Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tävling för er fanboys av Omega och Rolex!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Spencer, 7 oktober 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Spencer
    Trådstartare

Spencer Gustav II Adolf Admin

Detta är en tävling för de två klockgiganterna på världens klockforum och KS. Jag vill att ni berättar i ord och bild varför just ert märke är det bästa! En vinnare kommer koras och litet passande pris från Rob Engströms kommer delas ut till bästa motivation. Så förutom äran får man ett pris samt att ens favvomärke blir veckans tillverkare med alla de ärobetygelser som tillkommer!

Sista dag för bidrag till tävlingen är söndagen den 14 oktober kl 14.00 vinnare koras kl 20.00.

Gummo gillar detta.
  2. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Hmmm det kanske är dags att konventera? :lol:

3. Spencer
    Trådstartare

Du är ju en Fanboy av Rolex, särskilt DSSD :D

4. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Haha jo jag tänkte det. - Du har helt rätt :D Jag ska nog försöka få ihop något :cool:

5. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Måste man vara fanboy?, du vet ju att jag är i en konverteringsfas :D

Edit:

Svaret till 80talisten svarade på min fråga.

6. Det är en kuggfråga, alla klocknördar är Rolex fanboys oavsett om man erkänner det eller inte, och Omega har inga fanboys! :)

Vad vinner jag?

7. Spencer
    Trådstartare

:D lite mer får du nog jobba..

8. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Om vintage Tudor räknas som Rolex, så kan jag knåpa ihop något, och delta med gott samvete?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

9. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Hmm...behöver man berätta varför Omega är bäst ? Det trodde jag var självklart för alla och envar. :)

Det är nog lite som att jämföra Mercedes och BMW i mina ögon, båda tillverkar ypperliga bilar men ofta föredrar man någon av de två. Omega har i mina ögon en mer måttlig prisbild, är mer "value for money" (om man nu kan tala om sådana begrepp i de här prisklasserna) och har en fantastisk historia; det hade tillverkats manufakturkalibrar med den grekiska bokstaven för perfektion inristat i verken i nästan 100 år när Rolex började göra sina första riktiga manufacture calibers i 15xx-serien. Jag tycker också Omega är snäppet vassare beträffande urverken av dagens datum, där man försiktigt började utmana med kaliber 2500 för att köra både ifatt och förbi den 24 januari år 2007 när kaliber 8500A lanserades för allmänheten. Kvalitetsmässigt skulle jag vilja påstå att dagens produktion är "on a par" med allt Rolex tillverkar; det är en otrolig resa Omega gjort om man ser tillbaka på de senaste tio åren.

Rolex står för mycket av det jag skulle vilja att Omega också gjorde; framförallt kontinuitet. Omega spottar ur sig alltför många modeller och särskilt de "limiterade" upplagorna som "bara" görs i 10.007 exemplar, det udda numret dessutom ofta i någon slags fånig hyllning till en fiktiv actionhjälte, är löjeväckande. Och inte nog med det, ibland stämplas både urtavlor och sekundvisare och boettlock med Bond-loggan. Vansinne. Något sådant har jag svårt att tro att Rolex skulle nedlåta sig till; ett stabilt fokus är vad jag önskar mig av det framtida Omega i vilket varumärkets historia och tradition vårdas med större omsorg.

Summa summarum: Rolex gör otroliga klockor värda all aktning och respekt, men varför nöja sig med något riktigt bra när det finns något ännu bättre ? ;)

Vänligen
    Forumets undersköterska (obotlig Omega-fanboy)

10. Spencer
    Trådstartare

Utmärkt! Första tävlingsbidraget.

11. David

David Bödeln

Undersköterskans inlägg är lite som Eminems final-battle i 8 Mile, vad ska man kunna svara på det? Kvar återstår bara att skamset slinka ut bakvägen.

Belfort af Wall Street gillar detta.
  12. Spencer
    Trådstartare

Jag förväntar mig stordåd från dig!

13. Anonymous

Anonymous Guest

Äh, vad f-n! Lurkande passar inte mig och den här tävlingen kan jag inte motstå.

Något redigerat bidrag:

Jag samlar på och använder klockor - har ett drygt fyrtiotal. Varav elva som det står Rolex på……Det kan få vissa att kissa på sig – nästan.

Det jag samlar minst på är Rolex. Ändå har jag elva stycken. Det här låter ju helt vansinnigt – eller hur?

