• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag Heuer Carrera Calibre Heuer 01

Ebbot

Cartier
Hej!

Tänkte dela med mig av mina tankar kring mitt Tag Heuer Heuer 01 då jag märkt att några på forumet vill ha mer info :)

Först ut skall jag länka till en annan reciension. Inte för att jag är lat, men för att det är jevvla bra skriven och beskriver mycket av det tekniska som denna klockan representerar. Jag kommer sno med stil för min text också. http://www.calibre11.com/in-depth-review-tag-heuer-carrera-calibre-heuer-01/

Bakgrund:
Jag har länge haft ett intresse för Tag Heuer. Och framförallt Heuer. Det är antagligen ärvt av min far som var väldigt intresserad av motorstport och klockor vilket också jag är. (Tag) Heuer är som bekant ganska förknippat med motorsport.
En av min första upplevelse med armbandsur är min fars Heuer Carrera som han inköpte 1973. tyckte den var grymt cool under min uppväxt och idag är den i min ägo. Fortfarande lika cool (och fullset!) :)
IMG_2789.JPG



Jag själv köpte en Tag Heuer Carrera 1887 som jag fortfarande anser vara en av dom mest allsidga kronografer som finns. Och snygg!
FullSizeRender.jpg

Nutid:
Jag har inte riktigt gillat TAGs senaste års strategier. Dom har spretat högt och lågt med fokusering ibland på den ofta fula Formula serien eller så gör dom för många modeller av en och samma klocka; Carrera, Monaco etc. (eller "Limited editions" som inte är det… hej omega).

Därför blev jag intresserad när TAG rekryterade Hublots Jean-Claude Biver som CEO. Han drog ju upp Hublot från någon sorts träsktillvaro till att bli något som representerade framgång inom vissa klientel. Men framförallt gjorde han hublot intressant med design, materialval osv.

Man kan väl säga att Heuer 01 representerar starten av en ny inriktning för TAG. Dels designmässigt men också tekniskt. Vi har redan sett tourbillonen med en förhållandevis billig prislapp (http://www.calibre11.com/news-tag-heuer-carrera-calibre-heuer-02-tourbillon-chronograph/)

För att få djupare beskrivning om vad som är nytt komponentmässigt och hur TAG skall bygga sina armbandsur mer effektivt hänvisar jag till Calibre11s artikel som beskrivit detta ingående (som jag länka till i början av texten).

Mina intryck:
På förhand var jag lite skeptisk mot storleken. 45mm skojar man inte bort om man har 18cm omkrets på handleden. Men jag äger också en Panna som har 44 och är bekväm med en. Så jag tänkte - what the hey.
image.jpg


Mitt känsla är att den inte bärs så stor. Luggarna är ganska sluttande och gummiarmbandet smiter åt handleden ganska effektivt.

Höjden på uret är ganska tilltaget - men inget som är större än andra ur i samma segment (eller om man är van vid Heuer 1887 verk som generellt är ganska högt också).
IMG_3064.JPG

Läsbarheten är väldigt bra. Man kanske inte ser det på bilderna men timmarkeringar fungerar väldigt bra. Datumfönstret är omdesignat sedan förserien och har numer grå/vit bakgrund så det är lätt att läsa av datum. Sekundvisaren är skarp röd som också matchar med andra röda detaljer på tavlan och boett. På förserien var också TagHeuer loggan printat på glaset men nu är det alltså en detalj på urtavlan.
Finns en del text på tavlan som är gömd mellan timmarkeringarna; Carrera Heuer01, automatic chronograph. sen ändrar kronografskalan läge för ökad läsbarhet, alltså 10, 20, 40 etc alltid är neråt i och läsbart.
FullSizeRender.jpg


Efter som det är skeletondial så ser man delar av urverket från framsidan men även baksidan är öppen. Det ger ett intressant och mekanisk intryck som jag tycker är riktigt coolt! Glaset är safir och dubbelt antireflex behandlat vilket funkar väldigt bra! Tycker inte fingeravtryck osv syns så mycket heller.
IMG_3058.JPG

Material är, citat, :
Polished and fine brushed steel lugs with fine brushed black titanium carbide coated end-piece
Fine brushed black titanium carbide coated steel middle case
Fine brushed black titanium carbide coated steel bezel with grey tachymeter scale
Fine brushed black titanium carbide coated steel sapphire case-back

