urverk.
Fast kronen & söhne måste vara det värsta skit som någonsin tillverkats, ser inte att det är en vettig jämförelse med seagul eller ronda som båda tillverkar Billigs men vettiga urverk.
 

MMLJ

Breitling
@eriksson850 Precis, som sagt så har jag ingen aning om vad de använder för urverk, men om man går på rondas quartz tror du att slimtech serien är något att ha? Det är så svårt då de ska tillverka billig skräp men även urverk utav kvalité. Jag har försökt hitta recensioner på slimserien men utan vettiga resultat.

Jag tänker lite att en quartz klocka är lite lättare för de som är mer brydd om klockans utseende. "Den tickar och går till batteriet är slut och då byter man" Jag tror att huvud målgruppen kommer vara yngre personer runt 20 års åldern.

Du har varit mycket hjälpsam hittills och det uppskattas väldigt!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
@eriksson850 Precis, som sagt så har jag ingen aning om vad de använder för urverk, men om man går på rondas quartz tror du att slimtech serien är något att ha? Det är så svårt då de ska tillverka billig skräp men även urverk utav kvalité. Jag har försökt hitta recensioner på slimserien men utan vettiga resultat.

Jag tänker lite att en quartz klocka är lite lättare för de som är mer brydd om klockans utseende. "Den tickar och går till batteriet är slut och då byter man" Jag tror att huvud målgruppen kommer vara yngre personer runt 20 års åldern.

Du har varit mycket hjälpsam hittills och det uppskattas väldigt!
Som du säger så kommer den nog vara lättast att sälja till personer utan större klockintresse och som enbart bryr sig om klockans utsida. Hur just det rondaverket presterar vet jag inte, men antar att det kommer ticka på utan problem och visar rätt tid...
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Helt ärligt så den klockan jag skulle vilja ha finns nog inte, skulle jag köpa en ny klocka i prislappen 2500-3000:- där jag själv fick designa den, skulle jag.

- Dykare i stålboett med coin edge bezel.
- inte vilja betala för armband + fjärilslås (det har jag egna som jag vill köra), skicka med ett Phoenix-nato i annat fall (bra kvalitet för vettig peng), eller sälj det som komplement till klockan.
- inte betala för ett tråkigt platt safirglas, bättre isf att köra på ett kraftigt kupat plexi.
- bruten cremefärgad tavla och snygg logga.
- ett företagsnamn som inte försöker spela på sin svenskhet.
- Inte allt för stor boett 40-42 är lagom på en modern dykare.
- minst 200m vattentäthet och skruvad krona.


- Som urverk skulle jag valt antingen ett ronda mecano R150 eller ett Seagull st2130
- inte glasbaksida eller skeletterad tavla.

Om dressklocka så mindre boett, max 38mm. Sedan skulle jag ha gjort mycket likadant fast kanske gått på ett handuppvridet verk och glasbaksida, eller kvarts om klockan är tänkt att bli ruskigt tunn. Ett kvartsverk i den här prisklassen kommer dock aldrig (enligt mig) att vara en "selling point", utan det kommer att bli övriga delar och designen som säljer medans verket bara gör sitt jobb.


Sedan finns det lika många smaker som nördar, många kommer säkert inte att hålla med mig medan andra gör det. :)
Låter som att du skulle ta och göra en klocka! :)
 
Topp