Jag använder alla mina klockor oavsett värde, status och/eller vad folk runt mig tycker eller tror. De flesta människor märker inte vad man har för klocka överhuvudtaget. De som märker att jag byter varje dag (i själva verket byter jag flera gånger per dag) och kommenterar det får förklaringen att det är min hobby och att jag har många klockor – som kostar från 500 kr och uppåt. På frågan om det inte är dyrt med Rolex brukar jag svara att det beror på hur man ser det – de har ett bra andrahandsvärde och det är få saker/fritidsintressen som man med visst fog kan säga att de är värdesäkrade (jag köper inte nya klockor). Jag brukar ta som exempel andra fritidsintressen människor, i allmänhet, har och visa på hur dessa inte har något bevarat värde (monetärt) alls – ex. spel, idrott, kläder, hemelektronik, m fl. Ur det perspektivet är inte klockor dyrt alls. De flesta förstår detta.

Jag har många Rolex men jag samlar inte på dem – vad menas med det? Det är en sanning med modifikation för jag har ett par som är från femtio- och sextiotalet – dessa tillhör nog kategorin samling. Resten gör det inte. Ur samlarperspektiv värdesätter jag en 3000-kronors Longines eller en 500-kronors Tissot högre än en Rolex från 90- och 00-talet. Tillfredsställelsen att bära en gammal Omega eller Lemania är lika stor eller större än en ”isad” guld-daytona.

Varför har jag då dessa halvgamla rollar? Jo, jag anser att de är oslagbart värde för pengarna. Du köper en sportrolle, använder den – och den dag du säljer, för att du tröttnat eller behöver pengar, så har du i princip haft den gratis. Har du riktigt tur visar det sig att någon j-kla tillverkningsmiss gör att just din klocka helt plötsligt är extremt eftertraktad av en amerikansk eller japansk nörd och då har du kanske till och med tjänat pengar på att bara ha en bra klocka.

Den här relativt sannolika värdesäkringen kommer sig av att Rolex är ett ytterst starkt varumärke. Folk i allmänhet tror att det är en ”fin” klocka och de har en bild av guld och diamanter framför sig. Jag menar att den allmänna uppfattningen ger ett bra andrahandsvärde av fel orsak. Det spelar dock ingen roll för det är vad allmänheten tror som gäller när det kommer till andrahandsvärde och varumärkesvärde.

För mig tricklar det ned till två delar:
    1. Det är i princip gratis att ha en Rolex om du köper den begagnad.
    2. Den är en utmärkt vardagsklocka.
    Hur många klockor kan du använda i ur och skur, dyka med, slå på, gå in i vilket affärsmöte som helst, svetsa under bilen med, osv? En del svarar då kanske Omega/Breitling/X/XX/osv. – men då kommer vi tillbaka till andrahandsvärdet, m m.

Tillåt mig att citera en tysk urmakare i Hamburg. Ahhh, djou ver tse Rolex! Tse Landrover of vaatches!

Liknelsen är faktiskt perfekt – en Rolex är som en Landrover. Fantastiskt ”creddig” historia, starkt varumärke, fungerar i alla lägen och passar in både i stad och öken/djungel/överallt och det bör här förklaras att jag menar den ursprungliga Landrovern. Inte diskolandrovers och rangerovers. I och för sig stämmer kanske jämförelsen där också – för på senare tid har Rolex kanske börjat bry sig för mycket om modetrender, finns i fåniga versioner för brackor, används av östermalmsflickor, etc, etc. Precis som alla cityversioner av Land- och Range Rover……

Rolex - avancerad – nej, trendig – nej inte egentligen, nyskapande – nej.

Rolex en bra, robust, mångsidig och när den är satt i sitt sammanhang - billig klocka.

Den mest användbara av Rolex klockor anser jag är en helstål DJ, fyra- eller femsiffrig ref. Tänk – en klocka som är gammal nog att samla på, går att använda när du byter däck, dyker och representerar. Om den går sönder finns det delar och blir du utan medel i en by i Peru kan du byta den mot något du behöver.

Vad folk har för attityd mot/till en sådan klocka är ointressant. Den står bra för sig själv.

Mvh
    JE
    Ja, just, ja –

Och så brukar det alltid finnas de som tvivlar på att man har dem samtidigt.

Gummo gillar detta.
  14. Spencer
    Trådstartare

Tack för tävlingsbidraget och välkommen!

15. Orkar inte och efter BDJE och Undersköterskan så finns det inte mycket och säga, men för sakens skull säger jag:

Rolex, vaför...

Klassiska modeller

Jo, i princip all Rolex modeller kan kallas för klassiker...

