• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ta bort namn på cert inför försäljning

Bolio

Panerai
Förstår verkligen inte varför. Som köpare skulle jag absolut inte bry mig om det stod någon annans namn på certet, därimot hade jag helt klart reagerat på om certet hade sett manipulerat ut.
Frågan blir hur denna säljare gör när han säljer en bil om personen i fråga vill ha bort sig själv ur historiken. Köper man beggat vet man ju att det funnits tidigare ägare, ingår ju liksom i den typen av affärer.

Hoppas dock att det blir affär och att du blir nöjd med det nya uret.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag tycker att hela frågan är jättekonstig? Köper du en beggad klocka så vet du köparen att någon har haft den tidigare?

Som jag ser det så finns det då två olika alternativ:

a) Själva poängen är att dölja namnet på certet, utan att behöva förstöra certet helt. Då är det väl bara att ta en svart tuschpenna och stryka över namnet som står där?

b) Du vill kunna sälja med "blankt cert" och på så sätt öka värdet?

Vilket är det? Eller har jag missat något?
 

Mangusta

Cartier
Jag tycker att hela frågan är jättekonstig? Köper du en beggad klocka så vet du köparen att någon har haft den tidigare?

Som jag ser det så finns det då två olika alternativ:

a) Själva poängen är att dölja namnet på certet, utan att behöva förstöra certet helt. Då är det väl bara att ta en svart tuschpenna och stryka över namnet som står där?

b) Du vill kunna sälja med "blankt cert" och på så sätt öka värdet?

Vilket är det? Eller har jag missat något?

Poängen är enbart att personen som köpte den från AD inte vill att klockan ska börja vandra jorden runt med hans namn på. Många flippar klockor och han tycker att det känns obehagligt eftersom att namnet inte är ett Lars Larsson namn. Det är väl inte så konstigt? Så vad är acceptabelt och skadar varken köpare eller säljare när det gäller att ta bort namnet?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Poängen är enbart att personen som köpte den från AD inte vill att klockan ska börja vandra jorden runt med hans namn på. Många flippar klockor och han tycker att det känns obehagligt eftersom att namnet inte är ett Lars Larsson namn. Det är väl inte så konstigt? Så vad är acceptabelt och skadar varken köpare eller säljare när det gäller att ta bort namnet?

Ja, men precis. Då menar jag att du bara kan ta en svart tuschpenna och "kladda över" namnet? Köparen vet ju att det är en beggad klocka, så då spelar det ju ingen roll om det står "Carl XVI Gustaf Bernadotte" eller "KLADDKLADDKLADD" på certet. Det är ju lika oanvändbart i vilket fall.
 

Mangusta

Cartier
Ja, men precis. Då menar jag att du bara kan ta en svart tuschpenna och "kladda över" namnet? Köparen vet ju att det är en beggad klocka, så då spelar det ju ingen roll om det står "Carl XVI Gustaf Bernadotte" eller "KLADDKLADDKLADD" på certet. Det är ju lika oanvändbart i vilket fall.

Så det är det ni råder att göra? Om certet är oanvändbart varför ger man ens med det då egentligen?
 

Mangusta

Cartier
Varför spelar det någon roll om namnet är överstryket/borttaget om man får certet med i affären? Jag förstår inte varför det gör något att namnet är överstruktet eftersom att det inte har något med certet att göra egentligen.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Varför spelar det någon roll om namnet är överstryket/borttaget om man får certet med i affären? Jag förstår inte varför det gör något att namnet är överstruktet eftersom att det inte har något med certet att göra egentligen.

För mig spelar det ingen roll. Så länge AD-stämpeln är korrekt och serienumret matchar klockan. Om det sedan är blankt namn, någon annans namn, eller överstruket spelar ingen roll för mig. Givet att det inte är inom garantiperioden, såklart. Då har ju ett sk blankt cert ett visst värde.
 

Watch out

Cartier
Känner att den här tråden kan få potential om man mixar den med:
stock-vector-chemical-hazard-signs-vector-illustration-19446130.jpg
 

Mangusta

Cartier
För mig spelar det ingen roll. Så länge AD-stämpeln är korrekt och serienumret matchar klockan. Om det sedan är blankt namn, någon annans namn, eller överstruket spelar ingen roll för mig. Givet att det inte är inom garantiperioden, såklart. Då har ju ett sk blankt cert ett visst värde.

