• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ta bort datumbubbla?

viwe

Panerai
2-Faktor
Hej, jag har sökt runt i forumet efter hur jag kan ta bort en datumbubbla. Hittar inga svar.
Kollat på någon youtube video där bubblan värms upp med vanlig låga och sedan tas bort. Är detta något som det finns erfarenhet av här?

Klockan jag ska modda är en nyinköpt Steinhart ocean 1 (beg). Kommer inte riktigt överens med bubblan.

Någon som kan tipsa om hur jag skall göra för att inte skada glaset?
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Att värma låter klokt. Känns som att bubblan borde sitta med någon form av lim. I värsta fall får du göra som @snoozarn och sabera en flaska ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej, jag har sökt runt i forumet efter hur jag kan ta bort en datumbubbla. Hittar inga svar.
Kollat på någon youtube video där bubblan värms upp med vanlig låga och sedan tas bort. Är detta något som det finns erfarenhet av här?

Klockan jag ska modda är en nyinköpt Steinhart ocean 1 (beg). Kommer inte riktigt överens med bubblan.

Någon som kan tipsa om hur jag skall göra för att inte skada glaset?
Gör som i youtube videon, värm bubblan med en liten brännare och knacka bort den med ett knivblad när du ser en bubbla i limet eller efter några sekunder.
Jag har inte sett videon du talar om så jag vet inte vad du menar med en "vanlig låga" men jag har gjort det med en liten stormtändare och det gick snabbt. Dock skulle jag råda dig att ta ur urverket innan och påminna dig om att det kan påverka antireflex behandlingen.
 

viwe

Panerai
2-Faktor
Gör som i youtube videon, värm bubblan med en liten brännare och knacka bort den med ett knivblad när du ser en bubbla i limet eller efter några sekunder.
Jag har inte sett videon du talar om så jag vet inte vad du menar med en "vanlig låga" men jag har gjort det med en liten stormtändare och det gick snabbt. Dock skulle jag råda dig att ta ur urverket innan och påminna dig om att det kan påverka antireflex behandlingen.
Jaha, det var nog en gaständare dom använde i klippet. Jag vill inte riskera att glaset pajas på ngt sätt. Vad kan det kosta att få detta gjort hos en urmakare?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ingen aning, undrar om någon ens gör sånt. Risken finns som sagt att du värmer glaset så antireflexbehandlingen blir påverkad, och då ser man ett det suttit ett cyklop där innano_O. Personligen gillar jag cyklop på dykare med datum, men jag har som sagt testat att ta bort bubblan tidigare, och det gick fint. Men nu vill du ju "modda" och då är det väl bara att välja, köpa ett glas utan bubbla eller ta bort den på det glaset du har?
 

Brunleif

Panerai
Jaha, det var nog en gaständare dom använde i klippet. Jag vill inte riskera att glaset pajas på ngt sätt. Vad kan det kosta att få detta gjort hos en urmakare?
Men om du är så missnöjd att du i annat fall ändå måste byta glas kan det väl vara kul att testa med brännaren först ;)
Gör gärna en egen youtubefilm.
 
Topp