• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ta loss balansaxel från balans?

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hej.

Tapparna i balansaxeln har gått av så jag ska byta axel.
Hur får man loss denna?
Vill inte använda för mycket våld. :)
image.jpg
 
Varför ska du göra detta om du inte vet hur man gör?
Den kommer bara gå sönder ännu mer, tro mig om detta.
Låt en vettig urmakare sköta detta är mitt tips.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Varför ska du göra detta om du inte vet hur man gör?
Den kommer bara gå sönder ännu mer, tro mig om detta.
Låt en vettig urmakare sköta detta är mitt tips.

Jag gör detta för jag tycker det är roligt!
Kul att lära sig mer om klockor.
Detta jag skruvar med nu är ett fickur från 50-talet som jag köpte för 100kr på en loppis.
Inte lönt att lämna in till en urmakare.
Hittat en ny balansaxel för 20kr så tänkte prova. :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag gör detta för jag tycker det är roligt!
Kul att lära sig mer om klockor.
Detta jag skruvar med nu är ett fickur från 50-talet som jag köpte för 100kr på en loppis.
Inte lönt att lämna in till en urmakare.
Hittat en ny balansaxel för 20kr så tänkte prova. :)

Klart du skall skruva själv! Vetgirighet föder framgång!

För min egen del handlar det väldigt lite om att spara tjäna/pengar utan om intresse för mikromekanik och chansen att ha ordning och reda någonstans i mitt annars kaotiska liv.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Har du rätt verktyg att räkna in spiralen, vilket man måste göra när man bytt balansaxel.


Det här är intressant! Vad behövs, hur går man till väga och varför gör man det? Kan förstå att man måste väga in balansen men om spiralens form inte ändras behöver man ändå "räkna in den"?
 

McGyver

Rolex
Bara kör!

Vill bara varna för att du kan bli biten och snart har hemmet fullt av verktyg! ;)

Har du en stans så kommer du långt men en svarv att svarva av axeln innan du slår ut den minskar riken för missöden.

Vill du ta den enkla vägen så har jag har ett Plataxverktyg du gärna får använda!

Det ser ut som om du även behöver ge spiralen lite kärlek men det fixar du i samband med demontering - sedan sitter du och bara ler när sakerna tickar igång igen! ;)
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Bara kör!

Vill bara varna för att du kan bli biten och snart har hemmet fullt av verktyg! ;)

Har du en stans så kommer du långt men en svarv att svarva av axeln innan du slår ut den minskar riken för missöden.

Vill du ta den enkla vägen så har jag har ett Plataxverktyg du gärna får använda!

Det ser ut som om du även behöver ge spiralen lite kärlek men det fixar du i samband med demontering - sedan sitter du och bara ler när sakerna tickar igång igen! ;)

Är redan biten och verktygen handlas till höger och vänster. :)
Hur ser det verktyget ut?
Sitter axeln pressad i balansen eller är den "värmd" dit?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Här är jag nu.. Behöver en platta med 1,6 mm hål i för att knacka ut balansaxeln och ett 0,6 för pressa i den nya.
image.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Här är jag nu.. Behöver en platta med 1,6 mm hål i för att knacka ut balansaxeln och ett 0,6 för pressa i den nya.
image.jpg


Har du ingen svarv :)D) skulle jag verkligen rekommendera Platax- verktyget McGyver erbjuder eller ett liknande verktyg som jag använder själv. Bara ett hål med rätt storlek riskerar att du antingen börjar armarna eller vidgar hålet. Är det en "riveted"-staff vilket det med största sannolikhet är så behöver du även "smeta" ut metallen för att fästa axeln mot hjulet.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hmmm! Lite besviken på mig själv just nu.
Fick hem ny balansaxel och tänkte montera den idag... Gick sådär får jag erkänna. Mitt eminenta verktyg slant och detta blev resultatet. Urk! Ny axel igen då.
image.jpg
 
Topp