• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tack för podden avsnitt 7

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Måste bara säga att eran duolista med Rolex Sub och Speedy är den mest fantasilösa och tråkiga kombo som går att komma på. Lägg till en DJ så är det det optimala radhustrion för icke klockintresserade. :wtf:
Den klassiska radhustrippeln innehåller ju en Sub/Speedy/Reverso. Reverson såklart för de där smokingfesterna radhusägaren aldrig blir bjuden på... :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vänligen presentera din duolista :)
Jag kan komma på måna duos beroende på prisklass såklart, gör det enkelt för mig och tar 2st från klocklådan.

1: Blancpain Fifty Fathoms
image.jpeg

Käkar Rolexdykare till frukost och AP-dykare till lunch. High end utan igenkänningsfaktor i radhusområdet.

2: Grand SEIKO 43999 aka Selfdater från 60-talet.
image.jpeg

Spöar skiten ur Datejust och bra mycket både ovanligare och intressantare.
 

Apansson

Torpare
Jag kan komma på måna duos beroende på prisklass såklart, gör det enkelt och tar 2st från klocklådan.

1: Blancpain Fifty Fathoms
image.jpeg

Käkar Rolexdykare till frukost och AP-dykare till lunch. High end utan igenkänningsfaktor i radhusområdet.

2: Grand SEIKO 43999 aka Selfdater från 60-talet.
image.jpeg

Spöar skiten ur Datejust och bra mycket både ovanligare och intressantare.
Fina klockor - men vill man inte ha igenkänningsfaktor i radhusområdet? :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fina klockor - men vill man inte ha igenkänningsfaktor i radhusområdet? :)
Nej, den ständiga strävan i ett radhusområde är att allt ska vara finare än grannens och ligger alltid som en subtil grund för alla samtal med grannar. I bostadsrättsföreningar i innerstan går det bara att konkurrera om balkonglådorna. Ingen ser din Porsche parkerad två kvarter bort.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mycket snack om månfas. Kom att tänka på klocktornet i Prag. Kanske inte byggt av Druider men i alla fall 600 år gammalt.
Astronomical_Clock_(8341899828).jpg
Det Denke missar är att månfas är en av de komplikationer som en gång i tiden ansågs kräva väldigt mycket av en manufaktur. Tänk Ultraslim, månfas, evighetskalender, Minute repeater, tourbillon osv. Då jag alltså alltså riktig integrerad 29,5 månfas.

Man kan ju tycka att evighetskalender också är meningslöst men att helt dissa månfas känns ju sådär @Denke
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det Denke missar är att månfas är en av de komplikationer som en gång i tiden ansågs kräva väldigt mycket av en manufaktur. Tänk Ultraslim, månfas, evighetskalender, Minute repeater, tourbillon osv. Då jag alltså alltså riktig integrerad 29,5 månfas.

Man kan ju tycka att evighetskalender också är meningslöst men att helt dissa månfas känns ju sådär @Denke

Det är inget jag missar. Jag struntar i det. Det är inte bra bara för att det är komplicerat. Evighetskalender är en annan femma. Det är praktiskt.

För övrigt är du en druid. ;)
 
Bara jag som tycker det blir väldigt tradigt att varje avsnitt snöas in på Glycine och Seiko?
Den förstnämnda är ju inte direkt ett märke som lämnat ett enormt märkbart avtryck och heller inte brett representerat.
Kom med mer nyheter om klockvärlden, nysläpp, komplikationer osv!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bara jag som tycker det blir väldigt tradigt att varje avsnitt snöas in på Glycine och Seiko?
Den förstnämnda är ju inte direkt ett märke som lämnat ett enormt märkbart avtryck och heller inte brett representerat.
Kom med mer nyheter om klockvärlden, nysläpp, komplikationer osv!

Du kommer hata nästa avsnitt som är en stor Glycine-special! 180 minuter där vi riktigt grottar ner oss. :D
 
Bara jag som tycker det blir väldigt tradigt att varje avsnitt snöas in på Glycine och Seiko?
Den förstnämnda är ju inte direkt ett märke som lämnat ett enormt märkbart avtryck och heller inte brett representerat.
Kom med mer nyheter om klockvärlden, nysläpp, komplikationer osv!
Tycker inte man kan säga att det "snöas in" när det gäller Seiko, det handlar väll mer om att Denke ger Viggo lite (eller mycket) gliringar för hans bristande Seiko intresse.
 
Topp