• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Synen på vitguldsvintage.

easy rider

Brüno
2-Faktor
Vad säger ni vintagerävar? Är en klocka med vitguldsindex och plexi vintage?
Vitguldet talar emot, men plexit för.

Låt höra!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Till viss del. Även om det till syvende och sist är bäraren, jag själv, som ska vara nöjd, så är det ändå intressant att höra andras funderingar kring detta.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Vänd på det... Safirglas på målade index är ju tokfult i vart fall :D

Plexi är alltid nice imho
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
easy rider skrev:
Vad säger ni vintagerävar? Är en klocka med vitguldsindex och plexi vintage?
Vitguldet talar emot, men plexit för.
Låt höra!
Jag tror inte jag förstår frågan, menar du specifikt vitguld eller applicerade index överlag? Utan kunskap om när vitguld började användas så skulle jag svara: Ja, förutsatt att den är använd och har många års charm...:)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Ariste skrev:
Jag tror inte jag förstår frågan, menar du specifikt vitguld eller applicerade index överlag? Utan kunskap om när vitguld började användas så skulle jag svara: Ja, förutsatt att den är använd och har många års charm...:)

Frågan avser främst Rolex och deras 5513. I mitten av 80-talet så gjordes modellen om; Tavlan blev "glossy" och vitguldsindexen kom in i bilden, plexit blev kvar. (Rätta mig gärna ni som kan det här bättre). Anses denna modell, efter dessa förändringar, vara vintage? Tror att den tillverkades fram till 1990 dessutom.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
easy rider skrev:
Ariste skrev:
Jag tror inte jag förstår frågan, menar du specifikt vitguld eller applicerade index överlag? Utan kunskap om när vitguld började användas så skulle jag svara: Ja, förutsatt att den är använd och har många års charm...:)

Frågan avser främst Rolex och deras 5513. I mitten av 80-talet så gjordes modellen om; Tavlan blev "glossy" och vitguldsindexen kom in i bilden, plexit blev kvar. (Rätta mig gärna ni som kan det här bättre). Anses denna modell, efter dessa förändringar, vara vintage? Tror att den tillverkades fram till 1990 dessutom.
Nu är jag med och inser att Rolex kan jag inget om, men teoretiskt sätt kulle jag kunna känna att en klocka från mitten av 80-talet är vintage...
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Vitguldsindex och plexi skulle jag kalla transitional. Om man gå på Denkes ord är den inte välkommen i vintagedelen:smile:.

But I like it.

IMG_20130201_144905_zpsb7a8ef4d.jpg
 

jabla

Sarlacc
Alla Rolex med plexi är vintage för mig.
Det är glaset inte urtavlan som gör att klockan ser ut att höra till "modern" tid ;9
 

Andrew

Cartier
Jag tycker frågan är en aning besynnerlig. Är det viktigt för dig att bära en klocka som av omgivningen definieras utifrån det vaga begreppet vintage?

Kompromisser är sällan bra. Mitt råd är att du söker ett exemplar utan vitguld.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Som jag skrev lite högre upp; Det viktigaste är ju att jag själv är nöjd, men det är intressant att höra funderingar och resonemang kring detta, just pga det luddiga begreppet vintage.
 

axa

Omega
Oavsett material så borde väl ålder avgöra definition vintage.
När kom de första safir? Slutet på 70/början på 80? Vad kallar man dessa om 10 år eller mer? Modern Rolex? En 40 år (!) gammal klocka?

...år 2037
- Vad har du på armen?
- En vintage-Rolex, en 16800 med safir från 1983.
- Vintage? Ne ne nej, det är ju en modeeeeern Rolex...

Ibland känns det som om Rolexfanatiker har anala definitioner i syftet att skydda sina investeringar.
 

max

Dancing Queen
Tycker personligen att de känns lite som en modern tavla i ett äldre vintagecase och är inte helt förtjust i helheten av denna mix, dock är ju det i jämförelse till de med målade index som jag tycker är finare men wg-versionen är ju fortf en väldigt fin klocka!
Dessutom en bra bit billigare så du får ju en riktigt fin wg för dina 35k.
Jag gillar inte riktigt spider dialen och tror de flesta kommer behöva byta förr eller senare pga flisor, men vem vet kan ju bli nya hypen om några år :)
Men håll koll på serienummrena så du vet om du får en med eller utan lackproblem beroende på tycke och smak.
Hittar du en du gillar så kör, du kan ju mer eller mindre välja och vraka bland alla wgare för 35 medans målade nog kretsar mer runt 45 och ett större tålamod krävs för att vänta in en mysig för 35 (vilket absolut finns men i ett betydligt mindre antal än wg).

