• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ta reda på handstorlek?

rogart-63

Patek
Tja!

Letar efter en center second till ett certina 324 men kan inte hitta varken original eller vilken storlek jag skulle besälla?

Hittar 0,18mm något via denna länk http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Certina_324 men ickeoriginalvisaren frågar efter både "tube hole diameter" och "tube length"?

Någon som kan sprida lite ljus över detta och upplysa en förvirrad herre? :)

Tack!
Har några olika visare till Certina . Men om nån passar vet jag inte ? Hur ser originalet ut ? 0,18 tube hole diameter . Längden på tuben är knepigare . Du får helt enkelt kolla hur mycket pivoten sticker upp från minuteöret? Och gissa på ett ungefär ?
 

Fadershan

Patek
Har några olika visare till Certina . Men om nån passar vet jag inte ? Hur ser originalet ut ? 0,18 tube hole diameter . Längden på tuben är knepigare . Du får helt enkelt kolla hur mycket pivoten sticker upp från minuteöret? Och gissa på ett ungefär ?
Den här är lik min men inte exakt men oxå med cal 324. http://www.ebay.com/itm/Vintage-Arm...429317?hash=item41bc253545:g:nT8AAOSwux5YRIfx

Och så här ser min ut:

IMG_20170122_214452.jpg
 

rogart-63

Patek
Har en guldvisare tror jag ? Hålet i mitten är rätt litet? Tro inte den passar?
Men ditt sekundhjul ser ut att ha sakna övre delen av axlen? MM papper så du ser längden på visaren?
DSC07769.JPG
 

Fadershan

Patek
Har en guldvisare tror jag ? Hålet i mitten är rätt litet? Tro inte den passar?
Men ditt sekundhjul ser ut att ha sakna övre delen av axlen? MM papper så du ser längden på visaren?
DSC07769.JPG
Nje ser inte ut som den passar, framförallt ser längden på tuben för kort ut? Får införskaffa mm-papper! :) Nu har jag ju ingen visare att mäta iofs, den fattades när jag fick klockan..

Nu när jag öppna upp den så såg jag det jag befarade oxå, en kugge av på clutch wheel.

Här e en till bild på minut och sekundrör:

IMG_20170122_220854.jpg
 

rogart-63

Patek
Själva lägena på kronan brukar bli knas utan regelfjäder? Saknar distinkta fasta lägen och det blir svårt att ställa tiden? Kronan åker in när du släpper den. Funkar javisst gör den det men inte optimalt? Verkar vara en hel del knas i ditt verk? Kanske kan vara idé leta reda på ett reservdelsverk? Annars kan det dra iväg i reservdelskostnad?
 

Fadershan

Patek
Själva lägena på kronan brukar bli knas utan regelfjäder? Saknar distinkta fasta lägen och det blir svårt att ställa tiden? Kronan åker in när du släpper den. Funkar javisst gör den det men inte optimalt? Verkar vara en hel del knas i ditt verk? Kanske kan vara idé leta reda på ett reservdelsverk? Annars kan det dra iväg i reservdelskostnad?
Tack, jag har nu insett det och letar med ljus och lykta efter ngt prisvärt :) påtalade även detta för säljaren av uret som sålde den som "hel och fin samt fungerade prickfritt" Han var inte intresserad av min kritik mot verkets skick :) Jag har iofs ett ur med ett kf320 som är komplett och fungerande jag kan sno delar från så länge.
 

Fadershan

Patek
Och nu gick escape wheel pinion av..eller var av.. går bra nu! :) Svår del att hitta. Mitt reservdelsverk cal 320 hade inte samma dimension på pinion.
 
Topp