Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ta av Rolex?

Diskussion i 'Diskussion' startad av grabbbbenVetejvad, 14 oktober 2015.

1. grabbbbenVetejvad
    Trådstartare

grabbbbenVetejvad Stadsbo

Från:
    Göteborg
    14448183581401070512627.jpg Fick min Rolex igår, har några frågor om den.
    Brukar ni ta av er klockan när ni tex, tvättar, duschar m.m. Hur tålig är en rolex, detta är min första "riktiga" klocka över 40k. Hur försiktiga brukar ni vara när ni har en dyr klocka på er jämfört med en billigare? Jag är så försiktig vågar knappt ha den på.

2. Pälle

Pälle Stadsbo

Från:
    Vimmerby
    personligen tycker jag att klockor är till för att användas! det är väl inge kul o låta den ligga i lådan? kör på bara :)

Molle gillar detta.
  3. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Med en nyare Rolex så är det inga problem, men äldre avråder jag från att duscha med helt enkelt för att vara säker, oavsett om den är trycktestad eller inte.

4. nöt

nöt Biskop

Det blev en Sub till slut? :)

5. Pälle

Pälle Stadsbo

Från:
    Vimmerby
    hur gammal menar du när du säger äldre? trodde inte det skulle va några problem?

6. grabbbbenVetejvad
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    :eek: den jag köpte är 1991 nyservad är det verkligen så farligt?

7. grabbbbenVetejvad
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Yes sir :), hittade en som hade box cert o nyservad och som var i ett bra skick kunde ej låta bli :)

Rivalen, Aquaracer2, Jimpa och 2 andra gillar detta.
  8. CapTaiN-MiFFo

CapTaiN-MiFFo Friends of KS

Från:
    Norrköping
    Skulle en trycktestad nyservad Sub inte gå att bada med? Det är väl klart.

ErikGBG, Rivalen och Erik1 gillar detta.
  9. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Trycktesta och sen använd till allt. Men kanske inte när du duschar. Det är svårt att bli ren under klockan då.

Rivalen och nissehult gillar detta.
  10. Edin

Edin Borgare

Från:
    Midsomer Wreath
    För peace of mind tycker jag du ska knata iväg och trycktesta klockan. Då får du svart på vitt huruvida du kan duscha med den eller ej. Efter det tycker jag det är upp till var och en. Jag har aldrig duschat med klocka på hemma men är jag på badhus eller liknande där jag badat med klockan duschas det med klockan. Smaksak likt att jag aldrig har klocka på mig hemma..

11. nöt

nöt Biskop

Härligt :) Grattis!

12. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Jag har nästan alltid på mig en klocka; bastar, badar, sover, festar,. Dock duschar jag relativt sällan med dem, men det är bara för att jag inte tränar med klocka på....

13. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Jag skrev inte att man inte kan, men jag rekommenderar inte att göra detta med de som har plexiglas.
    Vill ni köra på så är det upp till er, men jag gör det inte. (Inte för att den inte är byggd för det, men för att den är gammal.)

14. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Varför inte bada med en som har plexiglas? För övrigt så har trådskaparens sub vad jag kan se saphirglas.

15. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Bada skiten ur den! MEN, har du inte legit papper och är 100% på att den är nyservad på ett korrekt sätt, så gå och kolla klockan innan!

16. hannes1988

hannes1988 Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Skulle säga att länken håller sig fräschare om du tvättar den emellanåt men ett trycktest kan vara bra för att veta att klockan klarar det. Sen är det bara att köra! ;)

17. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Måste säga att det var ett riktigt oväntat köp! Med tanke på den tråden du startade igår, så är ju denna klocka lite av en högoddsare! Stort GRATTIS i vilket fall som helst, du har en riktigt schysst klassiker där!

Beträffande svaret på din fråga så är svaret NEJ! Är bara och köra, enda gången klockan skall vara av, är när du byter den till en annan klocka. Dock går det att se till att du aldrig går/är klocklös. Du tar naturligtvis på dig klockan du byter till på den andra handen, på det viset blir du aldrig klocklös :D.

Molle, Stefanweei, ZtaFfaN och 7 andra gillar detta.
  18. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Riktigt stort grattis till en klassiker. Jag använder alltid mina klockor i poolen, havet eller var nu vattenaktiviteterna pågår. Klart klockan ska tåla det. Men som sagt verifiera att den är tät först.

19. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis till klockan! själv tar jag aldrig av min när det är vatten inblandat.

icalle gillar detta.
  20. icalle

icalle Friends of KS

Nej den ska va på så länge man inte ska göra. Riktiga grisjobb.

21. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Säger som jag brukar: vågar du inte använda din klocka så var den för dyr för dig.

Taxman, CapTaiN-MiFFo, jabla och 1 annan gillar detta.
  22. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Grattis! Lite oväntat att det blev en 16610 efter tråden igår. Klockor ska användas!

23. thomastheswede

thomastheswede Borgare

Grattis, bra val! Safirklockor låter jag sitta på oavsett om jag badar, snorklar, dyker, bastar eller duschar.

Plexi är en annan historia, men det slipper du bry dig om just nu. (har tidigare alltid blött ner även mina vintage Rolex men med åren blivit nojig då jag sett för många plexiklockor som INTE klarat trycktest och dessutom har de generellt blivit så värdefulla att det vore en disaster att få in fukt i en röd-sub eller Great White då de vanliga försäkringarna inte täcker det. Så tänker jag.

jabla och Andersml gillar detta.
  24. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis till en 16610.
    Svar på din fråga: NEJ!
    Den är en av dom tåligast som finns, det är bara att köra på!
    Självklart kan du bada, duscha, basta, golfa... Ja, vad som helst med den.

//Magnus

Greven gillar detta.
  25. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    +1 på den, Rolex med safirglas tål i princip hur mkt stryk som helst. Har en Datejust från -87.

26. nissehult

nissehult Friends of KS

Oavsett klocka så åker den alltid av innan jag duschar. Det samma gäller vigselring och glasögon - även om de också klarar av en dusch. Detta känns fräschast i längden.

Freddie L och Sthlm-Nicklas gillar detta.
  27. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Intressant. Där är faktiskt en fråga som jag funderat på ett tag, om en Sub (eller motsvarande) klarar av påfrestningar som golf, tennis osv. Men det skall klockan alltså klara av alltså? Har ju sett Nadal brassa på matcher i sina Richard Mille, men har som sagt funderat på om en Sub klarar samma påfrestning.

28. Sthlm-Nicklas

Sthlm-Nicklas Bonde

Från:
    08
    Klockan alltid på. Har min DD och datejust på mig 24\7 ibland. Dock inte samtidigt.;) a-little-inspiration-goes-a-long-way-22-photos-11.jpg

29. Andrew85

Andrew85 Bonde

Som många redan har sagt så är de bara att kriga på, en service är bra att göra innan såklart men fan kör på.. jag duschar och gör typ allt i både min gmtC och guld daytona..lite nyare modeller iof men gå inte runt å var rädd. Du har en grym klocka! Lev med den :)

30. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Självklart! Varit ett del oroande trådar om golf, tennis, etc. Att sporten skulle skada en Sub är bara trams.
    Finns en drös poliser, militärer etc. som använder Sub i tjänsten, och smällar från skjutvapnen påfrestar en hel del. Mycket mer än vad tennis och golf gör misstänker jag.
    Che Guevara stred ofta med sin Rolex under 60 talet, och hade den på sig när han sköts ihjäl 1967. Den tickade fortfarande då, och gjorde det flera år senare när den såldes på en auktion.

Ale, Fido1, Andrew85 och 1 annan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield