• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/etc)

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Menar du att detta var någon typ av vetenskapligt test? Roligaste jag sett på länge, men sjukt ovetenskapligt. Du menar alltså att tidhållning är ett "bevis" på att en klocka mår bra och att detta var ett hårt test?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

yonsson skrev:
Menar du att detta var någon typ av vetenskapligt test? Roligaste jag sett på länge, men sjukt ovetenskapligt. Du menar alltså att tidhållning är ett "bevis" på att en klocka mår bra och att detta var ett hårt test?

Det var väl snarare ett test för att se om den pallade kylan utan att stanna/gå sönder. Uppenbarligen pallade den att frysas in.
 

David

Bödeln
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

yonsson skrev:
Menar du att detta var någon typ av vetenskapligt test? Roligaste jag sett på länge, men sjukt ovetenskapligt. Du menar alltså att tidhållning är ett "bevis" på att en klocka mår bra och att detta var ett hårt test?

Jag har aldrig låtit en bra historia solkas av något så trist som fakta.
 

The Pell

Cartier
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

David skrev:
yonsson skrev:
Menar du att detta var någon typ av vetenskapligt test? Roligaste jag sett på länge, men sjukt ovetenskapligt. Du menar alltså att tidhållning är ett "bevis" på att en klocka mår bra och att detta var ett hårt test?

Jag har aldrig låtit en bra historia solkas av något så trist som fakta.

Ett jävligt sunt ställningstagande! Tack för att du är så skönt avslappnad med dina klockor – och för att du delar med dig.
 

jabla

Sarlacc
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

David skrev:
yonsson skrev:
Menar du att detta var någon typ av vetenskapligt test? Roligaste jag sett på länge, men sjukt ovetenskapligt. Du menar alltså att tidhållning är ett "bevis" på att en klocka mår bra och att detta var ett hårt test?

Jag har aldrig låtit en bra historia solkas av något så trist som fakta.

:lol: :lol:
Ser fram mot fler bra historier.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/sky

Alltså kylan ska väl rimligtvis inte vara nåt problem. Men tänk på att vatten expanderar när det fryser. Frostsprängning...
Säkert lugnt sådär när det kan expandera uppåt, men nästa dude kanske vill göra det ännu fräckare... Kan bli dyrt!
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

David skrev:
yonsson skrev:
Menar du att detta var någon typ av vetenskapligt test? Roligaste jag sett på länge, men sjukt ovetenskapligt. Du menar alltså att tidhållning är ett "bevis" på att en klocka mår bra och att detta var ett hårt test?

Jag har aldrig låtit en bra historia solkas av något så trist som fakta.

Riktigt härligt att se hur avslappnad du är med din rolex haha! Roligt litet test tyckte iallafall jag! :)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Jag räknar kallt med att automatiska sportklockor tål en hel del. Visst tål quarts beaters mer men under väldigt många år så var ju mekaniska ur det enda som fanns, rolex, omega, cwc, Hamilton mfl har använts av militärer i konflikter under många år. Föreställer mig att urverken inte blivit sämre nuförtiden. Jag har använt min PO i många "påfrestande" situationer inkl skytte utan bekymmer. Klockan skall användas. Sen tror jag att just skytte som nämnts tidigare i tråden inte är så farligt för en klocka så länge man inte använder den som mål. Jag har min klocka på vänster hand, skjuter med höger och använder man gevär så tar ju axeln stöten.

Jag har tagit av min klocka vid målning för att inte få färg över hela (men det finns visst de på forumet som har bättre målningsteknik än mig har man ju förstått) sen tog jag av den när jag sågade laminatgolv en hel dag. Det var så mkt snabba små vibrationer när man sågade att det kändes inte bra.
 

David

Bödeln
130213-Ice-5_zpsdde44400.jpg

Ur askan i elden.

Inflikning av fråga... Bastu? Plockar ni med dinkan in, tycker många kör med men känns ju som att det bör vara tämligen onyttigt eller?

130822-Sauna-1.jpg


130822-Sauna-2.jpg
 

AgE

Omega
Har gjort det mesta med min 16710 och den går än. Körde bad sen bastu sen bad osv för ett par veckor sen och då måste jag erkänna att jag sneglade på den för att se om den fortfarande levde.. Man har ju hört att det är bland det mest krävande man kan utsätta en klocka för, pga temperaturskillnaderna i kombination med vatten. Men jag undrar om inte den oron är lite överdriven.

Apropå vattentäthet, finns det något riktmärke för hur ofta man bör trycktesta för att undvika bekymmer?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har gjort det mesta med min 16710 och den går än. Körde bad sen bastu sen bad osv för ett par veckor sen och då måste jag erkänna att jag sneglade på den för att se om den fortfarande levde.. Man har ju hört att det är bland det mest krävande man kan utsätta en klocka för, pga temperaturskillnaderna i kombination med vatten. Men jag undrar om inte den oron är lite överdriven.

Apropå vattentäthet, finns det något riktmärke för hur ofta man bör trycktesta för att undvika bekymmer?

Beror på hur mycket man vill riskera, men inför varje badsäsong är inget konstigt!
 

Snårtas

Rolex
Polaren hade med sig en dyr kronograf av känt märke in i bastun trots mina varningar... Gick sådär kan man väl säga. Efter en sväng i bastun och en sväng i sjön så var den full med kondens.
Min Orient för en bråkdel av priset höll dock tätt :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

noeLLY

Cartier
Bastu till kallt vatten eller tvärtom gör väl att luften i klockan (som alltid finns där) kondenserar? Även om klockan är tät? Jag skulle inte våga :)
 

Snårtas

Rolex
Visst, men inte i den omfattningen. Det var ordentligt med kondens och min klocka som hade fått exakt samma behandling var helt kondensfri...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bastu till kallt vatten eller tvärtom gör väl att luften i klockan (som alltid finns där) kondenserar? Även om klockan är tät? Jag skulle inte våga :)

All luft kondenserar inte. Fuktig luft däremot kondenserar, vilket tyder på att klockan varit otät ett tag och att fuktig luft kommit in.

Snårtas Hur en klocka hanterar fukt/värme/vatten har ingenting att göra med priset.
 

sajb

Breitling
Vi verkar vara överens om att klockar ska användas, och att det oftast går alldeles ypperligt att ha klockan på när man sportar.

Men är det någon här som har, eller känner till någon som haft problem med klockan i samband med pistolskytte? Som regel har väl de flesta klockan på "andra" handen, man många grenar innebär också tvåhandsskytte eller skytte med svag hand.
 

Omega

Omega
Min beaterSMP har följt med in i bastun, under dyk/bad/simning, träning, g-krafter, tappande i golvet samt några ofrivilliga slag mot dörrkarmar och liknande. Årgång? -97. Den är verkligen gjord för att användas. Så låt er inte bli avskräckta att bada eller något med er nya SubC... den klarar det SMPn från 97 klarar, fast 100ggr bättre.
 
Topp