Vette tusan om jag klargjorde nånting eg men håller ögonen öppna efter objekt åt dig, har letat 5513 aktivt i tre månader och de senaste tre veckorna har rolexmarknaden i världen gått trögt, nästan inga objekt in och de som kommer säljs på en dag känns det som. Men det är väl januaridepression som spökar.


De är ju inte direkt fula, kan ju vara roligt att ha rolex avstamp från målade plexisar till wg safirisar i sin samling :)
IMG_1504.jpg


DSC02605.jpg
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Jag tycker plexi och vitguldsindex är en riktigt lyckad kombination. Kombinationen gör att tavlan "poppar ut" under vissa vinklar och ljusförhållanden. Nästan lite Salvador Dhalikänsla över det hela. Det har inte mina andra 5513 med målade index gjort. De har känts platta. Svårt att förklara och fota, men något åt det här hållet:

20130202_112145_zpsd2f4ce84.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag tackar ödmjukast för hjälpen Max. Alltid bra att ha fler ögon öppna. Jag är också kluven. Visst, jag vill in i vintageträsket och jag tycker målade index är snyggt, precis som med vitguld.
Denna har jag kikat på, som verkar vara i ett riktigt bra skick, till en bra penning. Ska jag slå till? Det går ju att ta detta steg ner i vintageträsket i omgångar. Jag har trots allt en relativt tight budget i nuläget.
 

Bilagor

  • DSC02196.jpg
    DSC02196.jpg
    74.1 KB · Visningar: 376

max

Dancing Queen
easy rider skrev:
Jag tackar ödmjukast för hjälpen Max. Alltid bra att ha fler ögon öppna. Jag är också kluven. Visst, jag vill in i vintageträsket och jag tycker målade index är snyggt, precis som med vitguld.
Denna har jag kikat på, som verkar vara i ett riktigt bra skick, till en bra penning. Ska jag slå till? Det går ju att ta detta steg ner i vintageträsket i omgångar. Jag har trots allt en relativt tight budget i nuläget.
Gillar den andra de har bättre tbh, men jag är lite gnällig på matchande visare och index, timvisarns tritium såg sprucket ut (risk att det lossnar?) och indexet ojämt. Men allt det syns ju bäst på bilder eg och är ju charmigt det också och så opolerat case. Den andra kostade 30 ($4900) med box och papper. Lite polerad men inte för mkt imo. Det ska inte vara lätt att välja ;)
...hade kört på den för 4900 men det är såklart min högst personliga åsikt, inget man bör ta på för stort allvar, smaken är ju som bekant högst individuell, och frågar du min fru så är min smak förkastlig :D

DSC01915.jpg


Haha jag är nog den med mest editeringar på mina poster genom ks historia :)
 

Andrew

Cartier
easy rider skrev:
Jag tackar ödmjukast för hjälpen Max. Alltid bra att ha fler ögon öppna. Jag är också kluven. Visst, jag vill in i vintageträsket och jag tycker målade index är snyggt, precis som med vitguld.
Denna har jag kikat på, som verkar vara i ett riktigt bra skick, till en bra penning. Ska jag slå till? Det går ju att ta detta steg ner i vintageträsket i omgångar. Jag har trots allt en relativt tight budget i nuläget.

Den där boettsidan har fått en rejäl omgång. Inte vackert.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Inget större fel på den tycker jag. Men den är aldrig värd mer än 30, min som är mycket mer välhållen vill jag ha 31-32, vilket inte är billigt utan ett normalpris. Återigen,köp bara vad du verkligen vill ha. Tidigare trodde jag att jag måste ha målade index, nu är det på snudd att jag föredrar vitguldsindex och plexi. Ser så coolt ut live.
 
Topp