• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag Heuer släpper COSC cert. Flying Tourbillon för galet pris!

Portofino

Panerai
Som rubriken lyder så släpper Tag Heuer inom kort en ny chronograph. Det är en COSC certifierad flying tourbillon chrono för det smått sjuka priset 14 900 CHF. Det motsvarar lite drygt 136 000 SEK. Vilket är helt jäkla sjukt!! Den kommer vara 45 mm med en titanboett på gummiarmband. Verket är deras CH80 column wheel som de presenterade förra året, med ett tillägg av en flying tourbillon och en gångreserv på 64 h. Tourbillonburen är gjord av stål och kolfiber och jag är helt såld på denna.
Sorry för crappy bild men det är allt som finns än så länge...
IMG_1949.JPG
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Som rubriken lyder så släpper Tag Heuer inom kort en ny chronograph. Det är en COSC certifierad flying tourbillon chrono för det smått sjuka priset 14 900 CHF. Det motsvarar lite drygt 136 000 SEK. Vilket är helt jäkla sjukt!! Den kommer vara 45 mm med en titanboett på gummiarmband. Verket är deras CH80 column wheel som de presenterade förra året, med ett tillägg av en flying tourbillon och en gångreserv på 64 h. Tourbillonburen är gjord av stål och kolfiber och jag är helt såld på denna.
Sorry för crappy bild men det är allt som finns än så länge...
IMG_1949.JPG

det verkar helt insane :eek: Jag undrar om CH80 kommer vara lite aggressivt prissatt i icke-tourbillonversioner i framtiden :)
 

Ale

Cartier
Förklara för oss stackare som tycker att 136 000 är mycket pengar. På vilket sätt är det galet, är det extremt billigt eller dyrt för den här tourbillonen?
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Förklara för oss stackare som tycker att 136 000 är mycket pengar. På vilket sätt är det galet, är det extremt billigt eller dyrt för den här tourbillonen?


Det är billigt för en tubbe. Det råder egentligen inget priskrig men Frederique Constant har för tillfället den billigaste tubben för 17,000 CHF.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Förklara för oss stackare som tycker att 136 000 är mycket pengar. På vilket sätt är det galet, är det extremt billigt eller dyrt för den här tourbillonen?

exempelvis kostar en Omega-tourbillon utan chronografbiten i runda svänger strax över miljonen, därav häpnaden hos alla här :p
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Varför tusan skall en klocka med tourbillon vara så dyr? OK, några extra kugg och stenar men sedan då? Med modern tillverkningsteknik etc? Kineserna spottar ju ur sig klockor med fungerande tourbillons för någon tusenlapp.
Nej, för mig känns det som om de är dyra bara därför att de skall vara det. Dessutom har tourbillonen ingen riktig funktion på ett armbandsur förutom att vara komplicerad och häftig. På ett fickur - ja, en teoretisk funktion då uret ligger mer statiskt i ett läge. Den lär ju inte bättra på armbandsklockans noggrannhet märkbart, snarare åt motsatt håll är jag rädd. Dessutom blir klockan svårare/dyrare att serva samt ömtåligare. Nej, jag är skeptisk... :shifty:

http://www.ebay.com/itm/STUHRLING-5...144?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2edf2cc270


$_57.jpg
 
Riktigt spännande, blir kul att se riktiga bilder på den där. Håller iofs med Rozzy om att komplikationen i sig är ganska onödig, men å andra sidan köper jag egentligen aldrig komplikationer på klockor för att de är praktiska, tex en kronograf kommer ju till korta till och med vid en simpel uppgift som äggkokning, då en timer är bättre :)
 

DrDre

Patek
Priset känns väl i sammanhanget ganska rimligt. Vanliga icke-tourbillon i den stilen (high tech chronographer) från tex AP Offshore RO, Hublot, Zentih, Linde V mfl ligger väl ungefär i det häradet (plus minus lite förståss)?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Varför tusan skall en klocka med tourbillon vara så dyr? OK, några extra kugg och stenar men sedan då? Med modern tillverkningsteknik etc? Kineserna spottar ju ur sig klockor med fungerande tourbillons för någon tusenlapp.
Nej, för mig känns det som om de är dyra bara därför att de skall vara det. Dessutom har tourbillonen ingen riktig funktion på ett armbandsur förutom att vara komplicerad och häftig. På ett fickur - ja, en teoretisk funktion då uret ligger mer statiskt i ett läge. Den lär ju inte bättra på armbandsklockans noggrannhet märkbart, snarare åt motsatt håll är jag rädd. Dessutom blir klockan svårare/dyrare att serva samt ömtåligare. Nej, jag är skeptisk... :shifty:

http://www.ebay.com/itm/STUHRLING-5...144?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2edf2cc270

