Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tänkte "bygga" en klocka och behöver lite kloka råd.

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Soundside, 1 november 2013.

1. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Tjena, tänkte ge mig på att bygga en klocka. Kan ingenting om det men måste ge det en chans och det är roligt att vara kreativ. Tanken är att designa den och få någon att "svarva" fram caset med cnc-maskin eller liknande. Sedan köpa ett lämpligt urverk och sätta ihop allting, simple as that! :rolleyes:

Jag inser dock att jag inte har någon aning om hur urverket ska sitta fast och vad dess diameter bör vara om klockans inre diameter är ungefär 34mm men går ju att justera.

Tanken är att prova med något hyfsat vettigt verk från tex Cousins först... Sen när designen stämmer gå vidare till ett vassare alternativ.

Så, hur fäster jag verket och vad behöver jag förutom case, urverk, tavla och glas? (antar att jag behöver packningar med )

OM någon har möjlighet att ge mig några goda råd eller knuffa mig i rätt riktning vore jag väldigt tacksam. :)

Spindel, Weiss och M.L. gillar detta.
  2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Att fräsa ut en klocka med cnc-fräs borde vara ett rätt stort jobb .Mycket programmerande m.m så att göra endast en klocka kan väl knappast vara lönande . Men det är klart vill man så går det säkert . Det lättaste sättet vore att köpa en lämplig klocka seiko eller citizen och sedan låna alla mått för verk glas m,m .Och sedan utforma boetten själv .

eriksson850 gillar detta.
  3. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Jag håller med att det nog inte är den lättaste saken att göra. Men desto roligare när jag väl klarar av det. :happyhappy:

Det är en bra idé, kan vara rätt väg att börja. Så är det någon som har en trött och sliten gammal Seiko eller liknande med fungerande automatiskt verk för en billig penning PM'a mig.

Jag vill absolut göra boetten själv så ska utforska vilka alternativ det finns. Har ni några förslag på det eller var jag borde vända mig vore jag tacksam.

4. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  5. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Fan va coolt!! Gillar hur den ser ut på lädret. Min design är ganska kantig med en hel del hörn och vinklar osv. Jag kan tänka mig att det är klurigt att göra, men det måste vara görbart.
    Jag tror också mer på Seiko just för mångalden, frågan är bara vilken klocka jag ska köpa och "slakta"? :borg:

6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Jag är dålig på Seiko . Automatare eller quartz .

7. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Har du någon klockren Citizen go for it. Jag kommer kika runt en del ändå. Så länge det finns delar att finna.

8. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    8200 eller 8205 för automatare och dag datum visning eller 8210 automatare för bara datumvisare .

9. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Lättaste sättet att bygga en klocka från scratch, om man tvunget ska bygga själv, vore ju att göra något i stil med Royal Oak, eller något liknande som man skruvar ihop? En del bezel, en del boett och en del boettlock. För i så fall kan du svarva/laserskära alla delar och sen skruva ihop dem utan några komplicerade fräsningar

10. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Tack, jag förstår. Jag vill dock göra just min design och då behöver jag nog fräsa eller gjuta eller liknande. Finns det andra alternativ jag kan ha missat? Förväntar mig inte att det ska vara enkelt men något sätt måste det ju gå. :pompus:

11. hedbrg

hedbrg Borgare

Tänker du till i konstruktionen lite ska fräsning inte vara något problem. Ritar du upp en riktig modell ska de inte vara några direkta konstigheter.
    Ett annat alternativ kan vara friformsframställning, men såvida man inte nöjer sig med plast blir det lätt rätt dyrt.

Sandkvist gillar detta.
  12. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Yes, verkar som att det går att göra. Nu behöver jag bara lösa min design i STEP sen borde det gå att framställa. Jag har just nu ritat upp den i sketchup. Någon som har grymma tips på hur jag på enklaste sätt löser en step-ritning av min modell? :angel:

13. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Vet faktiskt inte hur man gör step från Sketch up, Dock har jag för mig att man kan importera sketchup till tex Solidworks och liknande, om du ska få den 3d-printad eller fräst så borde de som gör det kunna importera i programmen de använder och sen exportera som STEP.

14. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Just ja, jag har också sett att det finns diverse program som kan "konvertera" från Sketchup till tex AutoCad, Solidworks etc..Tydligen så brukar det fungera sådär. Min tanke var tidigare att just göra så och printa en prototyp i 3D. Sen tänkte jag om och min ambition är att göra om modellen helt i något annat program då jag har alla mått. Tror det måste vara det lättaste sättet att få en fungerande modell/ritning för produktion. Jag måste iofs lära mig programmet men det kan ju inte vara så svårt. Frågan är bara vilket program jag ska använda? Och gärna ett gratis sådant eller om det finns någon Trial, att fultanka är inte ett alternativ. :happyhappy:

15. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Finns ju ett gäng dårar som gjort liknande projekt, finns faktiskt en hel forumdel för det på wus så kolla igenom vad du kan finna för matnyttigt där.
    http://forums.watchuseek.com/f77/

Här är en utanför den delen
    http://forums.watchuseek.com/f71/new-project-custom-made-watch-casio-ana-digi-movement-849954.html

Här är en som gjort en tavla, även om han imo gjort det extremt fult, så tycker jag tanken är väldigt god.
    http://forums.watchuseek.com/f77/watch-design-3d-milled-dial-725697.html

Det är lätt att höjden på klockan skjuter iväg, vore jag du skulle jag hålla ett extra öga på det så den inte blir en allt för stor kloss.

16. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Vet faktiskt inte om där är något bra "gratis-ingengör-3d-modelleringsprogram" :p Men om alla mått är rätt och du kan konvertera/exportera som dxf eller liknande bör där inte vara något problem tycker jag

17. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Grymt, hur kan jag ha missat det!? Ska genast in och läsa, tack!

Och ja min tanke är att göra den rätt liten iom att jag har rätt smala handleder.

18. raketa

raketa Bonde

Kom ihåg att det alltid är besvärligt att bygga något från scratch själv. Nyligen gjorde jag om en gitarr jag köpt av en vän för en liten slant. Att fixa ny finish, löda mickar, lacka, ja... det var besvärligare än man kan tro. En tumregel är att något kommer gå fel någon gång, men det är bara att vara medveten om det och INTE GE UPP!

Ska bli spännande att se ett eventuellt färdigt ur, lycka till!

19. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    Byggde mitt första armbandsur när jag gick urmakarutbildningen. Blev en boett i dural-aluminium, med egen urtavla, skruvad krona och ett ETA 7750 inmonterat. Valet av material var väl kanske inte jättebra, men kul var det och klockan ser helt ok ut i mina ögon 8O)

20. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Bilder!!?? :)

raketa och wundlander gillar detta.
  21. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    Bilder kommer, ska bara lösa hur först. Passar på och bifogar bild på mitt skeleterade gesällprov samtidigt. Och ett framtida projekt. Har lite arbete att klara av i verkstan först. En Certina som ska servas och ett golvur från 1700 ca som ska få ny lodlina efter renovering.

eriksson850 och Sandkvist gillar detta.
  22. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

jag sitter faktiskt på lite program som kanske skulle fungera att exportera som STEP från, det var längesedan ajg gjorde det men bör gå antar jag. Vad har du för filformat?

23. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    Papper och penna, därefter svarv och fräs. Inga mer svåra saker än så, ännu. Försöker dock lära mig Solidworks. Har en liten cnc-fräs som jag köpt för att lära mig på och kunna göra modeller i lättfrästa material.

Sandkvist gillar detta.
  24. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Om du menar vad jag har för filformat just nu så är det enbart i Sketchup. Är osäker på vilka format man öht kan använda för export eller om man gör rätt i att rita upp modellen från scratch i ett annat program. Tex AutoCad Mechanical... Borde gå snabbt om man kan mjukvaran (vilket jag inte kan). Så är någon sugen på det runt Sthlm bjuder jag på öl och eventuellt lite lagavulin för en färdig STEP fil haha :D :D

25. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Tänkte vilka filformat du hade möjlighet att exportera som :) Synd man inte är i stockholm då ;P

26. Soundside
    Trådstartare

Soundside Torpare

Jag ska kika vilka format som är möjliga. Inte utforskat sketchup helt ännu :)

Sandkvist gillar detta.
  27. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    Hur fan gör man för att lägga upp bilder? Går det att göra det svårare eller?
    Boettbilder kommer så småningom 8O)

28. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Använd "ladda upp bild" och välj forumkoden
    med IMG-taggar. Alternativt använd bild-knappen och ange webbadress

29. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    Testar denna först.

Dixie, NiklasArvid, plattfot och 5 andra gillar detta.
  30. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    Från sidan

Boris Balkan gillar detta.