Subben - Klassiker
    DateJust - Klassiker
    DayDate - Klassiker
    GMT (Pepsi, Coke) - Klassiker
    Daytona - Klassiker, njaa börjar bli iallafall
    Explorer I - Klassiker

Nu har förvisso Rolex haft generations skifte så vissa (dom flesta) är ersatta med uppdaterade varianter, men en SubC t.ex känns fortfarande igen även för oinvigda...

Omega känns som dom spottar ut för mycket och för limiterat och jag kan bara komma på en som jag tycker ÄR klassiker...

Mån Klockan - Nuff said -Klassiker
    Seamaster - NEJ, finns i alldeles för många varianter och alltför förändrad genom åren, typ varje år....

Rolex -1 (Vinnare)
    Omega -0

****************************************************************************************

Pris

Ok, Rolex är dyrare i inköp men iom att dom har ändrats så lite genom åren så står sig andrahands värdet bättre och efterfrågan hålls uppe...

Omega är billigare i inköp men står sig bra mycket sämre i pris iom att dom ändras så mycket hela tiden (Ej Månklockan)

Rolex -1 (Vinnare)
    Omega -0

****************************************************************************************

Prestige

Jaa här behöver man inte säga mycket, Rolex är det ultimata märket om man vill att folk ska se att du har en dyr klocka, jag är mycket på loppis på princip alla loppisar (ta Täby galopp vilken lördag eller söndag som helst) så hittar du nån som står där och säljer en gammal Omega, armbandsur och fickur, har man tur så kostar dom 10spänn har man otur kostar dom 500, vanligtvis nån hundring, SKA säga att jag ALDRIG sett en Rolex på loppis...

Alla vet att Rolex är dyrt och gemene man har aldrig ens hållt i en Rolex, ALLA har en pappa eller morfar, farfar som har en Omega...

Rolex -1 (Vinnare)
    Omega -0

Bang for the buck... (räkna bort prestige och sånt, bara kvaliten räknas)

Rolex, dyrt i inköp men står sig, traktorer som håller...

Omega, billigare men nuförtiden så är verken riktigt jävla bra....

Rolex -0
    Omega -1 (Vinnare)

Slutats, orkade inte mer tyvärr..

Rolex vinner i längden, myten finns där och det räcker långt....

Slutklämmen...gillade min loppishistoria...så

Tagline,

Rolex hittar man inte på loppis!

PS, Kul och se dig här JE !

16. Ernesto Guerra

Ernesto Guerra Torpare

Tack och lov att du hittat hit.

Det finns verkligen ett tomrum för dig att fylla här. Tack för ett som vanligt oantastligt inlägg. Den sista bilden var till och med nytagen? Jag kan inte påminna mig att jag sett den någonstans tidigare.

Två frågor i alla välmening. Jag misstänker nämligen att juryn i den här tävlingen utgörs av personen som det tog dig flera dagar att komma över att du varit inne på Rob Engström samtidigt som.

http://www.timetotalk.se/viewtopic.php?f=3&t=1406#p5351

1. Du tror inte det kan ha en menlig påverkan på dina möjligheter att vinna?
    2. Hur lång tid kommer det att ta för dig att komma över att du deltagit i tävlingen?

Ernesto

17. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Riktigt trevlig läsning!
    Du bör ju skriva ner lite tankar om DJ i Recensioner & Köpguider - viewforum.php?f=3

18. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Bäste Ernesto,

en av Klocksnacks grundprinciper är att vi inte censurerar och modererar inlägg, en annan grundprincip är att gammalt groll från andra forum inte har någon plats här på Klocksnack. Alla startar från noll, streck är dragna med spritpenna och alla blad är oskrivna. Du får gärna starta nytt, fräscht groll i nån ny tråd men just här och just nu är inte rätt tillfälle.

JE/styggepyggeno1: varmt och uppriktigt välkommen till Klocksnack, superkul att du gått från lurkande till postande och jag hoppas du joinar in på forumet och trivs tillsammans med oss andra. Du har en grym samling och mycket att bidra med! :)

:)

/Denke

Gummo och David gillar detta.
  19. Re: Tack och lov att du hittat hit.

Jag tror nog att dom flesta har gått in här med ett öppet sinna och glömt allt eventuellt gammal groll och då blir väl inte bättre om du tar upp gammal groll eller, detta är ett nytt och fräscht forum och vi borde väl försöka hålla det gemytligt och ROLIGT framför allt...

