• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag Heuer Monaco Service

ruby_wax

Breitling
Hej allihopa på klocksnack!

Har nu suttit ett tag och läst en massa trådar på klocksnack utan riktigt postat någonting, men nu skulle jag behöva lite hjälp då jag är relativt ny i klockvärlden.

Köpte en Tag Heuer Monaco Vintage LE (CW2118) och lämnade in den nyligen på service och för att få ett kostnadsförslag. Redan i butiken sa de att det är dyrt med service på monacon, runt 5000kr.
Jag försökte förklara att det inte var en calibre 11 eller 12 utan calibre 17 (moddad ETA 2894-2) och tänkte att det inte kan vara så pass dyrt. Fick ett mail för några dagar sedan (och en smärre chock) om vad som måste göras och priset, 6400kr!o_O

Vad som ska göras är följande:
Komplett service utav urverk.
Nya packningar.
Glas.
Krona.
Polering.
Pris: 6400kr
Lev: 3-4 v.


Jag frågade om de var tvugna att byta glaset och polera klockan, de sa att glaset byts ut varje gång eftersom det är plexi, och att polering ingick i priset.

På deras hemsida står det att den dyraste servicen på en Tag heuer är 6800kr inkl polering (vilket man tydligen kan välja bort enligt hemsidan)

http://www.kronsur.com/index.php?main_page=contact_service&zenid=kcm7597qamb3op20ce289bhab4



Ska jag bita i det sura äpplet och punga ut 6400kr för en full service eller ta tillbaka den och kolla med någon annan butik? jag har läst på forumet att Krons ur har bra service, därför gick jag dit i första hand.


Tack på förhand/Ruby Wax
 

Camo00

Patek
Spontant säger jag; kolla hos nån annan! Det låter jättedyrt i mina öron, och med vintage och ett såpass enkelt urverk kan Du ju kolla runt hos lite mindre ställen... Lycka till! :)
 

Sond

Patek
Polering brukar inte vara någon diskussion om att inte göra. Vet iofs inte om Heuer har någon särskild policy, men då borde det inte stå som det gör på hemsidan. Jag har en Omega där för service just nu. Inget konstigt när jag sa service utan polering.
 

POO

Panerai
Priset är väl inte helt orimligt med tanke på vad som ingår, dock så borde du enligt deras hemsida kunna spara 1500 på att hoppa över poleringen.
 

noeLLY

Cartier
Tag har väl inga auktoriserade verkstäder. Mig veterligen ät det fritt fram för alla som saluför märket att beställa delar. Sen gällande dessa prislistor hos nymans å kroons. Känns som det är bas prislistor och att det många gånger kan bli lite dyrare ändå?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ja de hävdar ju det själva i alla fall ("SKÖVDE URTEKNIK AB är TAG Heuer's Auktoriserade Service Center i Sverige."). Det är även till dem som Tag Heuer hänvisar. Sen kan väl andra också göra jobbet i och för sig,
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Löjligt dyrt, byta plexi varför då är det sprucket?
Jag har bytt plexi å packningar på min monaco för nåt år sedan gick på runt 1500kr hos min urmakare.
Polera är ju lika kul som att lacka framrutan på bilen i samma färg som bakluckan.
Mitt råd, sök dej bort från huvudstaden då det gäller service på klockor.
 
Löjligt dyrt, byta plexi varför då är det sprucket?
Jag har bytt plexi å packningar på min monaco för nåt år sedan gick på runt 1500kr hos min urmakare.
Polera är ju lika kul som att lacka framrutan på bilen i samma färg som bakluckan.
Mitt råd, sök dej bort från huvudstaden då det gäller service på klockor.


Min erfarenhet är att urmakare på mindre orter håller betydligt lägre priser än de som brukar komma upp här.
Fast det kanske känns bättre att lämna in till någon av de mera kända?
 

ruby_wax

Breitling
Plexit har en repa i glaset, men absolut ingenting som enligt mig är tvunget att byta.
Jag ska ringa erikssons urhandel i sundbyberg samt skövde urteknik och fråga vad exakt detta skulle kosta dem att utföra samma service. Om priset blir densamma borde Krons dock kunna dra priset av poleringen då det står i deras hemsida att det går att välja bort.
 

ruby_wax

Breitling
Ringde Skövde urteknik precis, de sa att generellt ligger en full service priset på 4900kr, sedan beror det på hur uret ser ut innuti om det slutgiltiga priset blir högre eller inte. Poleringen ingår i priset men kan tas bort vid önskan och glaset byts alltid. Eriksons urhandel i Sundbyberg sa samma sak, mellan 5000-10.000kr beroende på skick. Verkar som om Krons har ett "rimligt" pris endå. Det var ingen större skillnad på urverken verkar det som, monacon är dyr att serva oavsett modell.
Dock skulle jag kunna skippa mellanhanden och skicka uret direkt till skövde och spara några hundralappar, frågan är bara om priset blir densamma med fraktkostnaden.
Någon som har andra tips på bra urmakare som servar denna klocka för en billigare peng?
 

DrDre

Patek
Ringde Skövde urteknik precis, de sa att generellt ligger en full service priset på 4900kr, sedan beror det på hur uret ser ut innuti om det slutgiltiga priset blir högre eller inte. Poleringen ingår i priset men kan tas bort vid önskan och glaset byts alltid. Eriksons urhandel i Sundbyberg sa samma sak, mellan 5000-10.000kr beroende på skick. Verkar som om Krons har ett "rimligt" pris endå. Det var ingen större skillnad på urverken verkar det som, monacon är dyr att serva oavsett modell.
Dock skulle jag kunna skippa mellanhanden och skicka uret direkt till skövde och spara några hundralappar, frågan är bara om priset blir densamma med fraktkostnaden.
Någon som har andra tips på bra urmakare som servar denna klocka för en billigare peng?

Du kan ju ringa Lindahls i Vetlanda. Trevliga och smidiga att ha att göra med och när jag hade inne några klockor för några år sedan så hade de bra priser. Vet inte om DrWatch också kanske kan hjälpa dig eller kanske Urtid (urtid.se) som också har en urmakare kopplad till sig. Slå en signal och fråga, det tar ju bara ngn minut.
 

Sond

Patek
Ringde Skövde urteknik precis, de sa att generellt ligger en full service priset på 4900kr, sedan beror det på hur uret ser ut innuti om det slutgiltiga priset blir högre eller inte. Poleringen ingår i priset men kan tas bort vid önskan och glaset byts alltid. Eriksons urhandel i Sundbyberg sa samma sak, mellan 5000-10.000kr beroende på skick. Verkar som om Krons har ett "rimligt" pris endå. Det var ingen större skillnad på urverken verkar det som, monacon är dyr att serva oavsett modell.
Dock skulle jag kunna skippa mellanhanden och skicka uret direkt till skövde och spara några hundralappar, frågan är bara om priset blir densamma med fraktkostnaden.
Någon som har andra tips på bra urmakare som servar denna klocka för en billigare peng?
För många år sedan sa en urmakare till mig att en riktig urmakare kan serva de flesta verk till en billigare penning än de stora etablerade. Prova någon pålitlig. Eller hör vad Farfars klocka eller ABC urmakeri tar. De kör ju ofta äldre ur, men hej vad duktiga de är.
 

POO

Panerai
Det är inte bara arbetet som kostar, ska delar bytas springer det lätt iväg.
Alternativet är väl att bara serva verket det kan väl vem som göra.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
För många år sedan sa en urmakare till mig att en riktig urmakare kan serva de flesta verk till en billigare penning än de stora etablerade. Prova någon pålitlig. Eller hör vad Farfars klocka eller ABC urmakeri tar. De kör ju ofta äldre ur, men hej vad duktiga de är.


De skall ju få tag i delar också..
 
Topp