• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tachymeter - Så funkar det

MariaE

Panerai
Jaha, så nu finns det ingen mening med att googla längre, jag hamnar ändå här igen...
Vilken fantastiskt enkel förklaring, genast fick jag ett upp i klockiq. :bookworm:
 

Cryssarn

Rolex
Bra förklaring :)
så om det tar mig 60 sek att köra en mile så kör jag 60 miles/h?
hur gör jag om det tar längre än 60 sek?
 

jaguar

Omega
I princip alla kronografer har ju tachymeterskala för att beräkna hastigheten på ett föremål. Den funkar enligt följande:

DSC_0763_zps6c18b137.jpg


1: Bestäm sträckan (S) mellan två punkter.
2: Ta tiden (T) på föremålet och pausa kronografen när föremålet avverkat sträckan. T får max vara 60 sekunder.
3: Avläs skalan som då visar hastigheten (V) i S/timma.

Exempel 1:
S= 1 km
T= 9 sek
V= 400km/h

Exempel 2:
S= 100m
T= 10sek
V= 350 S/h (0,1km x 350) = 35km/h

Exempel 3:
S= 200m
T= 45sek
V= 80 S/h (1/5km x 80) = 16km/h

Exempel 4
S= 1/4 mile
T= 10 sek
V= 350 S/h (1/4 mile x 350) = 87,5 miles/h

Det fiffiga med skalan är att den inte är enhetsspecifik. Det går alltså att få enheten i mph, km/h, m/s med mera.

Nackdelen är att T inte får vara mer än 60 sekunder och att man såklart måste veta avståndet på sträckan. Det är även en fördel om man är bra på huvudräkning. :)

Väldigt bra guide, kul att du delar lite tips kring användadet!
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
I princip alla kronografer har ju tachymeterskala för att beräkna hastigheten på ett föremål. Den funkar enligt följande:

DSC_0763_zps6c18b137.jpg


1: Bestäm sträckan (S) mellan två punkter.
2: Ta tiden (T) på föremålet och pausa kronografen när föremålet avverkat sträckan. T får max vara 60 sekunder.
3: Avläs skalan som då visar hastigheten (V) i S/timma.

Exempel 1:
S= 1 km
T= 9 sek
V= 400km/h

Exempel 2:
S= 100m
T= 10sek
V= 350 S/h (0,1km x 350) = 35km/h

Exempel 3:
S= 200m
T= 45sek
V= 80 S/h (1/5km x 80) = 16km/h

Exempel 4
S= 1/4 mile
T= 10 sek
V= 350 S/h (1/4 mile x 350) = 87,5 miles/h

Det fiffiga med skalan är att den inte är enhetsspecifik. Det går alltså att få enheten i mph, km/h, m/s med mera.

Nackdelen är att T inte får vara mer än 60 sekunder och att man såklart måste veta avståndet på sträckan. Det är även en fördel om man är bra på huvudräkning. :)

Stort Tack för ännu en lärorik tråd!

Jag har "nog" läst och förstått detta tidigare....MEN med ålderns rätt har jag tappat den informationen, så nu är jag kunnig flera minuter kanske längre än så också.....tills jag återigen tappar minnet.....;):oops:
 
Kanon, det svåraste i praktiken är väl att veta avståndet? På kronografernas gyllene tid var det väl uppmätta racerbanor med rutmönster för varje yard på start/mål rakan. Från 60-talet fanns det avståndsmarkeringar på varje större väg så att polishelikoptarna skulle kunna klocka, och bötfälla bilister som körde för fort men det blev för dyrt så nu kör man med plåtskåp istället.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Bra förklaring :)
så om det tar mig 60 sek att köra en mile så kör jag 60 miles/h?
hur gör jag om det tar längre än 60 sek?
Svar: ja. Eftersom 60 sekunder = 1 min ger det 1mile/min = 60 miles/h.
Tar det längre tid kan man ju alltid välja en kortare sträcka att tillrygalägga...;)
 

wolverine

Breitling
Hej
Jag har en relaterande fråga. Någon som kan förklara innebörden av skalan med röda siffror i bilden nedan för mig? Alltså skalan innanför tachymeterskalan. Sett liknande på en del vintagekronografer men inte lyckats lista ut syftet på egen hand.
(bild stulen)
skala.jpg


Tack på förhand /Wolverine
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Hej
Jag har en relaterande fråga. Någon som kan förklara innebörden av skalan med röda siffror i bilden nedan för mig? Alltså skalan innanför tachymeterskalan. Sett liknande på en del vintagekronografer men inte lyckats lista ut syftet på egen hand.
(bild stulen)
skala.jpg


