• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ta bort AR-behandling från glas?

carlanton

Audemars
Mitt välvda safirglas har börjat bli extremt repigt. Framförallt har det blivit en ring i mitten av glaset som bara syns i vissa vinklar. Jag antar att det är AR-coatingen som har repats och inte det orepbara glaset. Visst kan man polera bort AR-behandlingen? Hur gör man det?

Klockan ska visserligen in på service snart, men jag får för mig att ett nytt breitlingglas kommer vara omotiverat dyrt i förhållande till klockans ringa värde.
 
Mitt välvda safirglas har börjat bli extremt repigt. Framförallt har det blivit en ring i mitten av glaset som bara syns i vissa vinklar. Jag antar att det är AR-coatingen som har repats och inte det orepbara glaset. Visst kan man polera bort AR-behandlingen? Hur gör man det?

Klockan ska visserligen in på service snart, men jag får för mig att ett nytt breitlingglas kommer vara omotiverat dyrt i förhållande till klockans ringa värde.

En urmakare borde utan några större problem klara det, jag lämnade in min steelfish på förmiddagen och hämtade den på eftermiddagen och då var glaset som nytt, prisbild vet jag ej då jag känner urmakaren som gjorde detta gratis för mig
 

R0B

Panerai
Mitt välvda safirglas har börjat bli extremt repigt. Framförallt har det blivit en ring i mitten av glaset som bara syns i vissa vinklar. Jag antar att det är AR-coatingen som har repats och inte det orepbara glaset. Visst kan man polera bort AR-behandlingen? Hur gör man det?

Klockan ska visserligen in på service snart, men jag får för mig att ett nytt breitlingglas kommer vara omotiverat dyrt i förhållande till klockans ringa värde.
Jag fick glaset på min crosswind polerat i samband m service. Jag fick dock gå tillbaka och be urmakaren polera en extra gång då det fortfarande syntes i vissa ljus. Men slutresultatet blev grymt!

Har inte heller koll på pris, men gå till urmakare och kolla!
 

F-L-P

Panerai
Mitt välvda safirglas har börjat bli extremt repigt. Framförallt har det blivit en ring i mitten av glaset som bara syns i vissa vinklar. Jag antar att det är AR-coatingen som har repats och inte det orepbara glaset. Visst kan man polera bort AR-behandlingen? Hur gör man det?

Klockan ska visserligen in på service snart, men jag får för mig att ett nytt breitlingglas kommer vara omotiverat dyrt i förhållande till klockans ringa värde.


Försökte få Bergströms i Uppsala att göra det. Han hade gjort det tidigare men var inte nöjd med resultatet så sa att han gärna undvek det nu mer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köp autosol på macken, tejpa klockan så det inte hamnar på fel ställe, sätt därefter på en långfilm och börja gnugga. Har inte testat själv, men läst massvis av folk som gjort det utan problem.
 
Hej,
Har säkerligen diskuterats miljoner gånger men har en Planet Ocean 2500 med taskig AR coating. Nvönt mig av två olika sorters tandkräm och eltandborste i hopp om att få bort den men går lite sisådär. Helt otroligt att när man väl ger sig på den för att få bort den då blir det knappt ett märke men använder man den vanligt så får man märken i coatingen överallt.

Några tips? Är det bara ordentligt med tid som gäller? Kanske kört sammanlagt en halvtimme hittills.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Har säkerligen diskuterats miljoner gånger men har en Planet Ocean 2500 med taskig AR coating. Nvönt mig av två olika sorters tandkräm och eltandborste i hopp om att få bort den men går lite sisådär. Helt otroligt att när man väl ger sig på den för att få bort den då blir det knappt ett märke men använder man den vanligt så får man märken i coatingen överallt.

Några tips? Är det bara ordentligt med tid som gäller? Kanske kört sammanlagt en halvtimme hittills.
Autosol. Jag har gjort det på en Credor, det som behövs är tålamod och autosol. Förvänta dig en klar försämring av "antireflexegenskaper" efteråt.
 
Topp