• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TÄVLING! Har storleken betydelse...? VINNARE UTSEDD!

Ricrob

Patek
Klart den har! Endast de med för små säger ngt annat! :lol:

Skämt åsido, det har diskuterats förr men är alltid lika aktuellt, så här kommer det igen; Vad tycker DU är den perfekta storleken på ett ur?

Tävlingen går ut på att den som har testat sig fram med störst bredd (och med störst bredd menar jag från det minsta uret som ägs/ägts till det största dito) för att sedan tro sig hittat den perfekta storleken och dessutom kan motivera och gärna visa upp resultatet på bild, vinner ett pris, easy as that! Kan man dessutom visa upp sina minsta/största ur, så gynnar det såklart vägen mot vinsten.

Jag är domare, jury och bödel, så är det några oklarheter så är det bara att fråga i tråden.

Säger som Paulo, "Kööööööööör!"
 
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

Generellt dessa mått

Dress 38-42
Sport 40-46

Sedan finns det ju hur många undantag som helst :)
 

Ricrob

Patek
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

masterkiller skrev:
Generellt dessa mått

Dress 38-42
Sport 40-46

Sedan finns det ju hur många undantag som helst :)

Bättre kan du Master!

"Tävlingen går ut på att den som har testat sig fram med störst bredd (och med störst bredd menar jag från det minsta uret som ägs/ägts till det största dito) för att sedan tro sig hittat den perfekta storleken och dessutom kan motivera och gärna visa upp resultatet på bild, vinner ett pris, easy as that! Kan man dessutom visa upp sina minsta/största ur, så gynnar det såklart vägen mot vinsten."
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

Har haft ett och annat monster, bl.a. dessa..

639325AD-E658-4918-AD80-2A17E7136600-2305-000002248D6EE78F-3.jpg


32EC7614-7518-43E3-B716-1D7DBABE7F96-3285-00000506B3D32375.jpg


Bara tvungen att ha med denna bild på en kvinna som inte fick åka Balder

B45E42A4-B5D0-468E-9BD5-B7A7FA485C08-376-0000002B463D02B6.jpg



259BBAE1-8575-444E-A21F-C127F9FD75B9-5355-00000AA65711DCC7.jpg



har haft klockor mellan 35-36




F9404770-ABDB-460F-88F5-3A81C7E6BD6B-6302-000008A18AD3B2CC.jpg



2BE08A7D-F1A4-4A20-B006-25FE62D97287-2977-000006699E139D75_zps78196e09.jpg



314DC4AD-8332-4901-BB9D-A61BC1E3753D-5355-00000AA674844C32.jpg


Och självklart klockor som sitter som gjutna för män som inte behöver kompensera deras klena armar..


021C910A-517B-43D6-B776-D11C631F8546-3815-00000807F4390CDC.jpg




10E20E7C-CA99-4EE3-B986-E22BB27BC56F-5355-00000AA6654C8396.jpg


Och med denna 40 mm så är det seal the deal!

0A551AFC-5F22-4915-AD76-E25071A635A4-1307-000001CC0C95D56F.jpg



Bara för ni skall få ett begrepp!


mexican1.jpg


Tack för priset!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

Mitt personliga svar blir nog 44mm

file.php


men i verkligheten är det nog 40mm. Typ som 116610LN, passar till dom flesta.
 

Josef B

Bestraffaren
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

Denna är ju hur smidig som helst ju! Glider lätt ner under skjortärmen ;)
Nä men ärligt, denna tegelsten köptes enbart för stekeri, en kul klocka som skapar uppmärksamhet. De som träffat mig vet ju hur pass lugn jag är och höjer inte min röst ;) så denna har skrikit åt mig istället :D

48mm
20120928_110331.jpg

20120928_110539.jpg


Jag har använt Dipsyn till alla möjliga tillställningar och det har funkat riktigt bra!

44mm
P1010244.jpg


20120803_181341.jpg


En annan 44mm
80287254.jpg


Storleksmässigt, om man nu ska vara lite konservativ, så passar ExpII med sina 42mm otroligt bra! Måste erkänna att 42mm känns bäst till alla möjliga tillställningar och klädsel, för att inte tala om att ExpII är jävligt stilren klocka som passar både till sport och dress! Sedan har den ju blivit utrustad med Rolex senaste, Paraflex och Parachrom, så den klarar av stötar och magnetfält bättre!

