Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tärnan oceanographer

Diskussion i 'Diskussion' startad av rogart-63, 28 februari 2014.

1. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Har äntligen lyckats få tag i en Tärnan Oceanograper .Enda bekymmret är att någon varit där och färgat visarna . Skulle vilja ha tillbaka originalet . Frågan är om hur har dom gjort när dom färgat? Ska jag lämna in och få relumat eller ska jag ge mig på att försöka tvätta bort . Frågan är då med vad ? Mcgyvers gamla knep med destvatten och yes ? .BTW det är allt en rejäl rackare :)

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Jäklar vad coolt, trodde inte tärnan fanns som aktivt företag längre! :) Kanske kan du kontaka dem och fråga om du kan få köpa ersättningstavla + visare? annars borde väl visarna klara aceton + glasfiberpenna, eller?

3. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Tror det är ett företag som heter Techne eller ngt liknande som skruvat ihop den där projekt klockan. Kontakta dem och kolla om de har tavlor och visare över. Googla så hittar du dem.

4. Mr.Chang

Mr.Chang Präst

Från:
    Gbg
    Ser fuktskadad ut i mina ögon.

jabla gillar detta.
  5. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Den är inte fuktskadad, är nästan 100% säker på att den är vintageifierad genom att både tavla och visare är bakade i ugn av en kille som heter Magnus.
    Klockan är en remake eller homage av de gamla Tärnan uren. Tror det var 2 eller 3 år sedan man kunde boka sig för ett ex av de 200? Som gjordes. Tror detta ex är 002 eller?

Edit: har den 002 som serienr är jag HELT säker påatt den "ugnsbakats" av magnussthlm eller vad han nu heter. Vet inte om han finns här på KS eller bara på TTT

Peter K och Maro gillar detta.
  6. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Har tagit kontakt med Taernan eller Tärnan .Men inte fått nåt svar .Jo kanske visarna dom går ju alltid att reluma .Men vågar inte .:nailbiting:.Hade det varit nån annan sur gammal klocka hade jag testat .

Har mailat dom men inte fått nåt svar ännu .Såg dock att dom lagt ner Tärnan delen av hemsidan .

Ja inte är det så snyggt :(

7. Mr.Chang

Mr.Chang Präst

Från:
    Gbg
    Och vad är vitsen att förstöra en klocka?
    Den har ju ingen historia att berätta,annat vare det om den var vintage.

rogart-63 gillar detta.
  8. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Kunde inte låta bli att köpa den .Och så har den serienummer 002 vilket borde betyda att det är den andra som gjorts ? Vem har nummer 1 ? Man skulle ju hoppas att det bara vore soja på visarna och tavlan . Då skulle man kunna tvätta med vatten .Undrar om den är trycktestad efetråt ? Troligen inte :( .

9. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Undrar om inte 001 behölls av företaget? Tag kontakt med MagnusSthlm på TTT, kanske han vet ngt sätt att återställa. Tror dock att det är kört. Enda sättet är att få tag i ny tavla och nya visare är jag rädd.

10. MAK

MAK Friends of KS

Är det inte någon som "vintage-ifierat" mha soya? Om de stämmer borde den väl inte va allt för svår att tvätta bort. Testa taveltvätt innan du beställer nytt. Min tärna hälsar

rogart-63 gillar detta.
  11. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Det kan man fråga sig... Men det är ganska vanligt. Man villa ha funktionen av nytt men med utseende av vintage. Finns ju tom tillverkare som gör samma sak i fabrik typ Steinhart mfl

12. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

taskigt, glömde han ställa timer till ugnen? De där är ju ganska kraftigt steg över bakat...

13. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Var hittar man taveltvätt ? Dum fråga men vad heter det på Engelska

14. MAK

MAK Friends of KS

MacGuyver och Aurum är väl forumets taveltvätt-experter. Dra ett PM till dem.

15. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Tack ska göra så.Imorgon .Nattinatt

Skickat från min C1905 via Tapatalk

16. fretig

fretig Stadsbo

Från:
    sthlm
    001 gick på Ebay för någon månad sedan. Till förmån för välgörenhet.
    Visst är det en grym känsla i klockan =)

17. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ok .Får man fråga vad den hamnade på ? Jag som kollat efter Tärnan med jämna mellanrum .Absolut känns svintung men när man fått den på handleden försvinner vikten . Dock tycker jag den är lite stor .

18. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tvärt om, modellen är ganska ny.

Ursäkta, men den ser ju fan inte klok ut. Ser ut som att någon bakat delarna i ugnen och i så fall går det ju inte att göra delarna fina igen (förutom ny lyspasta till visarna).
    Jag hade försökt få tag på nya delar till den.

19. yonsson

Från:
    GBG
    http://klocksnack.se/threads/tärnan-oceanographer-nr-10.13607/

Du har väl kollat prisregleringen innan du handlat?

20. fretig

fretig Stadsbo

Från:
    sthlm
  21. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  22. yonsson

Från:
    GBG
    Ipaden sabbade min stavning, men du hängde ju med ändå. :)
    Modellen är riktigt cool tycker jag även om den påminner rätt mycket om "ni vet vad". Hoppas du hittar en ny tavla och visare. De tillverkades väl bara i 500 exemplar?

23. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Jo det förstod jag, menade mer på företaget/märket... Tärnan är ju ett gammalt märke med en massa fina 50-60 tals ur! ;)

Borde det inte gå att skrapa med en glasfiberpenna på visarna/index och se hur djupt bakningen sitter? tavlan är nog dock tyvärr körd...

24. yonsson

Från:
    GBG
    eriksson850
    Tavlan har ju kokat, så det tror jag inte.

25. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Ok ok! :)

26. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Var nära på att beställa en sån här när det begav sig. Men vad faan har den tidigare ägaren gjort med stackarn? En av de värre 'modifieringar' jag sett.
    Hoppas du hittar ny tavla. Klockan är ju egentligen hur cool som helst.

27. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Smacka på ett grönt nato och den kommer lyfta, jag gillar den kraschande tavlan och insidan är ju som ny så bara köra på! :)

Scaramanga gillar detta.
  28. KalleKnuda

KalleKnuda Stadsbo

Från:
    Guldkusten
    Grymt porrigt! Lite väl bakad för min del. Reagerar också på bezeln inte fått samma behandling som tavlan, tycker den ska se lite sliten ut också med tanke på tavlan

eriksson850 och Jockinho gillar detta.
  29. Johan M

Johan M Borgare

Har sett den där tidigare och tycker att den är förstörd. Jag är förvånad över att han lyckades sälja den. Och att du köpte :) 2000 kr är 1500 kr för mycket enligt mig.

Techné watches finns även på facebook. Kolla om han har ersättningstavlor och visare. Annars får du väl köpa en till ...

30. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
Mårtenssons ur Brookfield