• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag calibre 5 stannar ibland

Northsea

Breitling
Hej,

Har köpt en ny Tag Heuer 500 (Calibre 5). Funderar om något är knas. Jag har ett stillasittande jobb i perioder, då måste jag skuva upp den manuellt med jämna mellanrum, annars stannar den.

När jag är ledig är jag mer aktiv och då brukar den fungera bra, dock stannade den ett par dagar efter jobbet, då jag inte skruvat upp den. Den fick 40 varv och har nu gått utan problem i 3 dygn.

Var in till butiken där jag köpte den, de sade att jag skulle skruva upp den till max och låta den ligga o 40h. Den klarade det.

Hur mycket aktiv måste jag vara egentligen? Borde jag köra ett garanti ärende?

Tilläggas ska att en kollega (rör sig lika lite)har en submariner, han behöver inte skruva upp sin..
 

saferide

Omega
En googling på Tag Heuer 500m (som jag gissar det är) säger Power reserve: 38 hours vilket väl borde räcka en del om du rör dig normalt vid sidan om arbetet?
 

mega

Rolex
Om den klarar 40 timmar efter fullt uppdrag så är det enda som kan vara trasigt själva automaten som drar upp den när du rör dig.
Tror en urmakare snabbt kan poppa av locket och kontrollera det.
Är det glasbaksida ? Om ja, rör sig "rotorn" om du vrider lite på klockan ?
 

mega

Rolex
Med rotor ment jag halvcirkeln som har "Tag Heuer Calibre 5" stämplat på sig. Hela den harvcirkeln skall kunna rotera utan (synligt) motstånd/hack.

tag-heuer-aquaracer-500m-calibre-5-diving-watch-caseback-movement.jpg
 

Northsea

Breitling
Tack för alla svar!

Det är en automatare. Ej glas baksida.

Låter som något är "löst" när jag skakar den. Var in en sväng i butiken där jag köpte den. De tyckte vi skulle sända den som garantiärende. Trodde en fjäder till själva power reserven kunde gått sönder. (Sorry för mina ord, inte helt insatt).
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tack för alla svar!

Det är en automatare. Ej glas baksida.

Låter som något är "löst" när jag skakar den. Var in en sväng i butiken där jag köpte den. De tyckte vi skulle sända den som garantiärende. Trodde en fjäder till själva power reserven kunde gått sönder. (Sorry för mina ord, inte helt insatt).
Om de säger det så ska du lämna den på garantin. Kan hända att man får ett måndagsexemplar. Låter som att automaten inte fungerar så bra, jag har en Orient som visar hur mycket uppdragen klockan är och det krävs inte mycket för att dra upp den med handledens rörelse.
 

noeLLY

Cartier
låt den ligga tills den stannat! ta på dig klockan vrid kronan nått varv så den startar, se sedan till att ha en hyfsad aktiv dag med någon promenad så mäter du sen. Allting är relativt :)
 
Topp