• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tålig vardagsklocka, under 5k, vintage-look, finns det?

Hej!

Då jag är student och har en begränsad budget, plus att jag tränar mycket, så har jag mer och mer börjat tilltalas av att ha en klocka som klarar av att bäras all day every day och även på gymmet, men som inte är en specifik träningsklocka eller G-Shock.

Jag vet att det finns många bra dykare men jag föredrar utseendet av mer minimalistiska klockor åt vintage Omega Seamaster -hållet. Snubblade över Seagull 1963(se avatar) och andra militärklockor som jag tycker är riktigt snygga (kommer nog köpa en Seagull 1963 oavsett) men av vad jag läst mig till så verkar ingen av dessa vara speciellt tåliga för fukt (behöver inte klara en dusch men vill kunna ha klockan på gymmet för tidtagning etc).

Har ni som är kunniga några tips? Även moderna klockor med vintage-utseende är varmt välkomna!
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Det finns en uppsjö av Zodiac som kanske kan vara något för dig. Ryms inom budget och är väldigt tåliga, finns även en gel tråd om zodiac här på KS. Ligger ett par stycken på säljsidan likaså
IMG_20170618_221505.jpg
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej!

Då jag är student och har en begränsad budget, plus att jag tränar mycket, så har jag mer och mer börjat tilltalas av att ha en klocka som klarar av att bäras all day every day och även på gymmet, men som inte är en specifik träningsklocka eller G-Shock.

Jag vet att det finns många bra dykare men jag föredrar utseendet av mer minimalistiska klockor åt vintage Omega Seamaster -hållet. Snubblade över Seagull 1963(se avatar) och andra militärklockor som jag tycker är riktigt snygga (kommer nog köpa en Seagull 1963 oavsett) men av vad jag läst mig till så verkar ingen av dessa vara speciellt tåliga för fukt (behöver inte klara en dusch men vill kunna ha klockan på gymmet för tidtagning etc).

Har ni som är kunniga några tips? Även moderna klockor med vintage-utseende är varmt välkomna!
Hej. Tror inte du behöver vara orolig för fukt om du gymmar med en Sea Gull. Det borde den klara galant även om man inte ska bada med den kanske. Seiko SARB 017 tycker jag andas lite vintagevibbar och har bra vattentålighet. Får du lätt inom budget också. Finns även med svart och vit tavla, men dessa finns inte i produktion idag så då får du leta begagnat.
 
Hej. Tror inte du behöver vara orolig för fukt om du gymmar med en Sea Gull. Det borde den klara galant även om man inte ska bada med den kanske. Seiko SARB 017 tycker jag andas lite vintagevibbar och har bra vattentålighet. Får du lätt inom budget också. Finns även med svart och vit tavla, men dessa finns inte i produktion idag så då får du leta begagnat.

Inte? Läste på ett amerikanskt forum att den hade "zero water resistance". Men kanske mer syftar på att doppa hela klockan i vatten?

SARBen var snygg!
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Inte? Läste på ett amerikanskt forum att den hade "zero water resistance". Men kanske mer syftar på att doppa hela klockan i vatten?
Har för mig att den har 30m, men vågar inte garantera detta. Går säkert att googla fram. 30m betyder ju i så fall att den ska klara stänk av vatten åtminstone.
 
IMG_1465.jpg

Reissue av klockan som ägde haven 1953. Som spöade alla tillverkare med första serietillverkade 200m klockan.
Välbyggd, dyksäker och minimalistisk. Just nu säljer de ut utgående modeller och priserna är sjukt bra.

Hej!

Då jag är student och har en begränsad budget, plus att jag tränar mycket, så har jag mer och mer börjat tilltalas av att ha en klocka som klarar av att bäras all day every day och även på gymmet, men som inte är en specifik träningsklocka eller G-Shock.

Jag vet att det finns många bra dykare men jag föredrar utseendet av mer minimalistiska klockor åt vintage Omega Seamaster -hållet. Snubblade över Seagull 1963(se avatar) och andra militärklockor som jag tycker är riktigt snygga (kommer nog köpa en Seagull 1963 oavsett) men av vad jag läst mig till så verkar ingen av dessa vara speciellt tåliga för fukt (behöver inte klara en dusch men vill kunna ha klockan på gymmet för tidtagning etc).

Har ni som är kunniga några tips? Även moderna klockor med vintage-utseende är varmt välkomna!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Köpa din första Dirty Dozen? Sen bygga vidare när du kommit ur studentåren.

DIRTY_DOZEN_WWW_OMEGA_VINTAGE_JAEGER-LECOULTRE_IWC_LONGINES_WW2_MOD_ARMY_WATCHES00006_97f92d30-d20f-4a20-ad15-ed6a4462faaf_1024x1024.jpg

Edit: sry osäker på prisbilden här...
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Bulova är en riktigt fin klocka! Finns på Amazon UK för ca 300 gbp. Ibland något under ibland något över.
 
Topp