Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tag Heuer släpper COSC cert. Flying Tourbillon för galet pris!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Portofino, 23 mars 2015.

1. Portofino
    Trådstartare

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Som rubriken lyder så släpper Tag Heuer inom kort en ny chronograph. Det är en COSC certifierad flying tourbillon chrono för det smått sjuka priset 14 900 CHF. Det motsvarar lite drygt 136 000 SEK. Vilket är helt jäkla sjukt!! Den kommer vara 45 mm med en titanboett på gummiarmband. Verket är deras CH80 column wheel som de presenterade förra året, med ett tillägg av en flying tourbillon och en gångreserv på 64 h. Tourbillonburen är gjord av stål och kolfiber och jag är helt såld på denna.
    Sorry för crappy bild men det är allt som finns än så länge...
    IMG_1949.JPG

Guden, walle77, Chuck och 29 andra gillar detta.
  2. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    det verkar helt insane :eek: Jag undrar om CH80 kommer vara lite aggressivt prissatt i icke-tourbillonversioner i framtiden :)

3. Ale

Ale Stadsbo

Förklara för oss stackare som tycker att 136 000 är mycket pengar. På vilket sätt är det galet, är det extremt billigt eller dyrt för den här tourbillonen?

christian-h gillar detta.
  4. Syven

Syven Friends of KS

Makalöst, var ställer man sig i kö?

5. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    För att vara en schweizisk tillverkare är 136k kaffepengar för en tourbillion :)

6. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Det är billigt för en tubbe. Det råder egentligen inget priskrig men Frederique Constant har för tillfället den billigaste tubben för 17,000 CHF.

7. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tycker TAG drar åt lite för många håll. En smartwatch och den här? Fimpa smartwatchen och bygg upp varumärket med liknande saker som detta vore bättre för märkets status?

Forsberg, Aquaracer2, ErikGBG och 9 andra gillar detta.
  8. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    exempelvis kostar en Omega-tourbillon utan chronografbiten i runda svänger strax över miljonen, därav häpnaden hos alla här :p

9. Ketan

Ketan Stadsbo

Från:
    Malmö
    Påminner om hublot lite... Men sjukt pris för tourbillion!

10. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Klart en klocka jag skulle kunna tänka mig trots storleken..

Aquaracer2, Tomas Eriksson, Davvan och 1 annan gillar detta.
  11. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Varför tusan skall en klocka med tourbillon vara så dyr? OK, några extra kugg och stenar men sedan då? Med modern tillverkningsteknik etc? Kineserna spottar ju ur sig klockor med fungerande tourbillons för någon tusenlapp.
    Nej, för mig känns det som om de är dyra bara därför att de skall vara det. Dessutom har tourbillonen ingen riktig funktion på ett armbandsur förutom att vara komplicerad och häftig. På ett fickur - ja, en teoretisk funktion då uret ligger mer statiskt i ett läge. Den lär ju inte bättra på armbandsklockans noggrannhet märkbart, snarare åt motsatt håll är jag rädd. Dessutom blir klockan svårare/dyrare att serva samt ömtåligare. Nej, jag är skeptisk... :shifty:

http://www.ebay.com/itm/STUHRLING-5...144?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2edf2cc270

$_57.jpg

Kaha, stabil, 6r15c och 10 andra gillar detta.
  12. Jayou

Jayou Torpare

Jag blir sugen i alla fall.
    Ge mig en överkomlig minute repeater också, så kan jag bocka av en sak till på hinklistan.

13. don segundo

don segundo Biskop

Riktigt spännande, blir kul att se riktiga bilder på den där. Håller iofs med Rozzy om att komplikationen i sig är ganska onödig, men å andra sidan köper jag egentligen aldrig komplikationer på klockor för att de är praktiska, tex en kronograf kommer ju till korta till och med vid en simpel uppgift som äggkokning, då en timer är bättre :)

yonsson och vonhall gillar detta.
  14. wayne

wayne Friends of KS

Här har du telefon & faxnummer, bara att ringa upp och delge dina synpunkter.

Tel+ 41 (0) 32 919 8000
    Fax: + 41 (0) 32 919 9000

Rojalisten, Dru, Mcgregor och 9 andra gillar detta.
  15. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Haha riktigt så mycket bryr jag mig inte ;) Mer en öppen reflektion. Vad tycker du?

16. wayne

wayne Friends of KS

Jag gillar TAG;)

Peter cerwin, Konsul och Erik1 gillar detta.
  17. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag med men de får en hel del skit här på forumet. Ofta befogat dock då jag med tycker att F1 serien, Quartz hypen på 90-talet, smartwatch etc. Drar ned varumärket och försummar Heuer arvet.