Känns onödigt att ta upp sånt här helt enkelt!'

mina 2 c

20. Ernesto Guerra

Ernesto Guerra Torpare

Gammalt groll???

Förklara vad du menar med gammalt groll. JE:s inlägg jag länkade till skrev han i förrgår. Jag håller med om att detta är ett nytt och fräscht forum, MEN jag tycker det är märkligt att man dissar någon på det ena forumet och samtidigt vill leka med dem på det andra.

Mina 50 öre

Ernesto

21. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Du sa det själv. 2 dagar sen. I min bok är det gammalt groll på ett gammalt forum. ;)

22. Spencer
    Trådstartare

Nja Denke, groll var de knappast utan ett ensidigt påhopp av vad jag kan läsa i länken. Oavsett detta utfall så välkomnar jag JE och hoppas han kommer trivas hos oss. Som jag tidigare påtalat så är det här ett nytt forum och vad som har hänt i den gamla världen lämnar vi åt sidan precis som jag faktiskt sett att gamla antagonister redan gjort.

Alla är är välkomna och jag hoppas alla skall trivas hos oss.

Men nu har vi kommit från ämnet och jag vill gärna se lite rättning. Denna tråd är för tävlingen mellan fanboys Rolex samt Omega. Låt oss hålla tråden till detta!

Med vänlig hälsning,

Propagandaministern

23. Anonymous

Anonymous Guest

Tänkte först starta en ny tråd men kom fram till att det nog skulle ge det hela, helt i onödan, för stora proportioner - det bättre att klara av det här på plats. Det blir så konstigt för oinsatta annars. Förhoppningsvis tar det hela stopp här och sedan kan vi ägna oss åt klockor och tävling.

Hade inte tänkt ge mig in i det här och jag håller även med om att detta är OT just i den här tråden. Vill ändå skicka med, i all välmening, en liten passning som kanske är att fundera på. Hur kommer det sig att flera av er konstant och alltid väljer att tolka mina inlägg på absolut mest negativa sätt? Hur kommer det sig att det inlägg som här diskuteras är att betrakta som ”ensidigt påhopp”? Varför inte som en ironisk blinkning? Överlag och redan på gamla TTT så verkade det som några av er kom in i ett tänk där allt jag skrev var konstigt och riktat mot er. Förmodligen så var en del av mina inlägg kritiska och/men det är ett ganska normalt beteende bland vuxna – man behöver inte tycka om allt andra gör och kritik är något man kanske får vara beredd på om man väljer att sticka ut hakan (eller andra framträdande kroppsdelar) på ett etablerat forum. Men man behöver inte heller avsky allt andra gör – och det gör jag inte heller. Livet och världen är inte antingen - eller. Den är oftast både och.

Jag bryr mig egentligen inte så mycket i det stora hela, för internetvärlden är trots allt inte hela världen men har faktiskt funderat lite fram och tillbaka om vad det kan bero på? Givetvis kan ni svara att det borde jag själv fundera på – och det gör jag. Nu ber jag er att fundera över er del. Har varit aktiv på ett antal olika internetsidor sedan 1999 och inom ett antal olika intressen. Det här har inte hänt mig tidigare och därför får det mig att fundera på om det är ni eller jag som är annorlunda – nu, här och tidigare. Skillnaden som jag kan se i samhället i stort är att allt blir mer och mer polariserat – det är ja eller nej, svart eller vitt, för eller mot, etc.

Jag kan både vara allvarlig, skämtsam, ironisk (såväl rakt, dubbelt och själv-), vänlig och elak. Det har fungerat bra tidigare, fungerar alltjämt utmärkt på ett flertal andra forum (klock- och andra intressen) men uppenbarligen inte med en del av er.

Min närvaro här på Klocksnack gör jag inga utfästelser om, utan det blir som det blir – Sverige är inte större än att det är intressant att följa med i vad som händer – det kan dyka upp kvalitetsartiklar här som jag vill läsa – eller intressanta saker på köp&sälj. Den här tråden gäller exempelvis en tävling som jag tycker är skoj att delta i. Precis som på andra forum finns det här också saker som jag tycker är trams och/eller tråkigt. Skillnaden är att det här är ERT forum och att ni sätter ribban. Det får jag som besökare acceptera eller inte. Jag hade och har inget med TTT att göra annat än som besökare och deltagare men jag tyckte nog att ni ville sätta ribban där trots att det inte var ert forum. Rätt eller fel kan man ha åsikter om. För det behöver inte allt med er eller allt med mig vara kass.

Har ingen intention om att vi skall sjunga ”we shall overcome” eller starta/fortsätta groll. För min del har det faktiskt aldrig varit något groll eller något att komma över. Det har känts som om några övertolkar allt jag skriver och det har varit förvånande och nytt för mig att bli betraktad på detta ensidiga sätt. Förvånande – inte förskräckande.

Såja, nog om detta och back to business – klockor.

Mvh
    JE

24. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Bäste JE !

Du har en galet fin samling och ett enormt kunnande och jag har personligen aldrig uppfattat ditt sätt att skriva som polariserande, tvärtom har du ett gentlemannamässigt, underhållande och tänkvärt sätt att skriva på. Det tror jag alla här skriver under på, så varmt välkommen till Klocksnack ! :)

Vänligen
    Forumets undersköterska

25. David

David Bödeln

Instämmer till fullo, blev uppriktigt förvånad att andra tycktes vara av en annan uppfattning.

26. Spencer
    Trådstartare

Än en gång, tråden är för tävlingsbidrag!

27. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Underlig fråga. Givetvis finns det inget som är bättre, bara olika.

När man vill känna sig likvid, (och visa det):

När man vill vara indiekool, (och smyga med det):

Olika, men ack så tuffa de båda.

Fick tydligen inte lägga till vintagekool och Breitling...

28. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Rolex (vintage Tudor) äger ut Omega!

Jag har gått och blivit lite av en "one-watch-guy", och bygger därför mitt resonemang kring det. Är även en "mögelälskare", så detta blev lite av vintagedinkornas kamp. Detta är även ett praktiskt grepp, då dessa två tillverkare har väldigt många olika modeller, så det lätt blir lite som att jämföra äpplen med päron. Har i en tidigare tråd på gamla TTT, gällande vilken klocka man skulle välja om man var tvungen att välja en, samtidigt som man har en obegränsad budget, stod mitt val mellan en vintage Omega seamaster 300 eller en Tudor snowflake no-date. Båda står pall för en hel del och är tillräckligt praktiska, och båda har en tilltalade historik. Mitt val föll till slut på "Flingan", dock med datum, eftersom det är lite praktiskt, men kanske lika mycket för att jag tycker det är snyggt med datumbubblan.

Det Seamastern saknar är Submarinerns elegans. Subben är helt enkelt lite dressigare, med sin hyfsat nätta storlek och boettform, den underbara poleringen både på boett och bezelkrans. Även bezelinläggets fina lutning gör sitt till för det lite elegantare intrycket. Seamastern är helt enkelt lite för "toolig", och saknar de lite "dressigare" elementen, för att passa som en "one-watch-guy"-dinka.

Ytterligare saker som väger för Flingan, är att den delar boett och krona med Rolex subbar. Det är en lite annorlunda Rolex sub, helt enkelt. Just Flingan tycker jag är det creddigaste man kan ha, om man endast vill ha en dinka. Någon form av status är en del av det hela, det går inte att sticka under stolen med. Omega är lite för mycket "svenne-banan" med Bondgrejjen och allt, medan Flingan är den coolaste Rolexen/Tudorn IMHO.

Ja, mina argument är väldigt ytliga, och ja, jag bryr mig en del om vad andra tycker, och jag står för det :) Omegas urverk kanske är minst lika bra, och de har två-tre modeller som faktiskt är riktigt kultiga (Seamaster 300, Speedy pro och Ploppen), men Rolex kommer alltid vara lite "finare" och "bättre", i de flestas ögon. Det törs jag nästan sätta min Flinga på ;) Några få kan säkert, med handen på hjärtat, tycka att Omega är ”bättre”, men de är sådana där förnuftiga/tråkiga ena, och vem vill egentligen vara det? ;)

Edit: Anledningen till att jag attraheras av att vara en "one-watch-guy" är för att slippa tramset med att hålla på och byta klocka titt som tätt! Tänk Bond ;)

Lånade bilder på förloraren i lite olika varianter...

The winner is...

29. David

David Bödeln

Det har redan nämnts flera gånger, men för mig är just Bond-tramset det största problemet med Omega, det drar ner märket på Hasbro- eller Lego-nivå. Jag trodde inte sådant skulle få plats i Omegas nya image, men så var det inte visade det sig. Klockan har tonats ned i alla fall, så det är ett stort steg i rätt riktning.

30. Ernesto Guerra

Ernesto Guerra Torpare

Oj, det var ett mycket fylligt svar. Väl talat JE. :D

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
Mårtenssons ur Brookfield