• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tärnan - 17 jewels enl tavlan och 15 enl verket?

Ronnie

Rolex
Pillade bort baksidan som satt löst på min klocka och undrar hur det här går ihop?
"15 jewels" enligt verket, men 17 enligt urtavlan. Vad är det för verk förresten, och tror ni tavla och verk egentligen hör ihop?
image.jpg

image.jpg
 

rogart-63

Patek
Tris att det är utbytt .Det brukar vara ingraverat tärnan ibland verket . Men 15 eller 17 jewelrs tror jag int gör så stor skillnad . Annars kan du säker jaga rätt på ett utbytes 17 .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle tavlan kunna vara ommålad/förbättrad och någon gjort ett misstag? Nu är ju tärnan kanske inget märke som man kanske vanligtvis fuskar med och jag kanske har tokfel, men...

Edit: Dock säkert större chans att verket eller tavlan är bytt.
 

rogart-63

Patek
Köpte en Timegrapher och vill testa klockan i fråga. Vad har AS1130 för ...lyftvinkel?
48 57' står det på den här sajten http://hiro.alliancehorlogere.com/en/Under_the_Loupe/Calibres_with_a_48_57'_Degree_Lift_Angle men vad menas med det?

Köpte en Timegrapher och vill testa klockan i fråga. Vad har AS1130 för ...lyftvinkel?
48 57' står det på den här sajten http://hiro.alliancehorlogere.com/en/Under_the_Loupe/Calibres_with_a_48_57'_Degree_Lift_Angle men vad menas med det?

Lyft vinkeln är 48 grader men vad 57' betyder undrar jag oxå .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kan det inte vara så att olika versioner av as1130 har olika lift Angle? Verket finns ju i allt från 15 till 21 juveler och med olika varianter på balansen. Antingen 48 eller 57 grader beroende på verk?
 

Ronnie

Rolex
Lithium ser ju ut att ha svaret, även om "fyrtioåtta plus femtiosju delat på sextio" grader låter bra skumt jämfört med 48...
 
Topp