18. wayne

wayne Friends of KS

Visst men några riktigt fina re-issue, Silverstone, Monaco, Autavia, Carrera.

På tal om Silverstone, är det någon som har en till salu?

Dru, Weberg, Syven och 1 annan gillar detta.
  19. DrDre

DrDre Friends of KS

Priset känns väl i sammanhanget ganska rimligt. Vanliga icke-tourbillon i den stilen (high tech chronographer) från tex AP Offshore RO, Hublot, Zentih, Linde V mfl ligger väl ungefär i det häradet (plus minus lite förståss)?

20. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jag håller med dig.
    Det där ser jag lite som ett framtida problem för de flesta företagen när det kommer till mekaniska klockor, industri-tillverkningsprocesserna blir bara billigare och bättre hela tiden (Se bara på dessa vansinniga kopior som ibland dyker upp) och snart är det i stort sett enbart design, materialval och märkesprestige vi betalar för.

6r15c, ScubaKing, Rozzy och 1 annan gillar detta.
  21. Konsul

Konsul Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jaaaa!

22. nissehult

nissehult Friends of KS

Det är väl dels "hålla priset upp bara för att", och dels en kostnad i tillverkningen. I Kina gör de tourbillioner billigt eftersom arbetskraften är bra mycket billigare än schweizisk arbetskraft. Det tar en bra stund att manuellt montera en sån där rackare. Tror du att det inte är så mycket manuellt arbete med att sätta ihop en klocka? Läs Hodinkees rapport från Rolex - märket som alla trott har enorma automatiskeringsprocesser... http://www.hodinkee.com/blog/inside-rolex

Här är även Chinas utmärkta tråd om kinesiska klockor: http://klocksnack.se/threads/kinesiska-klockor.27182/

yonsson gillar detta.
  23. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ja, givetvis är arbetskraften dyrare i Schweiz. Det förklarar väl varför en schweizisk tillverkad klocka med tourbillon ofta är 1000 ggr dyrare än en kinesisk ;)
    Dessutom är ju tourbillonmodulerna ofta tillverkade av ett fåtal tillverkare, tex Girard Perregaux.
    Nej, jag hävdar fortfarande att priset inte i långa vägar är i paritet till material eller kostnad.

yonsson, DrDre, Mforce och 2 andra gillar detta.
  24. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Intressant då Tourbillon inte är så galet svårt att tillverka egentligen, minut repetition eller en split är mycket svårare. Det är bara att den kräver mer kalibrering och inställning sv en urmakare och därmed tar mer tid. (Kollar man på mindre märken är en tourbillon billigare i jämförelse än de stora märkena)
    Att få en tourbillon inom cosc är därmed inte speciellt svårt!
    Men intressant i varje fall!

25. nissehult

nissehult Friends of KS

Näe, självklart krämar de ut så mycket som möjligt ur tourbillionerna (eller hur nu bestämd form plural stavas). Men det är väl de flesta klockmärken vi pratar om ganska duktiga på över lag?

Hojta till när det kommer en kinesisk (eller europeisk för den delen) minutrepeterare som man inte behöver sälja en njure och en lunga för - då ställer ja mig i kö.

DrSbaitso och Rozzy gillar detta.
  26. nissehult

nissehult Friends of KS

Man lär sig ju sånt på första året i Motala har jag hört ;)

DrSbaitso gillar detta.
  27. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Det gör man. Sen kan man även läsa på mer med den litteratur och insikt man får från skolan! ;)

nissehult gillar detta.
  28. Spindel

Spindel Biskop

Vad fan är en "flying turbillion"?

Eller är det bara marknadsföringsfluff á la Rolex?

Fredrik Larsson gillar detta.
  29. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Tar inte så lång tid att googla fram det, men kort och gott; en vanlig tourbillon sitter fast på över och undersida, en flygande sitter endast fast på enda sidan/via en brygga istället för två, vilket ger en mycket klarare inblick i mekanismen.

Det var VÄLDIGT grovdraget!

Utöver det så är en tourbillon en ganska meningslös funktion då kvalitén av gångverk och balanser samt deras justeringsmöjligheter så pass hög i dagens urverk. De är i 99.9% justerade till minst fyra olika positioner. (De måste även hålla sig inom vissa ramar i samtliga positioner för att klara sv gångtest, typ COSC eller liknande)
    Men, med det sagt så går nästan allt att förbättra, vilket en tourbillon självklart gör, men den minimala mängd som den förbättrar är knappast värt det extra priset enligt mig.

Men då har man såklart utelämnat coolhetsfaktorn och exklusiviteten av att ha en!

yonsson, ozzyozzy och Rozzy gillar detta.
  30. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Tycker den var snygg.
    Men 45 mm? Nej tack.

Mårtenssons ur Brookfield