• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tävling: Vem har forumets mest exakta klocka?

Den som idag ställde om sin klocka med datum kan vänta till 1:a mars innan det är dags igen. Om man inte låter den stanna förstås.

Så...vilket ypperligt tillfälle att se vem som har den mest exakta klockan över tre månader!!!
OCH vem som håller igång sin klocka bäst.

  • Öppet för alla medlemmar
  • Stäng för allt med batterier
  • Medlemmarna kan ställa upp med fritt antal klockor
  • Stannar klockan under tremånadersperioden är den diskvalificerad
  • Watchwinder tillåten
  • Officiell klocka för tävlingen ser du uppe till höger.
  • Vid lika tid vinner den som anmält sig först
Pris: Äran är gott nog.

Jag ställer upp med klockorna nedan (utom Sub no date som skall på SPA inom kort och Citizen som inte kvalar in)

IMG_1127.jpg
 
Haha kul initiativ men håller med om att 3 månader är lite väl ambitiöst!

tuffa klockor kräver tuffa utmaningar. se det som en del av tävlingen. men om alla stannat i mellandagarna är tävlingen över.

Funkar kalas med 8-dagars :)

precis!!

Tycker det är lite fusk att man få använda sig av en winder också.... då blir det ju ingen sport

Det är för att dem som byter från dag till dag skall ha en chans mot OWG
 
Jag har en klocka som går lite minus på handled och liggande på sida men plus ganska mycket när den ligger med urtavlan upp. Jag kan alltså se till att den över tre månaders tid slutar på exakt +-0 med endast lite koll på hur jag lägger ner den på kvällen (oftast på sida men ibland med tavlan upp).

Är min klocka då mest exakt trots att den med urtavla upp är drygt 10 sek/dag för snabb?
 
Ja, per definition är den ju tillåten så grattis till vinsten!

I ett forum för gentlemän och damer förväntar jag mig att man tävlar så.

Då får man väl skaka lite på dem när man byter... Man har ju en fördel med flera klockor:)

Fritt fram att skaka, hjula eller stå på händer ;)

Tycker att @klockordinkorur ska lägga upp en bild på den blå Squalen med det orangea natot... :hungry:

ok det kommer.

Det här är två utmaningar i en.

1. Se till att klockan inte stannar.
2. Låta bli att ställa den rätt när den går fel.

3. Flippa inte klockan.

Jag har en klocka som går lite minus på handled och liggande på sida men plus ganska mycket när den ligger med urtavlan upp. Jag kan alltså se till att den över tre månaders tid slutar på exakt +-0 med endast lite koll på hur jag lägger ner den på kvällen (oftast på sida men ibland med tavlan upp).

Är min klocka då mest exakt trots att den med urtavla upp är drygt 10 sek/dag för snabb?

Bedömer du det som gentlemannamässigt?!
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Den som idag ställde om sin klocka med datum kan vänta till 1:a mars innan det är dags igen. Om man inte låter den stanna förstås.

Så...vilket ypperligt tillfälle att se vem som har den mest exakta klockan över tre månader!!!
OCH vem som håller igång sin klocka bäst.

  • Öppet för alla medlemmar
  • Stäng för allt med batterier
  • Medlemmarna kan ställa upp med fritt antal klockor
  • Stannar klockan under tremånadersperioden är den diskvalificerad
  • Watchwinder tillåten
  • Officiell klocka för tävlingen ser du uppe till höger.
  • Vid lika tid vinner den som anmält sig först
Pris: Äran är gott nog.

Jag ställer upp med klockorna nedan (utom Sub no date som skall på SPA inom kort och Citizen som inte kvalar in)

IMG_1127.jpg
Varför inte passa på att tävla om hur man sabbar ett snyggt ur med ett fult nato;)
 
Bedömer du det som gentlemannamässigt?!

Jag avser inte tävla. Ville bara påpeka att en klocka som över tid går jämt med ett referensur inte per definition är en exakt klocka.

I princip kan jag ha en klocka som går 30 sek/dygn för snabbt i en position och 30 för långsamt i en annan som genom lite tur i hur jag råkar bära den går +-0. Den är trots det en mycket oexakt klocka.

En klocka som i alla positioner går 1 sek/dygn för snabbt är i min mening mycket bättre men kommer i detta test vara hopplöst akterseglad.
 
Jag avser inte tävla. Ville bara påpeka att en klocka som över tid går jämt med ett referensur inte per definition är en exakt klocka.

I princip kan jag ha en klocka som går 30 sek/dygn för snabbt i en position och 30 för långsamt i en annan som genom lite tur i hur jag råkar bära den går +-0. Den är trots det en mycket oexakt klocka.

En klocka som i alla positioner går 1 sek/dygn för snabbt är i min mening mycket bättre men kommer i detta test vara hopplöst akterseglad.


I min bok är den klocka som går mest exakt vid vardagsanvändande bäst utan manipulerande och taktiska placeringar. Om man sedan alltid lägger klockan på ett visst sätt när man sover, fine, sover man med klocka (en annan intressant tråd på forumet) fine. När du kollar på klockan, visar den det rätt?
 
Den här jäveln har fortat sig 63 sekunder på en vecka. Inte nöjd men inte förvånad.

Det kunde varit värre, sub no date som var tävlan fortade 2 min och 26 sek. Som sagt, dags för service.
En Squale fortade 50 sek medan den andra saktade 17 sek !!!
Vilket ju är helt i klass med nyservade Exp II från 2001 som saktade 12 sek
och sub C från 2012 saktade 13 sek.

12/13 sek på på nio dagar får man vara rätt nöjd med. intressant att en squale 1521 klarade mindre än 2 sek fel per dag : )

Men pga av det låga intresset läggs tävlingen ner. Uppenbarligen låg inte forumets fokus på korrekt tidvisning ; )
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Det kunde varit värre, sub no date som var tävlan fortade 2 min och 26 sek. Som sagt, dags för service.
En Squale fortade 50 sek medan den andra saktade 17 sek !!!
Vilket ju är helt i klass med nyservade Exp II från 2001 som saktade 12 sek
och sub C från 2012 saktade 13 sek.

12/13 sek på på nio dagar får man vara rätt nöjd med. intressant att en squale 1521 klarade mindre än 2 sek fel per dag : )

Men pga av det låga intresset läggs tävlingen ner. Uppenbarligen låg inte forumets fokus på korrekt tidvisning ; )
Den har nu tickat på till 75 sekunder framåt i tiden, ganska exakt 10s/dygn alltså. Nöjd oavsett, hade inte väntat mig något annat. Synd att intresset var så lågt dock, jag tycker det är ganska intressant.
 
Topp