• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tärnan oceanographer

rogart-63

Patek
Har äntligen lyckats få tag i en Tärnan Oceanograper .Enda bekymmret är att någon varit där och färgat visarna . Skulle vilja ha tillbaka originalet . Frågan är om hur har dom gjort när dom färgat? Ska jag lämna in och få relumat eller ska jag ge mig på att försöka tvätta bort . Frågan är då med vad ? Mcgyvers gamla knep med destvatten och yes ? .BTW det är allt en rejäl rackare :)

bCZRKmi.jpg


oDknAbU.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har äntligen lyckats få tag i en Tärnan Oceanograper .Enda bekymmret är att någon varit där och färgat visarna . Skulle vilja ha tillbaka originalet . Frågan är om hur har dom gjort när dom färgat? Ska jag lämna in och få relumat eller ska jag ge mig på att försöka tvätta bort . Frågan är då med vad ? Mcgyvers gamla knep med destvatten och yes ? .BTW det är allt en rejäl rackare :)

bCZRKmi.jpg


oDknAbU.jpg


Jäklar vad coolt, trodde inte tärnan fanns som aktivt företag längre! :) Kanske kan du kontaka dem och fråga om du kan få köpa ersättningstavla + visare? annars borde väl visarna klara aceton + glasfiberpenna, eller?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror det är ett företag som heter Techne eller ngt liknande som skruvat ihop den där projekt klockan. Kontakta dem och kolla om de har tavlor och visare över. Googla så hittar du dem.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den är inte fuktskadad, är nästan 100% säker på att den är vintageifierad genom att både tavla och visare är bakade i ugn av en kille som heter Magnus.
Klockan är en remake eller homage av de gamla Tärnan uren. Tror det var 2 eller 3 år sedan man kunde boka sig för ett ex av de 200? Som gjordes. Tror detta ex är 002 eller?

Edit: har den 002 som serienr är jag HELT säker påatt den "ugnsbakats" av magnussthlm eller vad han nu heter. Vet inte om han finns här på KS eller bara på TTT
 

rogart-63

Patek
Jäklar vad coolt, trodde inte tärnan fanns som aktivt företag längre! :) Kanske kan du kontaka dem och fråga om du kan få köpa ersättningstavla + visare? annars borde väl visarna klara aceton + glasfiberpenna, eller?

Har tagit kontakt med Taernan eller Tärnan .Men inte fått nåt svar .Jo kanske visarna dom går ju alltid att reluma .Men vågar inte .:nailbiting:.Hade det varit nån annan sur gammal klocka hade jag testat .

Tror det är ett företag som heter Techne eller ngt liknande som skruvat ihop den där projekt klockan. Kontakta dem och kolla om de har tavlor och visare över. Googla så hittar du dem.
Har mailat dom men inte fått nåt svar ännu .Såg dock att dom lagt ner Tärnan delen av hemsidan .

Ser fuktskadad ut i mina ögon.

Ja inte är det så snyggt :(
 

rogart-63

Patek
Kunde inte låta bli att köpa den .Och så har den serienummer 002 vilket borde betyda att det är den andra som gjorts ? Vem har nummer 1 ? Man skulle ju hoppas att det bara vore soja på visarna och tavlan . Då skulle man kunna tvätta med vatten .Undrar om den är trycktestad efetråt ? Troligen inte :( .
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och så har den serienummer 002 vilket borde betyda att det är den andra som gjorts ? Vem har nummer 1 ?
Undrar om inte 001 behölls av företaget? Tag kontakt med MagnusSthlm på TTT, kanske han vet ngt sätt att återställa. Tror dock att det är kört. Enda sättet är att få tag i ny tavla och nya visare är jag rädd.
 

MAK

Friends of KS
Är det inte någon som "vintage-ifierat" mha soya? Om de stämmer borde den väl inte va allt för svår att tvätta bort. Testa taveltvätt innan du beställer nytt. Min tärna hälsar

Enw3yE1.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och vad är vitsen att förstöra en klocka?
Den har ju ingen historia att berätta,annat vare det om den var vintage.

Det kan man fråga sig... Men det är ganska vanligt. Man villa ha funktionen av nytt men med utseende av vintage. Finns ju tom tillverkare som gör samma sak i fabrik typ Steinhart mfl
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Undrar om inte 001 behölls av företaget? Tag kontakt med MagnusSthlm på TTT, kanske han vet ngt sätt att återställa. Tror dock att det är kört. Enda sättet är att få tag i ny tavla och nya visare är jag rädd.


taskigt, glömde han ställa timer till ugnen? De där är ju ganska kraftigt steg över bakat...
 

fretig

Cartier
001 gick på Ebay för någon månad sedan. Till förmån för välgörenhet.
Visst är det en grym känsla i klockan =)
 

rogart-63

Patek
001 gick på Ebay för någon månad sedan. Till förmån för välgörenhet.
Visst är det en grym känsla i klockan =)

Ok .Får man fråga vad den hamnade på ? Jag som kollat efter Tärnan med jämna mellanrum .Absolut känns svintung men när man fått den på handleden försvinner vikten . Dock tycker jag den är lite stor .
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jäklar vad coolt, trodde inte tärnan fanns som aktivt företag längre! :) Kanske kan du kontaka dem och fråga om du kan få köpa ersättningstavla + visare? annars borde väl visarna klara aceton + glasfiberpenna, eller?
Tvärt om, modellen är ganska ny.

Ursäkta, men den ser ju fan inte klok ut. Ser ut som att någon bakat delarna i ugnen och i så fall går det ju inte att göra delarna fina igen (förutom ny lyspasta till visarna).
Jag hade försökt få tag på nya delar till den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ipaden sabbade min stavning, men du hängde ju med ändå. :)
Modellen är riktigt cool tycker jag även om den påminner rätt mycket om "ni vet vad". Hoppas du hittar en ny tavla och visare. De tillverkades väl bara i 500 exemplar?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tvärt om, modellen är ganska ny.

Ursäkta, men den ser ju fan inte klok ut. Ser ut som att någon bakat delarna i ugnen och i så fall går det ju inte att göra delarna fina igen (förutom ny lyspasta till visarna).
Jag hade försökt få tag på nya delar till den.


Jo det förstod jag, menade mer på företaget/märket... Tärnan är ju ett gammalt märke med en massa fina 50-60 tals ur! ;)

Borde det inte gå att skrapa med en glasfiberpenna på visarna/index och se hur djupt bakningen sitter? tavlan är nog dock tyvärr körd...
 

Pope

Cartier
Var nära på att beställa en sån här när det begav sig. Men vad faan har den tidigare ägaren gjort med stackarn? En av de värre 'modifieringar' jag sett.
Hoppas du hittar ny tavla. Klockan är ju egentligen hur cool som helst.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Smacka på ett grönt nato och den kommer lyfta, jag gillar den kraschande tavlan och insidan är ju som ny så bara köra på! :)
 

Johan M

Cartier
Har sett den där tidigare och tycker att den är förstörd. Jag är förvånad över att han lyckades sälja den. Och att du köpte :) 2000 kr är 1500 kr för mycket enligt mig.

Techné watches finns även på facebook. Kolla om han har ersättningstavlor och visare. Annars får du väl köpa en till ...
 
Topp