• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tävling - Vem vet mest?

Kniven

Cartier
Tänkt dra igång en liten tävling så här på kvällskvisten. Jag börjar med att ställa en fråga. Den som först svarar rätt på frågan får ställa nästa fråga. Frågorna ska vara klockrelaterade. Svarar man fel på en fråga så får man inte ställa fler frågor. Vi fortsätter dock vid den frågan som ställs av personen som svarade fel. Domare i tävlingen är den samlade kompetensen på KS, så ser man ett svar som är fel korrigerar man det. Tävlingen avslutas 2/6.

1 poäng per fråga man ställer
1 poäng per felsvar man korrigerar

Vinst: 1 Hirsch Liberty 20mm

Första frågan:
Vilken klocka/urverk var först med quick-set på datum?
 

Kniven

Cartier

Får ta på mig att det var en lite luddig beskrivning...

Tanken var alltså att man skulle ställa en ny fråga samtidigt som man svarade på frågan i föregående post, så att tråden lever vidare. Om man svarar rätt eller fel i ett fösrta skede är av mindre betydelse. Svarar man fel och någon annan uppmärksammar det betyder det dock att man är ute ur tävlingen...
 

calzone

Vacheron
anu6ebu9.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Får ta på mig att det var en lite luddig beskrivning...

Tanken var alltså att man skulle ställa en ny fråga samtidigt som man svarade på frågan i föregående post, så att tråden lever vidare. Om man svarar rätt eller fel i ett fösrta skede är av mindre betydelse. Svarar man fel och någon annan uppmärksammar det betyder det dock att man är ute ur tävlingen...
Jag kör vidare då... Vilket "massproducerat" mekaniskt armbandsur har högst djup-/dykrating enligt specifikationen?
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
aha.. trodde det skulle rättas först .. var inte säker på om date-just var först ,men den kom redan -45...
ska fundera vidare på nya frågan iaf ..
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
äh... chansar väl på Breitling då( har haft en 100meters/3300ft men tror de gör åtminstone 3000 m också så man får ställa en
ny fråga:

högklassigt klockmärke + flygplan med samma märkesnamn ( vet inte om de ägs av samma företagsgrupp ) med klocktillverkaren gör iaf fortfarande en hyllnings-pilotkronograf till planen i fråga
 

TKVF

Panerai
Jag kör vidare då... Vilket "massproducerat" mekaniskt armbandsur har högst djup-/dykrating enligt specifikationen?
Massproducerat? Aquatimer har 2000 meter. Du har Deepsea på 3900 m. Sedan har väl några klockor på 4000 m och någon, ex Sinn UX har väl 5000. Ska du ner å bada? Kom på att Sinn inte är automat.
 

Smulan

Rolex
äh... chansar väl på Breitling då( har haft en 100meters/3300ft men tror de gör åtminstone 3000 m också så man får ställa en
ny fråga:

högklassigt klockmärke + flygplan med samma märkesnamn ( vet inte om de ägs av samma företagsgrupp ) med klocktillverkaren gör iaf fortfarande en hyllnings-pilotkronograf till planen i fråga


Inte en susning men gissar på Junkers?
 

jabla

Sarlacc
Fattar ingenting men på A svarar jag Rolex och som ny fråga! varför är Rolex oftast svaret på ditt klockbehov? :)
 
Topp