Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

TAG Heuer Monaco Vintage Steve McQueen Limited Edition CW2118 (recension)

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av MrPlow, 17 maj 2016.

1. MrPlow
    Trådstartare

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Tänkte fira av mitt 1500 inlägg med en recension! Ibland ställer man sig frågan om man är lite knäpp... Varför köper man en viss klocka?
    Vi börjar med att fundera över vem denna Steve McQueen var. För att komma in i stämning till denna recension måste ni först lyssna på:

Fast det är inte Harpo det ska handla om!

stevemcqueen.jpg
    bild från tagheuer.com

Man gjorde låtar om honom, han var lite som dåtidens Zlatan, fast han inte spelade fotboll. Han älskade snabba bilar och levde efter devisen "drive fast, live fast"...

STEVE-McQUEEN.jpg (bild från echoba.se)

För att komma i perfekt stämning kollar man på Le Mans med ovan nämnda Steve McQueen som Michael Delaney där han i de flesta scener var sin egen stuntman.

Orkar man inte orkar kolla nästan två timmar på hela filmen får man googla upp en trailer.

001-lemans-steve-mcqueen-movie-suit-auction-in-suit.jpg
    bild från mustangandfords.com
    I filmen ser man minst 2 olika Heuerklockor på handleden och Heuer-loggan på overallen (en overall som senare kom att säljas på auktion för $800 000 plus provision). Filmen blev aldrig någon riktig succé (trots att Malin från Saltkråkan var med!), men idag har filmen någon av kultstatus. Den ena klockan var en Autavia men jag kommer här fokusera på den som blev mest känd, Monacon, den första fyrkantiga automatiska klockan som lanserades (även den första fyrkantiga kronografen).

003-lemans-steve-mcqueen-movie-suit-auction-suiting-up.jpg

(TAG) Heuer lär ha varit the goto brand när det kom till racing på 70-talet. Och McQueen lär ha själv ha styrt upp klockorna till filmen. Monacon blev förknippad med Steve McQueen och den fick sig en egen plats i historien. Sen dess har det kommit åtskilliga varianter av Monacon och man kan tycka vad man vill om att man gör massa olika limiterade specialversioner men jag råkar gilla just den här :)

2005 släppte man 4000 st för att hedra Steve på det som skulle blivit hans 75-åriga födelsedag:

1496.jpg
    bild från caliber11.com

Om klockan:

• Modell: CW2118
    • Verk: Automatiskt TAG Heuer Caliber 17
    • Funktioner: Timmar, minuter, sekunder, datum och chronograf
    • Vattentät: 30 m
    • Tavla: Vit med blå och röda detaljer (med ränderna från McQueens overall)
    • Boett: Fyrkantig 38 mm i stål
    • Armband: Mörkt (mörkt) blå alligator med viklås
    • Glas: Plexi

Klockan bärs ganska stort för sina 38 mm, men inte större än 40-42 mm dykare. Det är den första klockan som folk frågat spontant om, den väcker uppmärksamhet! Tyvärr är tavlan lite rörig men ack så fin, hade dock gärna sett att det bara varit en HEUER-logga. Hur ofta har man glädje av kronograffunktionen? Någonstans mellan aldrig och inte alls ;)

IMG_2489.JPG

Viklåset är fantastiskt, där tycker jag att TAG Heuer lyckats. Det är inga fasta lägen och man kan justera den perfekt. Här med ett nytt band från Watchgecko.

IMG_2475.jpg

Varför hamnade då denna klocka på arm? Jo, jag fick en fix idé om att det vore skoj med wristshot på en Monaco när jag ska till Monaco och titta på Formel 1 här i slutet på maj... Så lite knäpp är man nog! Men jag tror faktiskt att den kommer att få stanna - alla måste ju ha en fyrkantig klocka i samlingen! Risken är väl att jag snart kommer vilja ha en Gulf II (CW211A) också!

bjornhall, Calfen, stelah och 12 andra gillar detta.
  2. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bra och snygg recension!
    En klassiker. Jag till skillnad till andra mögelfreeks gillar den uppmoderniserade Monacon utan de liggande index och pushers och krona på olika sidor. Sedan måste jag väl säga att jag tycker den blå tavlan är finast men denna är ju härligt racing och måste kännas helt perfekt med sin ljusa och utflippade tavla till sol, champagnevaskning och Formel-1 i Monco! Njut, ta ut svängarna och lev väl på din resa :cool:

Dru och MrPlow gillar detta.
  3. MrPlow
    Trådstartare

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    image.jpeg
    Packar!

Lithium, David Eriksson, DrDre och 1 annan gillar detta.
  4. Chricke

Chricke Torpare

Kul med Monaco och F 1. Jag var där häromveckan och kollade in Monacos historiska Grand Prix. Fantastiska bilar och anrik racingmiljö. Just ja, din klocka. Supercool!

MrPlow gillar detta.
  5. MrPlow
    Trådstartare

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    image.jpeg
    Mission complete!

6. Syven

Syven Friends of KS

Bra recension och trevligt att se att du lyckades med ditt uppdrag!

MrPlow gillar detta.
  7. don.h

don.h Bonde

Från:
    Orten
    Bra där! har själv gått och sneglat på monacon men inte riktigt vågat

MrPlow gillar detta.
  8. Pettsson50

Pettsson50 Torpare

Wow vilken läckerbit!
    Riktigt bra skrivet!

MrPlow gillar detta.
  9. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Den gör sig riktigt bra på bild. Allt som allt en trevlig modell. Tack för titten.

MrPlow gillar detta.
  10. HaVet7§

HaVet7§ Torpare

Från:
    Västervik
    image.jpeg

Lite klassisk engelsk racing...måste säga att är det någon klocka man får frågor/komplimanger för så är det denna.

Dykarsjuk och MrPlow gillar detta.
  11. ChristianS

ChristianS Bonde

Härlig recension om en härlig klocka

MrPlow gillar detta.
  12. JesperO

JesperO Präst

Härlig recension - hade helt missat.
    Grym klocka - En sån skulle man ha.
    Och jäkligt bra anledning till köp!

MrPlow gillar detta.
  13. Norrman73

Norrman73 Bonde

Love it!!

MrPlow gillar detta.
  14. nonne23

nonne23 Bonde

Trevlig läsning, gillade den specialutgåvan skarpt,

MrPlow gillar detta.
  15. BuckNaked

BuckNaked Torpare

Sjysst klocka!!

MrPlow gillar detta.
  16. malmeqvisto

malmeqvisto Torpare

Från:
    Stockholm
    Snygg! Hur känns det med en så fyrkantig klocka, sticks någonsin kanterna?

MrPlow gillar detta.
  17. MrPlow
    Trådstartare

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Nej, den sitter riktigt bra. Mycket tack vare justeringen av bandet.