Så det är en del titanium inblandat :)
Sen är kronan på sida täckt av gummi viket ger en bra känsla när man ställer tid/datum och känns exklusivt.
WR är 100m vilket är roligt för en kronograf

Gummibandet är väldigt bekvämt. Från början tyckte jag det kändes lite "slappt" men efter några dagar känns det mjuk och följsamt. Spännet är folding clasp med knappar för att låsa upp. En speciell lösning med två piggar som låser fast spännet. Det gör att det inte bygger så mycket på höjden (kan jmf med Oris Aquis 42mm som jag ägde ett tag på gummi där låset kändes som 1cm högt och tog i allt som vara nära). Perforerat så det känns lite raceigt..
Enda klagomålet jag har på claspen är att det är hårda kanter. Ibland sticker det till under handleden för att kanterna river lite.

man kan ta bort gummit och sätta dit ett nato eller liknande men jag tycker gummit passar ypperligt till looken på klockan.
IMG_3060.JPG

IMG_3063.JPG


Funktioner är vanliga kronograf-isch. Den har dock en 30min del som är bra. Nollställer perfekt.
Lumen är faktiskt över förväntan. Jag har inte stora förväntningar på racekronografer men denna lyser bra och länge (har dock ingen bild). Finns på timmarkeringar och visare.

Lådan som klockan kom i är… tråkig.. Som vanligt med TAG.

Overall bedömning;

Looks: 4,5/5
Kvalitetskänsla: 4/5
Urverk: 3/5 (1887 men väldigt osäker om selita eller vad det egentligen är)
Prisbild: 5/5 (om man jmf med liknande skeletons…)
Kort och gott; jag är sketnöjd. Tror jag skall försöka hålla i den här ett tag och jag tror att TAG Heuer kommer skärpa sig vad gäller haute horlogerie :D

Om ni har frågor eller om jag skrivit något fel så vänligen skriv kommentar

Mvh
Ebbot
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tack för recensionen, ös gärna på med mer bilder!
Bra att de ändrade loggan och datumet, klar förbättring :)
 

Oli

Omega
2-Faktor
Nice som fan, har bara en fundering, är inte Heuer 01 urverket deras egna skapelse och inte ett selitta?
 

Ebbot

Cartier
Nice som fan, har bara en fundering, är inte Heuer 01 urverket deras egna skapelse och inte ett selitta?

lite oklart vad det är men det är inte 100% inhouse i vilket fall vad jag kan få fram

"The calibre 1887 is based on the Seiko 6S37 (or TC78) chronograph movement, which TAG Heuer acquired a license to manufacture – with several major updates however. The differences between the Calibre 01 and the Calibre 1887 are first a redesigned rotor (coated in black), a column wheel coated in red (and not blued like in the 1887) and a different chronograph bridge. The rest of the mechanics is similar and so is the 6-9-12 layout."
 
Senast ändrad:

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Blev lätt rörigt när TAG gick ut i ett pressmeddelande med detta:
"The Calibre 1887 is the fifth movement designed 100% in-house by TAG Heuer"

För att sedan korrigeras till detta:
“Hi, I’m J.C. Babin the CEO of TAG Heuer, and YES, the new Caliber 1887 is based on a SII (Seiko Instruments Inc.)TC78 platform developped and patented in 1997 (filing) and eversince produced in very limited quantities, apparently for Junghans and Seiko watches in Japan."
 

Ebbot

Cartier
Blev lätt rörigt när TAG gick ut i ett pressmeddelande med detta:
"The Calibre 1887 is the fifth movement designed 100% in-house by TAG Heuer"

För att sedan korrigeras till detta:
“Hi, I’m J.C. Babin the CEO of TAG Heuer, and YES, the new Caliber 1887 is based on a SII (Seiko Instruments Inc.)TC78 platform developped and patented in 1997 (filing) and eversince produced in very limited quantities, apparently for Junghans and Seiko watches in Japan."

Japp den eviga diskussionen vad som är "in-house" och inte. Om en del är köpt från seiko är det få inte in-house? Eller räcker det att man monterar alla delar inhouse för att räknas?
Är Volvo inhouse bilar? :D
 

ArneF

Omega
Vilken härlig vändning det blev när Biver gick in som chef för TH, nu är det mycket fint på gång. Supersnygg klocka med ett utmärkt urverk, grattis!
 
Topp