Jag håller med dig.
Det där ser jag lite som ett framtida problem för de flesta företagen när det kommer till mekaniska klockor, industri-tillverkningsprocesserna blir bara billigare och bättre hela tiden (Se bara på dessa vansinniga kopior som ibland dyker upp) och snart är det i stort sett enbart design, materialval och märkesprestige vi betalar för.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Varför tusan skall en klocka med tourbillon vara så dyr? OK, några extra kugg och stenar men sedan då? Med modern tillverkningsteknik etc? Kineserna spottar ju ur sig klockor med fungerande tourbillons för någon tusenlapp.
Det är väl dels "hålla priset upp bara för att", och dels en kostnad i tillverkningen. I Kina gör de tourbillioner billigt eftersom arbetskraften är bra mycket billigare än schweizisk arbetskraft. Det tar en bra stund att manuellt montera en sån där rackare. Tror du att det inte är så mycket manuellt arbete med att sätta ihop en klocka? Läs Hodinkees rapport från Rolex - märket som alla trott har enorma automatiskeringsprocesser... http://www.hodinkee.com/blog/inside-rolex

Här är även Chinas utmärkta tråd om kinesiska klockor: https://klocksnack.se/threads/kinesiska-klockor.27182/
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det är väl dels "hålla priset upp bara för att", och dels en kostnad i tillverkningen. I Kina gör de tourbillioner billigt eftersom arbetskraften är bra mycket billigare än schweizisk arbetskraft. Det tar en bra stund att manuellt montera en sån där rackare. Tror du att det inte är så mycket manuellt arbete med att sätta ihop en klocka? Läs Hodinkees rapport från Rolex - märket som alla trott har enorma automatiskeringsprocesser... http://www.hodinkee.com/blog/inside-rolex

Här är även Chinas utmärkta tråd om kinesiska klockor: https://klocksnack.se/threads/kinesiska-klockor.27182/
Ja, givetvis är arbetskraften dyrare i Schweiz. Det förklarar väl varför en schweizisk tillverkad klocka med tourbillon ofta är 1000 ggr dyrare än en kinesisk ;)
Dessutom är ju tourbillonmodulerna ofta tillverkade av ett fåtal tillverkare, tex Girard Perregaux.
Nej, jag hävdar fortfarande att priset inte i långa vägar är i paritet till material eller kostnad.
 
Intressant då Tourbillon inte är så galet svårt att tillverka egentligen, minut repetition eller en split är mycket svårare. Det är bara att den kräver mer kalibrering och inställning sv en urmakare och därmed tar mer tid. (Kollar man på mindre märken är en tourbillon billigare i jämförelse än de stora märkena)
Att få en tourbillon inom cosc är därmed inte speciellt svårt!
Men intressant i varje fall!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ja, givetvis är arbetskraften dyrare i Schweiz. Det förklarar väl varför en schweizisk tillverkad klocka med tourbillon ofta är 1000 ggr dyrare än en kinesisk ;)
Dessutom är ju tourbillonmodulerna ofta tillverkade av ett fåtal tillverkare, tex Girard Perregaux.
Nej, jag hävdar fortfarande att priset inte i långa vägar är i paritet till material eller kostnad.
Näe, självklart krämar de ut så mycket som möjligt ur tourbillionerna (eller hur nu bestämd form plural stavas). Men det är väl de flesta klockmärken vi pratar om ganska duktiga på över lag?

Hojta till när det kommer en kinesisk (eller europeisk för den delen) minutrepeterare som man inte behöver sälja en njure och en lunga för - då ställer ja mig i kö.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Intressant då Tourbillon inte är så galet svårt att tillverka egentligen, minut repetition eller en split är mycket svårare. Det är bara att den kräver mer kalibrering och inställning sv en urmakare och därmed tar mer tid. (Kollar man på mindre märken är en tourbillon billigare i jämförelse än de stora märkena)
Att få en tourbillon inom cosc är därmed inte speciellt svårt!
Men intressant i varje fall!
Man lär sig ju sånt på första året i Motala har jag hört ;)
 
Tar inte så lång tid att googla fram det, men kort och gott; en vanlig tourbillon sitter fast på över och undersida, en flygande sitter endast fast på enda sidan/via en brygga istället för två, vilket ger en mycket klarare inblick i mekanismen.

Det var VÄLDIGT grovdraget!

Utöver det så är en tourbillon en ganska meningslös funktion då kvalitén av gångverk och balanser samt deras justeringsmöjligheter så pass hög i dagens urverk. De är i 99.9% justerade till minst fyra olika positioner. (De måste även hålla sig inom vissa ramar i samtliga positioner för att klara sv gångtest, typ COSC eller liknande)
Men, med det sagt så går nästan allt att förbättra, vilket en tourbillon självklart gör, men den minimala mängd som den förbättrar är knappast värt det extra priset enligt mig.

Men då har man såklart utelämnat coolhetsfaktorn och exklusiviteten av att ha en!
 
Topp