• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ta bort cyklopet/bubblan på sin Rolex?

Rivalen

Rolex
Om man köper t ex en 1675 och tar bort bubblan. Hur mkt har man sänkt värdet då? Samlarvärdet är väl borta för alltid? Går den att sätta tillbaks på ett sådant sätt att den kan betraktas vara i original/ursprungligt skick? Ifall man mot förmodan skulle sälja om 20 år.

Tyck gärna till om detta, tack!

Bilder på en utan bubbla vore kul.

Frågar för att jag gillar GMTn, men ogillar bubbla och då blir det 5513 som lockar mycket. Ta bort bubblan skulle göra 1675 mkt attraktiv också rent utseendemässigt.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Nej, samlarvärdet är inte borta för alltid. Inte alla vintageklockor har ju originalplexit kvar utan nyare servicediton. Denke har ju varit framme och fingrat på sin bubbla...

Enligt mig ska 1675 dock ha bubbla.
 

max

Dancing Queen
Föreslår att du köper ett tropic 38 och trycker dit istället och sparar originalglaset löst för framtida försäljning.

Gillar utseendet då jag tycker bubblan mest är ivägen, men bubblan verkar helig för många.

Pers bild:
052.jpg


Bild från nätet
O29Wksq.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
1675or har inga speciella och dyra originalplastglas. Så det är bara att fila ned bubblan om du gillar planare glas, annars får du byta till ett kupat.
 

Rivalen

Rolex
Så enkelt är det uppenbarligen, tack för den Max och den blev precis så ren och snygg som jag minns från ett foto för länge sedan. Så mkt snyggare klocka enligt min smak.:D

Och Denkes 16750 utan vitguldsindex (trodde jg det var på 16750, men vad vet jag - lite) - snyggt!!!

Föreslår att du köper ett tropic 38 och trycker dit istället och sparar originalglaset löst för framtida försäljning.

Gillar utseendet då jag tycker bubblan mest är ivägen, men bubblan verkar helig för många.

Pers bild:
052.jpg


Bild från nätet
O29Wksq.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns ganska många videos och trådar om hur man tar bort cykloper (googla/youtubea), men smartast är säkert att byta glas vilket redan sagts.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Köp via VRF och tänk inte tanken att de kan vara aftermarket. Handla av Emanuele (Dr.B) så borde det vara lugnt. Kostar typ 400 dollars.

Rob tror jag inte kan fixa. Kan de så är det nog billigare än på begmarknaden.

Personligen gick jag tillbaka till bubbla då jag tycker det är snyggare på klockor med datum. Det är för liten dome på 38or. :(
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Köp via VRF och tänk inte tanken att de kan vara aftermarket. Handla av Emanuele (Dr.B) så borde det vara lugnt. Kostar typ 400 dollars.

Rob tror jag inte kan fixa. Kan de så är det nog billigare än på begmarknaden.

Personligen gick jag tillbaka till bubbla då jag tycker det är snyggare på klockor med datum. Det är för liten dome på 38or. :(
400? Shiete!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor

Jag var nära att köpa ett par NOS 271-endlinks för 1000 EUR via VRF. Som tur är så frågade jag på Rob före och köpte ett par NOS från 70-talet som legat i en låda hos dem för 800 SEK.

Hur kan du säga att vintage-rolex är galet? :)

Edit: Du kanske menade att jag är knäpp? ;)
 

DrDre

Patek
Va, kostar plastglasen till vintage rolex verkligen $400? Är det vanliga standardglad eller är det någon speciell variant som tagit slut och som är eftertraktad?​
Jag har ingen koll alls på glasen, men jag vet att vissa bytte plastglas på DD's till Omegaglas. Blev väldigt snyggt, men för mig är ändå bubblan en del av Rolex signum.​
 

Barda

Cartier
JAg tycker att bubblorna är fula och inte tillför något. Om man inte har väldigt dålig syn vilket man dock börjar få på ålderns höst. Men va fan, som alltid är det en smak sak. Men jag tycker att alla bubblor skall bort.
 

Ryttaren

Rolex
Iofs en Tudor, men jag är supernöjd att jag skippade bubblan vid servicen. Lätt att återställa om det skulle önskas. Dock inget gammalt vintageglas utan nytt T19.

mkqzaRu.jpg
 

vekktah

Cartier
Om någon kommer över glas för mindre än 400dollar är jag intresserad. Skulle vilja se min 1680 utan bubblan. Skiter i om det är aftermarket eftersom det ändå vore ett ful-test.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Om någon kommer över glas för mindre än 400dollar är jag intresserad. Skulle vilja se min 1680 utan bubblan. Skiter i om det är aftermarket eftersom det ändå vore ett ful-test.

Det finns ju s.k service-t19, som är billiga.
Inte så domat som original t19, men du får ändå känna på hur det är utan bubbla.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Om någon kommer över glas för mindre än 400dollar är jag intresserad. Skulle vilja se min 1680 utan bubblan. Skiter i om det är aftermarket eftersom det ändå vore ett ful-test.
T38 som nämnts tidigare är till för 1675 och 1655 och är ofta dyrare än andra glas för att de är ovanliga. Till subbar ska du ha t19 (5512/3) eller t39 som vanligtvis sitter på 1665. Tänk dock på att det finns massor med varianter av dessa. Alla är inte superdomes. Personligen tycker jag att ett superdome 39 ser ut som skit på annat än Sea Dwellers. Blir bara för högt.

Varianter av tropic 19

dFA5Is9.jpg

RVXuxPg.jpg

XOG7PFT.jpg

fswAlul.jpg


Tänk dock på att dessa glas förfalskas friskt.. :)
 
Topp