Jag fattar inte heller varför man skulle bry sig så länge allt stämmer som du skriver.

Ser väldigt mysko ut med ett bortsuddat namn på cert. Dåliga vibbar

Varför får du dåliga vibbar om allt stämmer? Är det bara jag som har full förståelse för att när vi i dagens samhälle kan googla fram allt om en person på två minuter så vill kanske inte personer med unika namn ha sina namn på klockcertet? Om jag hade ett unikt namn och hade en dyr klocka att sälja till en främling så skulle inte jag heller vara bekväm med att gud-vet-vem kunde googla fram mig genom certet. Vem vet hur många gånger klockan kommer att säljas i framtiden och till vilka personer? För mig är det självklart att inte alla är bekväma med det och inget jag skulle reagera på så länge klockan är äkta och allt stämmer. Hur många håller med mig och förstår varför en del kan tänkas vilja dölja sitt namn på certet?

Bortsett från det så undrar jag om det verkligen kommer att synas att namnet är borttaget om man kör era tips med olika kemikalier?
 

Skolläraren

Panerai
Jag kanske är sinnesslö så här på morgonkvisten, men varför tog inte första ägaren bort sitt eget namn innan han sålde till dig?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Nu är det ju inte TS utan säljaren som prompt vill ha bort sitt namn. Och detta är en förutsättning för att TS ska få köpa klockan (Om jag fattat rätt?).
Jag kan ha viss förståelse för att man inte vill sprida runt sitt namn av olika anledningar, men i så fall är det ju bara att inte skicka med certet i affären alt ta bort namnet på lämpligt sätt. Men då ska säljaren inte räkna med samma pris som vid fullset.
 

Boris Balkan

Fark you!
Nu är det ju inte TS utan säljaren som prompt vill ha bort sitt namn. Och detta är en förutsättning för att TS ska få köpa klockan (Om jag fattat rätt?).

Du har säkert rätt. Eftersom man säger buy the seller, så tycker jag det finns all anledning i det här fallet att INTE genomföra köpet.om säljaren krånglar om sitt namn på certet vad mer kan han hitta på.
 

mouqvist

Rolex
Tycker också att det är skumt
Om man börja trixa med namn kan man också förfalska datumet på certet och ha en till synes nyare klocka
Hörde att några använder metoden för att lura kunden genom att påstå att man är enda ägaren och att man har koll på historiken, i själva verket har klockan haft flera ägare...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tycker också att det är skumt
Om man börja trixa med namn kan man också förfalska datumet på certet och ha en till synes nyare klocka
Hörde att några använder metoden för att lura kunden genom att påstå att man är enda ägaren och att man har koll på historiken, i själva verket har klockan haft flera ägare...

Men då ska ju samma princip tillämpas om någon säljer ett "blankt" cert, dvs utan namn. Vilket är extremt vanligt. Ska man tycka att det är "skumt" då? Och att man riskerar att bli lurad?

Nej, hörni. Av med foliehattarna nu. Om ett namn är överstruket på certet, men allt annat är i sin ordning, så är det ju exakt samma som om det skulle stå "Kalle Svensson" där? Eller? Annars får ni ge bättre resonemang än att "det känns dåligt"/"buy the seller"/osv.

Om man däremot håller på med massa bensin och tjafs, eller "ta bort"-pennor eller liknande, och certet ser kletigt ut, ja, då kanske det börjar ge lite dåliga vibbar.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
UNO TOLLARE köpte min DD på Kanarieholmarna 1988. Jävligt kul att ha. Man ser framför sig exakt hur en ölstinn Uno slet fram kortet och köpte sig en guldrolle som flashades likt ett bete framför damerna under resten av vistelsen. :cigar:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
UNO TOLLARE köpte min DD på Kanarieholmarna 1988. Jävligt kul att ha. Man ser framför sig exakt hur en ölstinn Uno slet fram kortet och köpte sig en guldrolle som flashades likt ett bete framför damerna under resten av vistelsen. :cigar:

Och jag har en sub från Kurt Brandenburg inköpt på en kryssning i Västindien. Han vart nog en redig karl med den på armen.
 
Topp