• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SwissMade, vart går gränsen? >>>>

Chuck

Patek
2-Faktor
Kikade lite på Tärnans oceangrapher och såg att delar av klockan är tillverkade i Hongkong http://www.taernan.com/index.php/swissmade/

I texten står det även att de flesta Swissmade under 1500USD ofta har delar tillverkade i Asien. Var går gränsen egentligen för en Swissmade enligt dig? Är det ok tex med en 116610 som kanske har fått safirglaset tillverkat i Kina?
 

Psykel

Patek
Oftast, oavsett produkt, betyder "made in [land]" egentligen "assembled in [land]". Bilar, till exempel. Din tyska Merca har förmodligen massvis av icke-tyska delar i sig.
Var gränsen går beror väl helt på hur petig man är. ;)
 
  • Like
Reactions: SSL

Psykel

Patek
50% av värdet på urverkets delar måste vara tillverkade i Schweiz, detta tillsammans med att urverket monteras ihop och monteras i en boett i Schweiz. Så ja, enligt schweizisk lag kan Rolex-glaset få vara tillverkat i kina men klockan fortfarande marknadsföras som swiss made.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swiss_Made
Mycket lärorikt, och kudos till dig som faktiskt la ner energi på att googla. :p
Antar att man kanske kan applicera samma regler för att avgöra tillverkningsland för andra produkter också.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Mycket lärorikt, och kudos till dig som faktiskt la ner energi på att googla. :p
Antar att man kanske kan applicera samma regler för att avgöra tillverkningsland för andra produkter också.
Jag vet faktiskt inte. Det jag läste om var specifikt för klockor, men jag antar att det framgår om man fortsätter läsa länken. :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Intressant. Enstaka komponenter är jag med på. Men majoriteten bör va Swiss made.

Som @Psykel nämnde om Mercedes är det länge sen vi kunde klassa tex en tysk bil som tysk. I bilar och motorcyklarnas fall är det bara ursprunget som "gör dem" tyska, italienska osv.
Alla instrumentpaneler och dörrsidor görs i Asien, de flesta airbags i Sverige, säten i USA, alla elsystem i Kina och Taiwan, glasrutor i bla Holland, smådelar i Tjeckien osv.

BMW tillverkar/monterar för USA sina Z och X modeller i USA. Mini är engelskt men görs i Tyskland, Ducati och Triumph sätter ihop en del hojar i Thailand, KTM några i Indien osv.
Nu blev det massa OT. Sorry.

När man tittar på det så där blir jag ännu gladare över saker som faktiskt är landstrogna - tex Schweiziska klockor. Hoppas det förblir så!
 

CarlV

Cartier
Har för mig att det är samma regel för att få kallas tillverkat inom EU! Var lite lurigt om man låg närma gränsen när valutan ändrades
 

Biffbert

Cartier
Har alltid tänkt på det mer som schwezisk ingenjörskonst mer än schweiziska delar... Intressant att höra hur det funkar på riktigt :D
 
  • Like
Reactions: JLW

nissehult

Patek
2-Faktor
Det kommer att ändras 2017 (om allt går som FH planerar) eftersom varumärket "Swiss Made" urvattnas allt mer. Ablogtowatch skrev om det här förra året:

Today, a watch can legally be considered to be Swiss if all of the following are true: a) its movement is Swiss, b) its movement is cased up in Switzerland and
c) the manufacturer carries out the final inspection in Switzerland. A movement is Swiss if at least 50% of its value (excluding cost for assembly) has been realized in Switzerland and if it has been assembled and "inspected" by the manufacturer in Switzerland.
...
Manufacturers use a small amount of Swiss-made components, most often balance wheels and springs, along with mainsprings and jewels for these watches; and the cost of these Swiss-made components actually outweigh the cost of all the rest of the Asian-made components – or at least they do in the documents. As a result the 50% threshold for the cost of the movement has been passed, the parts are assembled and cased up in Switzerland and the watch legally receives the Swiss Made designation on the dial.
...
The new law is expected to enter into effect on Jan 1, 2017. From then on, all "Swiss Made" watches will have to be manufactured in compliance with the new industry ordinance: the “Swiss Made” designation will no longer apply to the just watch movement, but will apply instead to the entire watch (with a possible exception of the strap/bracelet), whereas at least 60% of the watch’s manufacturing costs will have to be realized in Switzerland, with the watch, of course, also being assembled there.​

http://www.ablogtowatch.com/swiss-made-mean-whole-lot-more-watches-2017/

TL;DR: Billigare klockor blir dyrare. :)
 

F-L-P

Panerai
Vet att glashütte har samma definition. Vad som gör det ännu värre är att man kan garanterat fixa litegrann med värderingen av de olika komponenterna och komma längre ifrån 50% regeln..
Men samtidigt är det en globaliserad värld, finns det ett företag som massproducerar skruvar i Polen till en bråkdel av kostnaden och till samma eller bättre kvalite, varför inte använda dom?
 
Topp