• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tål en explorer mer?

Clockzor

Omega
Satt och funderade lite över en sak. Ofta tycker jag mig se att Rolex explorer marknadsförs som en tuff och tålig klocka för den råbarkade utforskaren. Jag undrar dock om det är någon teknisk skillnad i urverk eller i klockan i övrigt som gör att den skulle klara mer än exempelvis en datejust? Tänker mest på 114270 referensen. Har försökt finna lite information om detta men det verkar ju i princip vara exakt samma klocka med avsaknad utav datum och annan tavla och visare.
 

JohnDoe

Rolex
Ja de verkar ganska överens om att så länge inte djupdykning är din grej så är det bara att välja den du tycker är snyggast
 

Clockzor

Omega
Ja det verkar så! Tycker egentligen att explorern har mer charm men jag vet inte om jag skulle vilja ha en klocka utan datum.
 

JohnDoe

Rolex
Ja datum eller ej är ju en klassisk valfråga. Har lite blandat. Måste erkänna att jag allt som oftast slarvar med att ställa datumet eftersom jag kör utan winders. Eller tar en klocka utan datum när jag inte orkar ställa datum.
 

Clockzor

Omega
Förut så har jag alltid tänkt att jag inte behöver datumet på klockan men det är först när jag har varit utan som jag faktiskt inser hur mycket jag använder det.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
En exp1:a är ju en klocka för den världsvane äventyraren. Som får män och/eller kvinnor att smälta endast med en kastad blick. Som dricker öl ut flaskan och beställer köttet blodigt. DJn är en klocka för mellanchefer vars våtaste dröm är att säga åt chefen vilken idiot han/hon är.

Så ja. Exp1:an tål naturligtvis mer. Och ja, jag har själv en 114270.

;)
 

jabla

Sarlacc
En exp1:a är ju en klocka för den världsvane äventyraren. Som får män och/eller kvinnor att smälta endast med en kastad blick. Som dricker öl ut flaskan och beställer köttet blodigt. DJn är en klocka för mellanchefer vars våtaste dröm är att säga åt chefen vilken idiot han/hon är.

Så ja. Exp1:an tål naturligtvis mer. Och ja, jag har själv en 114270.

;)
Varför har då GW en DJ? ;)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Varför har då GW en DJ? ;)
Storyn jag hört är att det är Jan G som lotsat in honom i Rolex familjen. Jan G är nämligen rätt bestämd när det gäller klockor " män ska ha klockor av rostfritt stål, med mörk tavla och av märket Rolex". Visserligen länge sen, men ändå...Hänget är nog egen design dock :)
 

Clockzor

Omega
En exp1:a är ju en klocka för den världsvane äventyraren. Som får män och/eller kvinnor att smälta endast med en kastad blick. Som dricker öl ut flaskan och beställer köttet blodigt. DJn är en klocka för mellanchefer vars våtaste dröm är att säga åt chefen vilken idiot han/hon är.

Så ja. Exp1:an tål naturligtvis mer. Och ja, jag har själv en 114270.

;)
Haha!
Det låter helt klart som att det är en Explorer som gäller!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Satt och funderade lite över en sak. Ofta tycker jag mig se att Rolex explorer marknadsförs som en tuff och tålig klocka för den råbarkade utforskaren. Jag undrar dock om det är någon teknisk skillnad i urverk eller i klockan i övrigt som gör att den skulle klara mer än exempelvis en datejust? Tänker mest på 114270 referensen. Har försökt finna lite information om detta men det verkar ju i princip vara exakt samma klocka med avsaknad utav datum och annan tavla och visare.

Hittade en liten tråd på trf som diskuterar DJ vs Sub och där får du lite svar på DJn :)
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=225542
Ser att jag hade kommenterat det där redan 2012...

Sedan introduktionen av safirmodellerna, så är det ingen skillnad i tålighet. Om man jämför ref 14270/114270 med Datejust 162XX/1162XX så är det samma tåliga mellanboett (exakt samma boett för 14270 och 162XX), samma krona och kronhals, samma bakboett, samma glas, samma packningar. Glasringen är något vidare på 14270 jämfört med samtida 16200. Verken 3000, 3130, 3135 är lika tåliga. Så det kokar ner till det visuella.

Det fanns dock en tid då Explorern var en tåligare modell. Ref 1016 har en kraftigare packning i bakboetten (av samma typ som dykarmodeller) med ett separat spår för packningen och ett något kraftigare plexiglas än samtida Datejusts, vars packning inte har ett separat spår och också är tunnare. Men verket är lika, bortsett från datumet. Ref 1016 kunde också beställas med extra köldtåliga oljor, men sedan introduktionen av helsyntetiska oljor är detta inte längre något man behöver skilja mellan modellerna. Alla tål lika mycket kyla.

Om man inte är tungdykare, så kan man ta vilken Oystermodell som helst. Bortsett extrema dykdjup, så tål de lika mycket. Skulle säga att så länge man regelbundet kontrollerar täthet och också har lite koll på smörjningen av rotoraxeln, så är den största risken en Rolex utsätts för stötar.

Explorern är nog mer en livsstilsmarkör numera, än ett val en "utforskare" gör. Förr var det kanske lite annorlunda, men idag tar man ju med sig en GPS-klocka med inbyggd barometer, etc. Klart mer användbart (men o-charmigt...)

För egen del gillar jag att bära mina livsstilsmarkörer...

mvh A
 
Topp