Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tärnan - 17 jewels enl tavlan och 15 enl verket?

Diskussion i 'Vintage' startad av Ronnie, 3 november 2014.

1. Ronnie
    Trådstartare

Ronnie Stadsbo

Pillade bort baksidan som satt löst på min klocka och undrar hur det här går ihop?
    "15 jewels" enligt verket, men 17 enligt urtavlan. Vad är det för verk förresten, och tror ni tavla och verk egentligen hör ihop?
    image.jpg
    image.jpg

marconimotet och Grafton gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    AS 1130.

Vet inte om det är en urmakare som bytt verket eller tavla i ett senare skede, eller om de kanske hade delar kvar i lager på fabriken och plockade ihop en klocka. Tärnan är ju ett märke som inte tillverkade egna urverk, utan köpte in från olika producenter.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_1130

Fin klocka i alla fall! :)

marconimotet gillar detta.
  3. Ronnie
    Trådstartare

Ronnie Stadsbo

Tack! Det tycker jag med. :)

Googlade lite och inser att verket är ett A. Schild AS 1130. Det fanns visst i både 15, 17 och 21-juvelsversioner. Kanske utbytt nån gång ja...

...och nu såg jag din länk till AS 1130 också ja. ;)

4. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Tris att det är utbytt .Det brukar vara ingraverat tärnan ibland verket . Men 15 eller 17 jewelrs tror jag int gör så stor skillnad . Annars kan du säker jaga rätt på ett utbytes 17 .

Ronnie gillar detta.
  5. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Skulle tavlan kunna vara ommålad/förbättrad och någon gjort ett misstag? Nu är ju tärnan kanske inget märke som man kanske vanligtvis fuskar med och jag kanske har tokfel, men...

Edit: Dock säkert större chans att verket eller tavlan är bytt.

6. Ronnie
    Trådstartare

Ronnie Stadsbo

rogart-63 gillar detta.
  7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Lyft vinkeln är 48 grader men vad 57' betyder undrar jag oxå .

8. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Måste ju vara att lyft vinklen skall vara 48,57 grader det vill säga 48,6 grader på timegraphern .

9. Lithium

Lithium Stadsbo

10. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Kan det inte vara så att olika versioner av as1130 har olika lift Angle? Verket finns ju i allt från 15 till 21 juveler och med olika varianter på balansen. Antingen 48 eller 57 grader beroende på verk?

11. Ronnie
    Trådstartare

Ronnie Stadsbo

Lithium ser ju ut att ha svaret, även om "fyrtioåtta plus femtiosju delat på sextio" grader låter bra skumt jämfört med 48...

12. Ronnie
    Trådstartare

Ronnie Stadsbo

Lithium gillar detta.