20121102_220956.jpg


20121102_221441.jpg


Och sedan om man nu vill vara riktig konservativ och "gubbig" så kan man köra helguld och Omega ;)

36mm
20120803_140612.jpg


Eller ännu mindre :)

34mm
a1a21e8d.jpg


Sedan har jag ju min minsta klocka på 32mm, överdrivet liten. Jävligt nära att jag gav bort den till mitt ex, men det gjorde jag inte. Hon ville ha den, t.o.m köpa den, men sedan insåg vi att urverket ballat ur och gick fel med 20 minuter varje dag :) Så den fick jag allt behålla!
IMG_0304.jpg





masterkiller skrev:
Generellt dessa mått

Dress 38-42
Sport 40-46

Sedan finns det ju hur många undantag som helst :)

Jag håller med masterkiller, men jag har inga problem med att använda Deepsean till dress, jag tycker den är så stil- och smakfull att den passar :)

Sådärja! Det var ett ordentligt span av storlekar från 32-48mm, tävlingen känns avgjord ;) :mrgreen: Jag har även haft flertalet klockor på 40mm som tex Submariner och ExpII, men för tillfället så känns 42mm perfekt för mig, när det gäller allroundklocka för sport och dress!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

Jag började resan med Omega Bond( 41mm). Sedan Speedmaster Moon på 42 mm. Upplever dock speedyn som nättare än seamastern. Därefter några dressare, 37mm GP, 38mm Doxa, 36mm Alpina samt 34 mm Eterna. Känner faktiskt ingen jätte stor skillnad på mm på äldre tunna manuella dressare. Seiko Samurai och monster har avslutats med två riktiga dunderklumpar, Panerai 112 på 44mm samt Ploprof på 55 mm men även en liten 30 mm Tissot. Den är dock på tok för liten. Paneraien och proppen upplever jag som ungefär lika stora. Ploppen, med sin oregelbundna form, känns faktiskt inte alls så stor som man kan tänka sig. Tycker de större dykarOrisarna känns mkt större. Framförallt för att de bygger ganska kraftig på höjden. Har dock aldrig ägt en Oris.

Kan eventuellt ha skrivet fel på ngn mm hit eller dit. Ni får ha överseende.

Har en bild på minst/störst i samlingen just nu, håll till godo:

4DEB06FD-E573-4EF1-8986-B96EA617CA22-2158-0000039BA3947FA3.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

Min största och minsta genom tiderna. G-shock ca 50 mm, Eternamatic ca 17 mm...

20111018_214437.jpg


Min största och mina minsta nu. Samma G-shock, Flingan och Citizen, båda ca 40 mm...

IMG_2232.jpg


IMG_6605.jpg


IMG_6220.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

Ingen slår Aurum, spec. inte om det skall vara ur man använder.

PloProf: 55mm

SNC17043.jpg


Jump-hour tank: 23mm

SNC14642.jpg


Ska försöka ta lite bättre nya bilder i morgon.

Sedan är måtten lite öppna för tolkning. Det är ju bandhorn till bandhorn som är intressant när det kommer till hur de sitter på armen. Men för runda dressur är 33mm bra och 38mm för sportur.
 

Ricrob

Patek
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

theargonaut skrev:
Tog inte NiklasArvid fram en ganska bra guide tidigare på TTT?

Kommer dock inte ihåg vad konklusionen blev...
I den här tråden är jag inte intresserad av vad NA har diskuterat fram för standard/optimalt mått på TTT, utan vad DU/NI tycker personligen. Det finns inga rätt eller fel här och kan du bara motivera varför du tycker din 14 mm stora "Theorema MiniKina" ser bäst ut på din Ronnie Coleman-arm eller varför inte en 67 mm "Kyboe megasharkeater" funkar så bra på din pormaskliknande övre extremitet. ;) NA om ngn kan säkert övertyga mig riktigt bra!

theargonaut skrev:
Min största och minsta genom tiderna. G-shock ca 50 mm, Eternamatic ca 17 mm...

Så ska det se ut men vad har du kommit fram till och hur motiverar du det?
 

Ricrob

Patek
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

Aurum skrev:
Ingen slår Aurum, spec. inte om det skall vara ur man använder.

PloProf: 55mm



Jump-hour tank: 23mm



Ska försöka ta lite bättre nya bilder i morgon.

Sedan är måtten lite öppna för tolkning. Det är ju bandhorn till bandhorn som är intressant när det kommer till hur de sitter på armen. Men för runda dressur är 33mm bra och 38mm för sportur.

Bra där! Glöm inte att berätta vad som funkar bäst för dig och varför också!

Btw, din Plopp ser magiskt fin ut, vad är det för åris på den? Helt klart den vintage-modell som lockar mest och det skulle vara grymt att ha en 600 och en 1200!
 
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

Ricrob skrev:
masterkiller skrev:
Generellt dessa mått

Dress 38-42
Sport 40-46

Sedan finns det ju hur många undantag som helst :)

Bättre kan du Master!