Tack på förhand /Wolverine

Skulle säga att det är en Telemeterskala (oftast i km men de finns även i miles) och används för att beräkna avståndet mellan dig och en händelse som både avger ett ljud och ljus, tex blixt och dunder. Starta när du ser blixten, stoppa och avläs distansen när du hör mullret. Bygger på att ljudets hastighet är ungefär 340 m/s i luft.
 

wolverine

Breitling
Skulle säga att det är en Telemeterskala (oftast i km men de finns även i miles) och används för att beräkna avståndet mellan dig och en händelse som både avger ett ljud och ljus, tex blixt och dunder. Starta när du ser blixten, stoppa och avläs distansen när du hör mullret. Bygger på att ljudets hastighet är ungefär 340 m/s i luft.
Tack så mycket.
 
I princip alla kronografer har ju tachymeterskala för att beräkna hastigheten på ett föremål. Den funkar enligt följande:

1: Bestäm sträckan (S) mellan två punkter.
2: Ta tiden (T) på föremålet och pausa kronografen när föremålet avverkat sträckan. T får max vara 60 sekunder.
3: Avläs skalan som då visar hastigheten (V) i S/timma.

Exempel 1:
S= 1 km
T= 9 sek
V= 400km/h

Exempel 2:
S= 100m
T= 10sek
V= 350 S/h (0,1km x 350) = 35km/h

Exempel 3:
S= 200m
T= 45sek
V= 80 S/h (1/5km x 80) = 16km/h

Exempel 4
S= 1/4 mile
T= 10 sek
V= 350 S/h (1/4 mile x 350) = 87,5 miles/h

Det fiffiga med skalan är att den inte är enhetsspecifik. Det går alltså att få enheten i mph, km/h, m/s med mera.

Nackdelen är att T inte får vara mer än 60 sekunder och att man såklart måste veta avståndet på sträckan. Det är även en fördel om man är bra på huvudräkning. :)
Perfekt precis vad jag letade efter!! Grymt
 
R

Red Scream

Guest
Det finns en annan funktion också, som kanske inte är lika använd, men som är lite kul att fundera över när man kör bil. Märket för 120 ligger längst ner, vilket innebär att det tar 0,5 minuter att köra en kilometer. Att köra en mil tar då 10*0,5 minuter, eller 5 minuter. Alltså, om du kör i 120 km/h så kör du milen på 5 minuter. Du ser en vägskylt - din destination dyker upp om 3 mil - du kollar din hastighetsmätare och ser att du kör i 120 km/h - du är framme om 15 minuter.

Liknande resonemang: om du kör i 80 km/h så visar tachymetern på kl 9, eller 0,75 minuter. Kör du i 80 km/h kör du alltså milen på 7,5 minuter. Markeringen för 100 ligger runt 0,6 vilket innebär att du torde köra milen på 6 minuter. Om du ligger och såsar mellan 70-75 ligger markeringen runt 0,8 vilket leder till en miltid på 8 minuter per mil.

OK det är kanske inte så exakt men har man långtråkigt och har lite svårt för division i huvudet så är det ett alternativ!
 
  • Like
Reactions: NRE

dempha

Rolex
2-Faktor
Har läst förut om denna komplikation utan att riktigt förstå, nu tror jag nog dock det sitter. Tack för en bra förklaring!
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Det finns en annan funktion också, som kanske inte är lika använd, men som är lite kul att fundera över när man kör bil. Märket för 120 ligger längst ner, vilket innebär att det tar 0,5 minuter att köra en kilometer. Att köra en mil tar då 10*0,5 minuter, eller 5 minuter. Alltså, om du kör i 120 km/h så kör du milen på 5 minuter. Du ser en vägskylt - din destination dyker upp om 3 mil - du kollar din hastighetsmätare och ser att du kör i 120 km/h - du är framme om 15 minuter.

Liknande resonemang: om du kör i 80 km/h så visar tachymetern på kl 9, eller 0,75 minuter. Kör du i 80 km/h kör du alltså milen på 7,5 minuter. Markeringen för 100 ligger runt 0,6 vilket innebär att du torde köra milen på 6 minuter. Om du ligger och såsar mellan 70-75 ligger markeringen runt 0,8 vilket leder till en miltid på 8 minuter per mil.

OK det är kanske inte så exakt men har man långtråkigt och har lite svårt för division i huvudet så är det ett alternativ!
Jag har många gånger suttit och tänkt samma sak men inte orkat konkretisera det. Tack för redogörelsen!
 
Topp