• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ta bort rost

McGyver

Rolex
Hur man kan ta bort rost via elektrolys istället för mekaniskt!

Rost är ju aldrig trevligt men ibland så har tidens tand tagit ut sin rätt eller det har uppkommit av andra anledningar.

Jag köpte ett gammalt stansställ för ett tag sedan på Tratten och det visade sig vara i bedrövligt skick. Det hade förvarats fuktigt och i stort sett vareda verktygsdel i stål var rostangripen, speciellt punsarna som blivit angripna där de varit i kontakt med trä i sitt ställ.

145548746550212800_resized.jpg


Fukten i kontaktytan hade gjort att det rostat ordentligt!

Exempel

145548745724389600_resized.jpg


Närbild på eländet

145548745795945300_resized.jpg


För att punsarna över huvud taget skulle gå att använda så var jag tvungen att ta bort rosten.
Detta går att göra mekaniskt men det sliter på den "friska" metallen och jag vill ju bara ta bort själva rosten!
Knepet är inget nytt under solen och ni som pysslar med äldre ting känner säkert redan till processen men detta är iaf ett sätt att lösa rost på relativt enkelt - mha eletrolys!

Detta behövs:

145548746272730400_resized.jpg


- Nätaggregat, ca 6-12V, 1-2A
- Kaustiksoda
- Offeranod i stål (vilken stålbit som helst fungerar)
- Vatten

Häll ut lite kausiksodakristaller i en plastbehållare

145548746411370800_resized.jpg


Full på med vatten och lägg sedan i din offeranod som är ansluten till + på nätgrregatet

145548746883137800_resized.jpg


Delen som skall "rostsaneras" ansluts till minus

145548747519699900_resized.jpg


Sätt på nätdelen (här kör jag med 6V - räcker bra)

145548751603444800_resized.jpg


Doppa delen i badet men se till att INTE röra vid anoden för då kan det skapas gnistor och det vill vi INTE!!

Varför frågar vän av ordning, -Jo, vi elektrolysen skapas det vätgas och vi vet ju sedan Zeppelinarnas tid vad som händer om det kommer gnistor i närheten av denna gas!

Bild2.jpg


Så.....inga gnistor och var gärna utomhus eller i ett välventilerat utrymme!

Här skapar jag lite vätgas med verktyget ovan

145548747768689900_resized.jpg


Efter 1-2minuter i badet så är all rost borta och verktyget går att använda igen - magic!

145548747877768300_resized.jpg


På dessa punsar, borr o.s.v. hade ganska enkelt gått att slipa bort rosten i t.ex. en svarv men har delen en mer komplicerad geometri så är metoden överlägsen - och betydligt mindre jobbintensiv! :)

OBS! Se till att använda enbart stål som anod, under inga omständigheter rostfritt! Det innehåller Krom som kommer att fällas ut i elektrolysen som otrevligheter - gjordes en film om en massa folk som skadats av detta - Erin Brockovich med Julia Roberts! ;)






 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Kunde du inte postat tråden innan jag putsade alla mina med 1200 papper för att få bort rosten. Hade sparat mina fingrar. Å andra sidan misstänker jag att det tar rätt lång tid detta oxå. Om man inte kan doppa flera på en gång?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hur man kan ta bort rost via elektrolys istället för mekaniskt!

Rost är ju aldrig trevligt men ibland så har tidens tand tagit ut sin rätt eller det har uppkommit av andra anledningar.

Jag köpte ett gammalt stansställ för ett tag sedan på Tratten och det visade sig vara i bedrövligt skick. Det hade förvarats fuktigt och i stort sett vareda verktygsdel i stål var rostangripen, speciellt punsarna som blivit angripna där de varit i kontakt med trä i sitt ställ.

145548746550212800_resized.jpg


Fukten i kontaktytan hade gjort att det rostat ordentligt!

Exempel

145548745724389600_resized.jpg


Närbild på eländet

145548745795945300_resized.jpg


För att punsarna över huvud taget skulle gå att använda så var jag tvungen att ta bort rosten.
Detta går att göra mekaniskt men det sliter på den "friska" metallen och jag vill ju bara ta bort själva rosten!
Knepet är inget nytt under solen och ni som pysslar med äldre ting känner säkert redan till processen men detta är iaf ett sätt att lösa rost på relativt enkelt - mha eletrolys!

Detta behövs:

145548746272730400_resized.jpg


- Nätaggregat, ca 6-12V, 1-2A
- Kaustiksoda
- Offeranod i stål (vilken stålbit som helst fungerar)
- Vatten

Häll ut lite kausiksodakristaller i en plastbehållare

145548746411370800_resized.jpg


Full på med vatten och lägg sedan i din offeranod som är ansluten till + på nätgrregatet

145548746883137800_resized.jpg


Delen som skall "rostsaneras" ansluts till minus

145548747519699900_resized.jpg


Sätt på nätdelen (här kör jag med 6V - räcker bra)

145548751603444800_resized.jpg


Doppa delen i badet men se till att INTE röra vid anoden för då kan det skapas gnistor och det vill vi INTE!!

Varför frågar vän av ordning, -Jo, vi elektrolysen skapas det vätgas och vi vet ju sedan Zeppelinarnas tid vad som händer om det kommer gnistor i närheten av denna gas!

Bild2.jpg


Så.....inga gnistor och var gärna utomhus eller i ett välventilerat utrymme!

Här skapar jag lite vätgas med verktyget ovan

145548747768689900_resized.jpg


Efter 1-2minuter i badet så är all rost borta och verktyget går att använda igen - magic!

145548747877768300_resized.jpg


På dessa punsar, borr o.s.v. hade ganska enkelt gått att slipa bort rosten i t.ex. en svarv men har delen en mer komplicerad geometri så är metoden överlägsen - och betydligt mindre jobbintensiv! :)

OBS! Se till att använda enbart stål som anod, under inga omständigheter rostfritt! Det innehåller Krom som kommer att fällas ut i elektrolysen som otrevligheter - gjordes en film om en massa folk som skadats av detta - Erin Brockovich med Julia Roberts! ;)





Tackar så mycket för detta reportage, med andr ord skulle man kunna göra så med en boett?
 

McGyver

Rolex

McGyver

Rolex
Vet du förresten om denna metod med elektrolys även stoppar och neutraliserar en pittingprocess?
Gamla klockboetter i 'bondstål' är ju ett bra exempel på detta... :)

Inte testat personligen ännu men det borde fungera för att ta bort ytrosten - själva skadan blir ju kvar och orsaken är ju galvanisk i detta fall => tvätta av ytorna som är berörda, fetta in o.s.v beroende på var skadan sitter!
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tack för ännu en lärorik tråd. När det sedan är dags för en själv att ta bort rost, gäller det att minnas att det finns ett smart sätt som jag lärt mig på klocksnack, för annars står man som vanligt och slipar.....:):rolleyes:
 

Mr.Chang

Audemars
Jösses vad du krånglar till det,räcker ju att beta snabbt i saltsyra,skölja,smörja in med lite olja och torka av.
Men duktigt gjort i allafall.
 

BCKSTRM

Rolex
Jag såg en film där en snubbe tog bort rost från bilen men Coca Cola. Har ingen aning om det är att rekommendera men det kan vara värt en vidare undersökning...?
 
Topp