• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tärnan vintage, Klockgunnar och spa >>

Chuck

Patek
2-Faktor
Längesen jag bidrog med nåt vettigt så tänkte showa min coola tärnan!

Tärnan är ett svenskt fabrikat som köpte klockor i Schweiz för att sedan branda om tavlan. Såldes under 50-60-70 talet sen försvann de. Finns en remake som heter oceangrapher men enligt hemsidan är det ingen riktig svensk/swiss. Hälften av klockan är tillverkad i Asien och vad jag vet är det ingen svensk som väckt varumärket till liv. Ska du ha ordentliga varor måste du köpa vintage.

Denna pjäs köpte jag hos Klockgunnar i Motala när jag reste i jobbet. Klockgunnar är en liten butik belägen längs med paradgatan och är egentligen bara öppen för skojs skull. Öppnar 14:00 om jag inte missminner mig och utbudet är väldigt varierat. Mycket vintage i 500-1500 klassen, nån zenith men mest blaj. Mycket Quartz typ Visa men även lite båtklockor.

Gubben i affären är en gammal urmakare och en lokal kändis, säkert över 85 strecket men väldigt trevlig och rolig. Ringde dit innan senaste besöket då svarade han "Bingolotto" :woot:

Men som sagt första besöket hos Gunnar fick jag med mig denna pjäs hem och var hyfsat glad. Sålde av den till en forum medlem för 2 år sedan men saknaden blev för stor. Bad o få köpa tillbaka den för 3 månader sedan och det fick jag som tur:happyhappy:

1978 - fyller 37 om en vecka!
Plexiglas med datum bubbla invändigt :bored:
38mm
FHF905 automat, robust verk som användes bl.a. av gp under 70 talet. Windable, datum 21600bph
20mm lugs
Antimagnetic och 10atm
Vridningen snurrar åt båda hållen
Incabloc
Radium?tritium? Vet ej men lyser liiiiiten stund efter uppladdning
Sunburst tavlan har målade index

Lite bilder!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpg
image.jpeg


Urverket, notera loggan. Rotorn skrapar i baklocket men som sagt imorgon ska den hos en urmakare. Hoppas på få den tät vid morgondagens service.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Dokumentation följde med köpet. Såldes hos Klockgunnar 1978, bytes in hos honom för 2 år sedan sedan köptes den av mig.
image.jpeg

Kolla luggen
image.jpeg


Lite kul info om försäkringen fick ett gott skratt :hilarious:

image.jpeg
image.jpeg


Avslutar med artificiellt lumeshot
image.jpg


Ha en god kväll!
Cheers Chuck
 
Topp