"Tävlingen går ut på att den som har testat sig fram med störst bredd (och med störst bredd menar jag från det minsta uret som ägs/ägts till det största dito) för att sedan tro sig hittat den perfekta storleken och dessutom kan motivera och gärna visa upp resultatet på bild, vinner ett pris, easy as that! Kan man dessutom visa upp sina minsta/största ur, så gynnar det såklart vägen mot vinsten."


Okej då...

Den minsta jag ägt är denna Atlantic i Aurum och NA size...

1f3dc015.jpg


Och den största är min gamla Zilla...

EcoZilla_2.jpg


Men att säga vilken size som är prekekt är svårt efersom det beror på dinkan...

Eftersom jag i princip bara går igång på två märken och det är Panerai och Rolex så är mina optimala storlekar...'

40mm i nya keramiska boetten på Rolex och 44mm hos Panerai...

Gillar min 40mm SubC i storlek och den passar till det mesta!...

5775f2e0.jpg


Och Pannan är perfekt med sina 44mm, FET men inte för stor...

6e3c8d69.jpg


e7d434cd.jpg


MEN det man kan säga är att jag inte kan ha klockor under 36mm och ogärna har klockor över 46mm men det är som sagt bara gererellt och vissa märken/modeller gör sig både som större och mindre (okejdå -inte mindre än 36mm)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

.
.
.
.
litet
.

28x28 PP
b3526a00-1.jpg


33x23 Reverso Classic (inte min arm)
addon.jpg



33-34 dress är ju klassiskt herrmode...för mig är en 40mm dressare mera en modenyck, som bolerokavajer, bellybottom-jeans, mintgrönt, axelklaffar... typ... något vi alla kommer fnissa åt om 25 år... :lol:





STORT...

får nog erkänna mig besegrad av Aurum, har aldrig på allvar köpt nåt över 40mm... :ugeek:

men min seglarklocka är väl 65mm el så... men den är ju rent tävlingsredskap/tool...

41p7kGmBlGL__SL500_AA300_.jpg

:oops:






perfect size
för mig är det 34mm, men jag gissar att det beror på mina spinkiga handleder, motsvarar nog 36mm hos medelsvensson...

här lite gammalt tänk kring "Breguets konstant"...
http://www.network54.com/Forum/594638/m ... STORLEKEN-

och gamla resultat (standing on the shoulder of giants...blabla..)
http://www.network54.com/Forum/594638/m ... at+skr%E4p


vetruvian.jpg
 
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

NiklasArvid skrev:
33-34 dress är ju klassiskt herrmode...för mig är en 40mm dressare mera en modenyck, som bolerokavajer, bellybottom-jeans, mintgrönt, axelklaffar... typ... något vi alla kommer fnissa åt om 25 år... :lol:

Jag tror att armbandur är något vi kommer fnissa åt, fickur är väl det klassiska herrmodet enligt dig eller? :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

masterkiller skrev:
NiklasArvid skrev:
33-34 dress är ju klassiskt herrmode...för mig är en 40mm dressare mera en modenyck, som bolerokavajer, bellybottom-jeans, mintgrönt, axelklaffar... typ... något vi alla kommer fnissa åt om 25 år... :lol:

Jag tror att armbandur är något vi kommer fnissa åt, fickur är väl det klassiska herrmodet enligt dig eller? :)

nä, fickur är förjävla opraktiskt, vi står alla i stor skuld till Caroline Murat, Napoleons syster och Drottning av Napoli som beställde det första armbandsuret från Breguet 1810!

Caroline_Murat_by_Vigee-Lebrun.jpg



P.S. Breguets konstant är ju såklart bara nåt kul jag hittat på när jag var pappaledig o hade lite tid över...om nån trodde nåt annat...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

Ricrob skrev:
theargonaut skrev:
Tog inte NiklasArvid fram en ganska bra guide tidigare på TTT?

Kommer dock inte ihåg vad konklusionen blev...
I den här tråden är jag inte intresserad av vad NA har diskuterat fram för standard/optimalt mått på TTT, utan vad DU/NI tycker personligen. Det finns inga rätt eller fel här och kan du bara motivera varför du tycker din 14 mm stora "Theorema MiniKina" ser bäst ut på din Ronnie Coleman-arm eller varför inte en 67 mm "Kyboe megasharkeater" funkar så bra på din pormaskliknande övre extremitet. ;) NA om ngn kan säkert övertyga mig riktigt bra!

theargonaut skrev:
Min största och minsta genom tiderna. G-shock ca 50 mm, Eternamatic ca 17 mm...

Så ska det se ut men vad har du kommit fram till och hur motiverar du det?

