• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Täthetsservice?

  • Trådstartare Deleted member 6965
  • Start datum
D

Deleted member 6965

Guest
Såhär inför badsäsong så har jag en fråga.
Hur ofta lämnar ni in era klockor på täthetsservice? Många tillverkare rekommenderar ju att det ska utföras vartannat år? Eller trycktestar ni de enbart inför bad och om de inte presterar som de ska åtgärdas det?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Inte så ofta som jag borde men å andra sidan så badar jag aldrig med klockor jag är rädd om även om de ska klara det utan problem. Men brukar bli om jag har ändå ska förbi urmakaren och har en klocka på armen som inte bilvit trycktestad på ett tag.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tänkte precis fråga! Vart kan man fixa eventuellt packbyte och trycktest billigast och bäst i sthlm? Det är bara en vintage kvartsdykare men den bör hålla tätt efteråt ;)

Går det att trycka till 20atm? De flesta kvitton jag har sett har bara varit 10atm trots dykare
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tänkte precis fråga! Vart kan man fixa eventuellt packbyte och trycktest billigast och bäst i sthlm? Det är bara en vintage kvartsdykare men den bör hålla tätt efteråt ;)

Går det att trycka till 20atm? De flesta kvitton jag har sett har bara varit 10atm trots dykare

Jag går alltid till Rob Engström, de är bra men vet inte om de är billigast eftersom jag aldrig har behövt betala för ett trycktest. Har å andra sidan köpt flera klockor där så får väl ses som after sale service även om det inte var på klockor köpta där. (varje gång jag frågat vad de vill ha så har de bara viftat bort det) En av fördelarna med att inte köpa från gråhandlare.

Men när jag har vart där med en klocka som jag ska sälja och köpparen har betalat för att de ska öppna den och se så att allt ser rätt ut och är äkta samt trycktesta så har de tagit 500. Packbyte vet jag inte jag inte vad de tar för.
 

noeLLY

Cartier
Tänkte precis fråga! Vart kan man fixa eventuellt packbyte och trycktest billigast och bäst i sthlm? Det är bara en vintage kvartsdykare men den bör hålla tätt efteråt ;)

Går det att trycka till 20atm? De flesta kvitton jag har sett har bara varit 10atm trots dykare
Många testar med ett gränsvärde! Man ställer in eller har olika program med olika parametrar därav kan det stå 10atm men programmet är avsett för 200m etc
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Trycktestade min AT från 2013 i mars. Jag trycker varannat år och om det är ok så badar jag med uren året ut *living on the edge*
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tänkte lämna in subben nu inför sommaren, är inte bytt på 3 år. Packningsbyte & trycktest går på 1200kr hos Rob har jag för mig.
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Lånar tråden lite, när bör man lämna in den första gången?
Är det lugnt, så länge den täcks av garantin?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Så du badar vartannat år (udda år)... ;)

Nej, jag badar varje år; därav *living on the edge*.

Men jag tycker det är en hyffsat välkalkylerad risk:
*Tryckt enligt spec(vilket är overkill för mina vattenäventyr)
*Mina klockor servas enligt rekommenderade intervall
*Statistiska sannolikhetsteorin att om den var ok förra året är den ok detta år.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Hm.. Vet någon var jag billigast (och bäst) kan lämna in en vintage Heuer kvartsdykare för ev. packningsbyte och trycktest?

Ringde ABC urmakare (Werners ur) men han hade inte tillgång till Heuer packningar och ville inte stoppa in AM packning. Jobbade mest med Omega osv. men tipsade om klockmaster i Globen så slår en pling dit med.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
En täthetsservice hos AD ger 2 års garanti preciss som ursprungsgarantin. Att efter det enbart trycktesta säger inget annat än att klockan är tät just då. En service kostar 1200-1500.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Erikssons ur tar 200kr~ för en täthetsservice+ trycktest
Nymans/ krons ur 1100kr

Erikssons kunde bara trycka till 8 bar. Motsvarar det 8atm/80m? Duger väl för att bada/snorkla med?
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Erikssons ur tar 200kr~ för en täthetsservice+ trycktest
Nymans/ krons ur 1100kr

Erikssons kunde bara trycka till 8 bar. Motsvarar det 8atm/80m? Duger väl för att bada/snorkla med?

200 för täthetsservice låter ologisk billigt. De ska ju byta alla packningar och ta på sig ett garantiåtagande. Många tar väl runt 150 bara för trycktest(om de inte bjuder på det). Sedan är det viss skilnad på om det är en kronograf eller inte och vilket tryck klockan ska klara, fler packningar. Men lovar han ingen garanti så kanske...
Men utan garanti skulle jag gå någon annan stans.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
200 för täthetsservice låter ologisk billigt. De ska ju byta alla packningar och ta på sig ett garantiåtagande. Många tar väl runt 150 bara för trycktest(om de inte bjuder på det). Sedan är det viss skilnad på om det är en kronograf eller inte och vilket tryck klockan ska klara, fler packningar. Men lovar han ingen garanti så kanske...
Men utan garanti skulle jag gå någon annan stans.
Missade en nolla, 2000:-~ Dyrast hittills iallafall. Har kontaktat Klockmaster i Globen och Farfars ur med, återkommer med deras priser.
 
  • Like
Reactions: TiE

Erik1

Patek
2-Faktor
Fredmans ur tar 1200:- men då ingår ruckning/batteribyte, packbyte, rengöring osv.

Klockmaster Globen ville ha 4-600~ för packbyte och trycktest.

Jäkla skillnad prismässigt när man börjar kolla runt lite.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Litet förtydligande: Svaret gällde frågan om Rolex Sub..
Vi kör då packningsbyte samt hela täthetsmenyn:
1X 8m vatten undertryck
1X 300m vatten övertryck
1X värmeplattan
1X kylplattan
1x luft
:)

Vad tar ni för täthetsservice på en Longines hydroconquest? (Ej chronograf)
Samt hur lång tid?
 

GT_karl

Omega
Testar mina när jag känner att jag skall använda klockan vid resa eller bad, så var annat eller tredje år brukar det bli eller vid service.
Testar även om jag köper begagnat och vill vara helt säker.
 
Topp