Ok, skönt att få din guidning i hur jag överhuvudtaget ska ha en möjlighet till att vinna ;)

Perfekt storlek är 40 mm, om du bara har en klocka, d.v.s. en allroundklocka, vilket är en kompromiss mellan sport och dress. Den ser helt enkelt inte för dressig ut, men glider in under manschetten. Sedan spelar ju mer än diametern stor roll, såsom höjden (tjockleken inkl/exkl glas), måttet horn till horn, lugbredd, design (färg, vinklar, material etc), avsmalnande band mm. Kontentan blir att en plexi sub har de optimala måtten, vilket alltså härmed är vetenskapligt bevisat genom denna denna dubbelblinda evidensbaserade metod, och genom tillämpandet av principen "Ockhams rakkniv" ;)

IMG_6593.jpg


IMG_6595.jpg


20120922_233213_zpse851972e.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

80talisten skrev:
Mitt personliga svar blir nog 44mm

file.php


men i verkligheten är det nog 40mm. Typ som 116610LN, passar till dom flesta.

Men skx-en är ju mindre än 44mm !?!

Själv tycker jag nog skx-en har en perfekt storlek. 42mm. ;)

MEN storleken är ju inte allt, som sagt. Hur luggarna och huset är format gör mycket det med.

Edit;
Största jag haft är nog min G-shock 48mm?
Minsta är farsgubbens Omega Deville.
Passar bäst storleksmässigt gör nog min PMMM alltså, med sina 42mm.

Liten handled + stor klocka är något av det fulaste jag vet. Det skriker; "Jag har en liten ***** och måste därför försöka hävda mig med en stor klocka.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

Alla(Ploprof ej inräknad) klockor jag vill ha är mindre än 41mm.

Jag tycker att 36 är bra mått på en dressklocka. 36+ mm på sportur.
 
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

Egentligen en omöjlig fråga att ge ett "rätt" svar.
Jag har herrklockor från 28 - 44 mm.
Måste säga att det perfekta utgår ifrån klockmodell och individuell smak
 

Ricrob

Patek
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

BluesmanV8 skrev:
Egentligen en omöjlig fråga att ge ett "rätt" svar.
Jag har herrklockor från 28 - 44 mm.
Måste säga att det perfekta utgår ifrån klockmodell och individuell smak
Hummhumm.. Läs igen min herre.. Inga "rätta" svar önskas, utan personliga, bara så! :cool:
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

Har vandrat mellan massor med olika storlekar. Minsta kring 33mm utan krona, det var rätt litet faktiskt medans största bjässen nog var Orsa Monstrum på 48mm utan krona och 18mm hög (LM-7:an var iof 57mm bred men det gills icke, upplevs så mycket mindre. Monstrumen var gigantisk!). Ecozillan var ingen liten sak heller på 48mm bred och 19mm hög men kändes ändå lite mindre än Monstrumen p.g.a. mindre del tavla.

Orsan nedan:
cb8201025621P2b66.jpg


Ändå helt klart bärbar när man ser en bit ifrån...
5a8201025716P0c1c.jpg


Zillan också den stor men upplevs mindre även med suppas. I titan som ovan klart bärbar men i stål lite för topptung...
1e201070524PM7c76.jpg


Liten men klart bärbar, Sarb a 34mm:
0f52010111355a35f.jpg


Mest optimala, 40mm utan krona om det är dykare annars 38mm vid "sport-dress" typ Seiko spirit. Varken för stort eller litet och sällan för tungt :!: Två dykare nedan som illustrerar detta:
DSC_0261.jpg

932012123516Pd3d7.jpg


44mm fungerar även det bra i det fall det inte blir för tunga, tycker de sitter som de ska med. Bronsen nedan exempelvis, men i det fallet var den för tung (ps. aldrig ägt klockan, hjälpte till fota och funderade då lite på att köpa men blev för tung...)
DSC_0014.jpg
 

Ricrob

Patek
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...?

Klockan 18:00 idag tänker jag läsa igenom den här tråden och bestämma mig för en vinnare, så det är fortf nästan 5 timmar kvar att tycka till och ha chans att vinna?! :geek:
 

Ricrob

Patek
Re: TÄVLING! Har storleken betydelse...? Deadline idag 18:00

Efter moget övervägande och en del beslutsångest har jag till slut bestämt för en vinnare!

:!: Grattis JosefB :!:

PM'a mig din adress, så kommer din premie på posten!
 

Josef B

Bestraffaren
Man tackar, man tackar! Jag fick mitt pris från Ricrob personligen igår på gtgn och blev mäkta överraskad :shock: ! Nu är det så att jag inte har några bandverktyg utan jag inväntar en leverans från USA, så ni får helt enkelt nöja er med dessa bilder så länge.

Men visst passar dem? :)
20121212_182145.jpg


20121212_182206.jpg


Tack Ricrob, för natot!
 
Topp